|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Wat is het belang van lifestyle en human interest in de internationale media? Welke media zijn er mee bezig en hoe pakken zij dit aan?
Waar halen lifestylejournalisten hun nieuws?
Hoe maak je een goed verhaal?
Wat is de economische inpakt van lifestyle? Heeft de crisis gevolgen voor de lifetsylesector binnen de media?
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- JO102 De student kan creatief denken.
- JO104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- JO208 In samenhang met de beroepspraktijk kan de student maatschappelijke verantwoordelijkheid opnemen.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- JO309 De student is taalvaardig op zowel mondeling als schriftelijk niveau.
- JO310 De student is geïnteresseerd in nieuws en volgt en kent de actualiteit en recente ontwikkelingen aan de hand van de belangrijkste nieuwskanalen.
- JO311 De student heeft een ruime kijk op de wereld en kent de maatschappelijke ontwikkelingen.
- JO312 De student kan de journalistieke producten kaderen in het medialandschap in de ruime zin.
- JO313 De student kan kritisch nadenken over eigen en andere journalistieke producten en staat open voor voortdurende bijsturing.
- JO314 De student kan samenwerken met anderen en toont voldoende verantwoordelijkheidszin en collegialiteit om een groepsproduct tot een goed einde te brengen.
- JO315 Research en informatieverzameling: zoeken, vinden en selecteren van relevante, geschreven en digitale bronnen en van relevante informanten. De student doet dat i.f.v. het journalistieke product en het medium, en desnoods onder tijdsdruk. Hiervoor beheerst hij o.m. interviewtechnieken.
- JO316 Reproductieve informatieverwerking en -verstrekking: registreren, selecteren, analyseren en synthetiseren van de voor zijn doelgroep relevante informatie. De student kan registreren met inzicht in informatie- en databestanden van voor de redactie relevante informatie, en vulgariserend met tekst- en beeldmateriaal omgaan.
- JO317 De student kan anderstalige bronnen zoeken, raadplegen, analyseren en bewerken voor journalistieke doeleinden.
- JO318 De student kan volwaardige journalistieke producten maken volgens de inhoudelijke, redactionele en vormelijke eisen van het medium. Voor productie en productie-assistentie betekent dit: het kennen van de productie van gedrukte media, van televisie- en radioprogramma's en van on-line media en er actief aan meewerken.
- JO319 De student kan volwaardige journalistieke producten maken volgens de inhoudelijke, redactionele en vormelijke eisen van het medium. Voor presentatie betekent dit: vertrouwd zijn met beeldtaal door inzicht in beeldcultuur: vlot communiceren voor micro en camera, vertrouwd zijn met radiotaal.
- JO320 De student kan zelfstandig aan een journalistiek eindproduct werken.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
-De student kent het werkveld van de lifestylejournalist.
- De student kent het belang van human interest.
- De student kent de belangrijkste media voor lifestyle en human interest.
- De student kent de nieuwsbronnen voor lifestyle en human interest.
- De student kan een volwaardig journalistiek product aanmaken vanuit het standpunt lifestyle en human interest.
- De student kent het economisch belang van lifestyle en human interest.
- De student kent de economische gevolgen van de crisis voor de sector van lifestylejournalistiek.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Economische inzichten 1
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Geen.
|
Andere begincompetenties
|
Geen.
|
LEERINHOUDEN
|
- Wie is de lifestylejournalist.
- Wat zijn de belangrijkste media die zich met lifestyle en human interest bezighouden?
- Hoe komt een lifestyle verhaal tot stand?
- Wat zij de gevolgen van de crisis op deze sector?
|
STUDIEMATERIAAL
|
Het boek 'De Celebritysupermarkt Hilde Van den Bulck en Syl Tambuyser' is verplichte literatuur.
Het boek 'Bankroet' Hoe Fortis al zijn krediet verspeelde' va, Michielsen Stefaan en Michael Sephiha.
gastelessen
powerpoint behorende bij de les
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
10
|
lesuren
|
40,00
|
practicum en oefeningen:
|
8
|
lesuren
|
32,00
|
vormen van groepsleren:
|
4
|
lesuren
|
16,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
2
|
klokuren
|
08,00
|
Verdere toelichting:
Gedurende 8 weken wordt de sociaal-maatschappelijke context van de lifestylesector besproken door de lector en enkele gastlectoren. Hieraan worden twee redactionele opdrachten gekoppeld + de verplichte lectuur.
Gedurende 4 weken wordt de economische context van lifestyle besproken. Hieraan wordt een opdracht gekoppeld op basis van verplichte lectuur.
Je bestudeert in groepjes van maximum 4 personen een medium dat zich bezighoudt met lifestyle en/of human interest ( NIET De Rode Loper en NIET Feeling). Zie opdrachtenblad dat wordt uitgedeeldtijdens de eerste lesweek.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- De studenten presenteren in groep de bevindingen van hun onderzoek (zowel voor gedeelte life/human interest als voor het gedeelte economie).
- De student legt een examen af over de gedoceerde inhoud, de inhoud van de gastcolleges en de gelezen boeken.
- De student legt een portfolio aan met daarin de redactionele opdrachten en een individuele conclusie uit het onderzoek.
40% van de punten staat ophet gedeelte economie, 60% op het gedeelte 'Lifestyle en human interest maatschappelijk bekeken'.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Examen ( 50%)
Redactionele opdracht (50%)
|