ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Journalistiek - 2JOU - Onderdelen - Journalistiek en onderzoek
  

Component behoort tot O.O.: ICT en onderzoek
Afstudeerrichting: JO:Journalistiek
Code: 20259
Academiejaar: 2009-2010
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: Semester 1-2
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 50
Totaal aantal contacturen: 26
Totaal studietijd: 52
Deeltijds programma: deel 1 of 2
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Van Assche Veerle


 

KORTE OMSCHRIJVING

Welk beeld hebben de Vlaamse kranten van de jeugd? Verschilt de berichtgeving op de VRT van die op VTM? Deze en andere vragen zijn het uitgangspunt van communicatieonderzoek. Je leert kritisch omgaan met enquêteresultaten en onderzoeksmethodes. Je leert ze op hun waarde te beoordelen


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • JO101 De student kan strategisch redeneren.
  • JO104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • JO207 De student kan oplossingsgericht werken.
Beroepsspecifieke competenties
  • JO311 De student heeft een ruime kijk op de wereld en kent de maatschappelijke ontwikkelingen.
  • JO312 De student kan de journalistieke producten kaderen in het medialandschap in de ruime zin.
  • JO313 De student kan kritisch nadenken over eigen en andere journalistieke producten en staat open voor voortdurende bijsturing.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De student is vertrouwd met de basisbegrippen van het wetenschappelijk onderzoek (populatie, steekproefkader, representativiteit, ..)
  • De student is vertrouwd met de elementaire methoden en technieken van zowel kwantitatief en kwalitatief onderzoek
  • De student kan de wetenschappelijke waarde van een onderzoek inschatten. Hij weet aan welke beoordelingscriteria de uitkomsten van een onderzoek moeten worden getoetst
  • De student kan de resultaten van een onderzoek op een juiste manier interpreteren
  • De student kan helder en exact rapporteren over een wetenschappelijk onderzoek 
LEERINHOUDEN

Het vak ‘Onderzoek en journalistiek’ wil volgende drie zaken aanreiken

 

a) Een basiskennis wetenschappelijke onderzoekstechnieken

Rapporteren over onderzoek is tegenwoordig ‘part of the job’ van quasi elke journalist.

Dit rapporteren over onderzoek is echter niet evident. Ten eerste zijn er communicatiebarrières en spanningen tussen journalisten en deskundigen. Verder schieten journalisten vaak tekort als het aankomt op wetenschappelijke bagage om cijfers te interpreteren. Zo sluipen er fouten in de rapportering. In dit opleidingsonderdeel wordt een 'survival kit' aangeboden om als journalist  de meest voorkomende fouten zo veel mogelijk te vermijden.

 

b) Een basiskennis ‘mediaonderzoek’

Wie werkt in de mediabranche moet op zijn minst op een goede manier cijfers en onderzoeken kunnen interpreteren die betrekking hebben op het mediagebeuren. In dit vak wordt daarom dieper ingegaan op de interpretatie van deze cijfers.

 

c) Een survival kit om een eigen kleinschalig kwantitatief onderzoek op te zetten

Studenten verwerven de vaardigheden om een zeer eenvoudige enquête en/of poll te kunnen lanceren. Zij krijgen daarnaast vooral inzicht in de gevaren bij de interpretatie van niet representatieve enquêtes. 


STUDIEMATERIAAL
  • Syllabus
  • Handouts van powerpointpresentatie
  • Bundel met krantenartikels
  • Gastles rond kijk- en luistercijfers

 


WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

16

 lesuren

  28,57

practicum en oefeningen:

8

 lesuren

  14,29

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

30

 klokuren

  53,57

Verdere toelichting:

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • De evaluatie gebeurt op basis van twee elementen
  • schriftelijk examen ( 9 punten staan op theorie, 9 punten staan op oefeningen)
  • mini-portfolio (2 punten)
    Let we: de student moet minstens de helft behalen op het schriftelijk examen om geslaagd te zijn in zijn totaliteit.

    Journalistiek en onderzoek is één van de samenstellende componenten van een omvangrijk opleidingsonderdeel. Voor dergelijke opleidingsonderdelen geldt volgende regel: een tekort voor één van de samenstellende componenten levert altijd een tekort op voor het volledige opleidingsonderdeel.  Zelfs al zou het mathematische gemiddelde van de scores voor de verschillende componenten een cijfer boven of gelijk aan tien opleveren, toch verschijnt er dan voor het gehele opleidingsonderdeel op het rapport ten hoogste een negen. Bovendien wordt er dan bij de deliberatie gekeken naar het tekort voor de betrokken component. Indien een student geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met componenten, en niet gedelibereerd wordt, moet hij herkansen voor de component(en) waarvoor hij een tekort haalde. De component waarvoor hij een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op naar een volgende examenperiode van hetzelfde academiejaar of van het volgende academiejaar. Opgelet, deze overdracht geldt maar voor het volgende academiejaar. Daarna vervalt de overdracht en moet de component opnieuw geëvalueerd worden.


  • tijd voor examinering
    uren
    2

    %
     
     03,57

    Tweede examenperiode
  • Schriftelijk examen op 18 punten waarbij de helft van de punten staat op theorie, de andere helft op oefeningen) 
  • Portfolio-opdracht op 2 punten. Wie in de eerste examenperiode een onvoldoende haalt voor de portfolio-opdracht moet de opdracht herdoen. Bij studenten die een voldoende haalden voor de portfolio-opdracht worden de punten overgedragen naar de tweede examenperiode. 

    'Journalistiek en onderzoek' is één van de samenstellende componenten van een omvangrijk opleidingsonderdeel. Voor dergelijke opleidingsonderdelen geldt volgende regel: een tekort voor één van de samenstellende componenten levert altijd een tekort op voor het volledige opleidingsonderdeel.  Zelfs al zou het mathematische gemiddelde van de scores voor de verschillende componenten een cijfer boven of gelijk aan tien opleveren, toch verschijnt er dan voor het gehele opleidingsonderdeel op het rapport ten hoogste een negen. Bovendien wordt er dan bij de deliberatie gekeken naar het tekort voor de betrokken component. Indien een student geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met componenten, en niet gedelibereerd wordt, moet hij herkansen voor de component(en) waarvoor hij een tekort haalde. De component waarvoor hij een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op naar een volgende examenperiode van hetzelfde academiejaar of van het volgende academiejaar. Opgelet, deze overdracht geldt maar voor het volgende academiejaar. Daarna vervalt de overdracht en moet de component opnieuw geëvalueerd worden..

  •