ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Journalistiek - 2JOU - Onderdelen - Themajournalistiek: cultuur
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: JO:Journalistiek
Code: 20248
Academiejaar: 2009-2010
Type: keuze
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: Semester 2
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 1
Totaal aantal contacturen: 21
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma: deel 1 of 2
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): de Boer Eefje
Debandt Willy


 

KORTE OMSCHRIJVING
Als toekomstig journalist-redacteur kan je de hedendaagse cultuurproducten analyseren en hun betekenis schetsen.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • JO102 De student kan creatief denken.
  • JO104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • JO208 In samenhang met de beroepspraktijk kan de student maatschappelijke verantwoordelijkheid opnemen.
Beroepsspecifieke competenties
  • JO309 De student is taalvaardig op zowel mondeling als schriftelijk niveau.
  • JO310 De student is geïnteresseerd in nieuws en volgt en kent de actualiteit en recente ontwikkelingen aan de hand van de belangrijkste nieuwskanalen.
  • JO311 De student heeft een ruime kijk op de wereld en kent de maatschappelijke ontwikkelingen.
  • JO312 De student kan de journalistieke producten kaderen in het medialandschap in de ruime zin.
  • JO313 De student kan kritisch nadenken over eigen en andere journalistieke producten en staat open voor voortdurende bijsturing.
  • JO315 Research en informatieverzameling: zoeken, vinden en selecteren van relevante, geschreven en digitale bronnen en van relevante informanten. De student doet dat i.f.v. het journalistieke product en het medium, en desnoods onder tijdsdruk. Hiervoor beheerst hij o.m. interviewtechnieken.
  • JO316 Reproductieve informatieverwerking en -verstrekking: registreren, selecteren, analyseren en synthetiseren van de voor zijn doelgroep relevante informatie. De student kan registreren met inzicht in informatie- en databestanden van voor de redactie relevante informatie, en vulgariserend met tekst- en beeldmateriaal omgaan.
  • JO317 De student kan anderstalige bronnen zoeken, raadplegen, analyseren en bewerken voor journalistieke doeleinden.
  • JO318 De student kan volwaardige journalistieke producten maken volgens de inhoudelijke, redactionele en vormelijke eisen van het medium. Voor productie en productie-assistentie betekent dit: het kennen van de productie van gedrukte media, van televisie- en radioprogramma's en van on-line media en er actief aan meewerken.
  • JO320 De student kan zelfstandig aan een journalistiek eindproduct werken.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De student kan een aantal opgegeven cultuurproducten analyseren met expliciete verwijzing naar en gebruik van het readermateriaal
  • De student kan zelf verbanden leggen tussen de opgegeven cultuurproducten en de verklarende teksten uit de reader
  • De student kan de makers van deze cultuurproducten in een cultuurhistorisch perspectief plaatsen
  • De student kan met behulp van de verplichte lectuur de cultuurproducten duiden als uitdrukkingen van een tijdsgeest
  • De student kan met behulp van andere bronnen alle cultuurproducten duiden als uitdrukkingen van een tijdsgeest
  • De student kan de dagelijkse culturele actualiteit volgen zodat hij verbanden kan leggen tussen deze actualiteit en bredere tendenzen die behandeld worden
  • De student heeft zicht op het economisch belang van cultuur
  • De student kent de economische gevolgen van de crisis voor de sector van de cultuurjournalistiek

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

Economische inzichten 1


Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

Economische inzichten 1


Andere begincompetenties
Geen
LEERINHOUDEN
  • Kennismaking met en duiding van enkele opgegeven culturele producten: films, tentoonstellingen, theaterproducties.
  • Reader
  • Gastcolleges (onder voorbehoud)
  • Voor het economisch luik: het boek ‘Bankroet. Hoe Fortis al zijn krediet verspeelde’ (S. Michielsen e.a.)

STUDIEMATERIAAL
  • Zelf te zoeken journalistieke artikels in algemene en gespecialiseerde pers
  • Zelf te zoeken llustratiemateriaal over de cultuurproducten
  • Verplichte lectuur: reader
  • Aanbevolen lectuur

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

10

 lesuren

  40,00

practicum en oefeningen:

8

 lesuren

  32,00

vormen van groepsleren:

2

 lesuren

  08,00

studietijd buiten contacturen:

4

 klokuren

  16,00

Verdere toelichting:
Gedurende 8 weken wordt de sociaal-maatschappelijke context van de cultuursector besproken door de lector en enkele gastlectoren. Hieraan worden enkele redactionele opdrachten gekoppeld + de verplichte lectuur.
Gedurende 4 weken wordt de economische context van cultuur besproken. Hieraan wordt een opdracht gekoppeld op basis van verplichte lectuur.
Je bestudeert in groepjes van maximum 5 personen een medium dat zich bezighoudt met cultuur.

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • Redactionele stukken
  • Portfolio met eigen reflecties omtrent de thema's die in de colleges aan bod kwamen. In deze portfolio worden ook de redactionele opdrachten bewaard.
  • Evaluatiegesprek met als uitgangspunt: de portfolio, de verplichte lectuur en de (gast)colleges.
  • Voor het economische luik: examen en paper met als vertrekbasis bovengenoemd boek
40% van de punten staat op het gedeelte economie, 60% op de rest

tijd voor examinering
uren
1

%
 
 04,00

Tweede examenperiode
  • examen (40%) (voor het economische luik)
  • redactionele opdracht (60%)