ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Journalistiek - 1JOU - Onderdelen - Project 2: onderzoeksjournalistiek
  

Component behoort tot O.O.: Journalistieke praktijk 1
Afstudeerrichting: JO:Journalistiek
Code: 10350
Academiejaar: 2009-2010
Type: kern
Niveau: inleidend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: Semester 2
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 33
Totaal aantal contacturen: 41
Totaal studietijd: 42,9
Deeltijds programma: deel 1 of 2
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Elsen Greet


 

KORTE OMSCHRIJVING
Meteen vanaf het eerste jaar Journalistiek kiezen we resoluut voor praktijk. Aan het einde van ieder semester starten de projectweken. Tijdens deze twee periodes werk je in redactieverband aan een journalistiek product waarin alle vakken geïntegreerd worden. Zo merk je heel snel dat inhoudsvakken en journalistieke vaardigheden in de praktijk één organisch geheel vormen.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • JO102 De student kan creatief denken.
  • JO104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • JO206 De student kan teamgericht werken.
  • JO207 De student kan oplossingsgericht werken.
Beroepsspecifieke competenties
  • JO309 De student is taalvaardig op zowel mondeling als schriftelijk niveau.
  • JO311 De student heeft een ruime kijk op de wereld en kent de maatschappelijke ontwikkelingen.
  • JO312 De student kan de journalistieke producten kaderen in het medialandschap in de ruime zin.
  • JO313 De student kan kritisch nadenken over eigen en andere journalistieke producten en staat open voor voortdurende bijsturing.
  • JO314 De student kan samenwerken met anderen en toont voldoende verantwoordelijkheidszin en collegialiteit om een groepsproduct tot een goed einde te brengen.
  • JO315 Research en informatieverzameling: zoeken, vinden en selecteren van relevante, geschreven en digitale bronnen en van relevante informanten. De student doet dat i.f.v. het journalistieke product en het medium, en desnoods onder tijdsdruk. Hiervoor beheerst hij o.m. interviewtechnieken.
  • JO317 De student kan anderstalige bronnen zoeken, raadplegen, analyseren en bewerken voor journalistieke doeleinden.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

1. De student kan in functie van een bepaald journalistiek product  op een kritische manier informatie vinden en selecteren van een maatschappelijk probleem.
2. De student kan een  bepaald onderwerp vanuit verschillende invalshoeken benaderen.
3. De studenten gaan de straat op en zoeken naar concrete situaties en feiten die een antwoord geven op hun vraagstellingen.
4. De studenten slagen er in om een journalistiek product op een eigen creatieve manier  volledig voor te bereiden.
5. De studenten kunnen hun bevindingen schriftelijk en mondeling  motiveren en verdedigen. 

LEERINHOUDEN

Studenten maken een dossier op rond een opgelegd maatschappelijk probleem/thema in Antwerpen in functie van een journalistiek product. Het dossier bevat tevens suggesties i.v.m.  structuur, lay-out  en mogelijke inhoud van artikels die op basis van dit dossier kunnen uitgewerkt worden voor verschillende prinproducten.


STUDIEMATERIAAL
  • voorbereidende individuele oefeningen.
  • alle informatiekanalen.

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

0

 lesuren

  00,00

practicum en oefeningen:

5

 lesuren

  08,62

vormen van groepsleren:

36

 lesuren

  62,07

studietijd buiten contacturen:

17

 klokuren

  29,31

Verdere toelichting:

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • Product + presentatie (collectief): 70 % (jury).
  •  Proces (individueel): 30 % (begeleider)
  •  Het product bestaat uit: een individueel logboek en een gezamenlijk rapport  en een porteretfoto. Instructies: zie handleiding ‘Projectweken’!
  •  De procesevaluatie wordt door de begeleider opgevolgd. Zowel onvoldoende medewerking als ongewettigde afwezigheid worden gesanctioneerd (zie handleiding ‘Projectweken’). Wie driemaal afwezig is bij de procesbegeleiding krijgt een 0. Medische testen gelden niet als verzachtende omstandigheden.
  • Als men uitspraken letterlijk overneemtvan een ander, en daarbij niet aantoont dat het om een citaat gaat, pleegt men een vorm van intellectuele diefsstal die plagiaat hee; Bij elke vaststelling wordt plagiaat bestraft: zie artikels 94 tot en met 97 van het OER.

Project2: onderzoeksjournalistiek is één van de samenstellende componenten van een omvangrijk opleidingsonderdeel. Voor dergelijke opleidingsonderdelen geldt volgende regel: een tekort voor één van de samenstellende componenten levert altijd een tekort op voor het volledige opleidingsonderdeel.  Zelfs al zou het mathematische gemiddelde van de scores voor de verschillende componenten een cijfer boven of gelijk aan tien opleveren, toch verschijnt er dan voor het gehele opleidingsonderdeel op het rapport ten hoogste een negen. Bovendien wordt er dan bij de deliberatie gekeken naar het tekort voor de betrokken component. Indien een student geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met componenten, en niet gedelibereerd wordt, moet hij herkansen voor de component(en) waarvoor hij een tekort haalde. De component waarvoor hij een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op naar een volgende examenperiode van hetzelfde academiejaar of van het volgende academiejaar. Opgelet, deze overdracht geldt maar voor het volgende academiejaar. Daarna vervalt de overdracht en moet de component opnieuw geëvalueerd worden.


tijd voor examinering
uren
0

%
 
 00,00

Tweede examenperiode
  • Product + presentatie (individueel): 100 % (jury)
  • De opdracht is een nieuw onderwerp dat individueel uitgewerkt en gepresenteerd wordt.
  • Procesbewaking is tijdens de vakantie niet mogelijk. Daarom wordt het proces, ondanks het belang ervan , tijdens de tweede examenperiode niet beoordeeld.

Project2: onderzoeksjournalistiek is één van de samenstellende componenten van een omvangrijk opleidingsonderdeel. Voor dergelijke opleidingsonderdelen geldt volgende regel: een tekort voor één van de samenstellende componenten levert altijd een tekort op voor het volledige opleidingsonderdeel.  Zelfs al zou het mathematische gemiddelde van de scores voor de verschillende componenten een cijfer boven of gelijk aan tien opleveren, toch verschijnt er dan voor het gehele opleidingsonderdeel op het rapport ten hoogste een negen. Bovendien wordt er dan bij de deliberatie gekeken naar het tekort voor de betrokken component. Indien een student geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met componenten, en niet gedelibereerd wordt, moet hij herkansen voor de component(en) waarvoor hij een tekort haalde. De component waarvoor hij een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op naar een volgende examenperiode van hetzelfde academiejaar of van het volgende academiejaar. Opgelet, deze overdracht geldt maar voor het volgende academiejaar. Daarna vervalt de overdracht en moet de component opnieuw geëvalueerd worden.