ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Journalistiek - 1JOU - Onderdelen - Economische inzichten
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: JO:Journalistiek
Code: 10342
Academiejaar: 2009-2010
Type: kern
Niveau: inleidend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: Semester 1-2
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 1
Totaal aantal contacturen: 65
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma: deel 1 of 2
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Onsia Hélène


 

KORTE OMSCHRIJVING
De meest ingrijpende kracht in de moderne samenleving moet een stuk doorzichtiger worden voor jou. Krantenberichten over economie klinken niet langer vreemd en je doorziet vanaf nu de economisch-maatschappelijke verschijnselen, zowel nationaal als internationaal.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • JO102 De student kan creatief denken.
  • JO104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • JO207 De student kan oplossingsgericht werken.
  • JO208 In samenhang met de beroepspraktijk kan de student maatschappelijke verantwoordelijkheid opnemen.
Beroepsspecifieke competenties
  • JO310 De student is geïnteresseerd in nieuws en volgt en kent de actualiteit en recente ontwikkelingen aan de hand van de belangrijkste nieuwskanalen.
  • JO311 De student heeft een ruime kijk op de wereld en kent de maatschappelijke ontwikkelingen.
  • JO312 De student kan de journalistieke producten kaderen in het medialandschap in de ruime zin.
  • JO313 De student kan kritisch nadenken over eigen en andere journalistieke producten en staat open voor voortdurende bijsturing.
  • JO315 Research en informatieverzameling: zoeken, vinden en selecteren van relevante, geschreven en digitale bronnen en van relevante informanten. De student doet dat i.f.v. het journalistieke product en het medium, en desnoods onder tijdsdruk. Hiervoor beheerst hij o.m. interviewtechnieken.
  • JO318 De student kan volwaardige journalistieke producten maken volgens de inhoudelijke, redactionele en vormelijke eisen van het medium. Voor productie en productie-assistentie betekent dit: het kennen van de productie van gedrukte media, van televisie- en radioprogramma's en van on-line media en er actief aan meewerken.
  • JO320 De student kan zelfstandig aan een journalistiek eindproduct werken.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De student is geïnteresseerd in het economisch leven in België, Europa en de wereld
  • De studenten herkennen hun eigen betrokkenheid bij het economisch leven als consument, als werknemer, als communicatiemanager
  • De student begrijpt het belang van een aantal economisch-maatschappelijke verschijnselen, ontwikkelingen en vraagstukken en kan deze analyseren en kritisch benaderen.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
Geen.
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
Geen.

Andere begincompetenties
De eindtermen van het secundair onderwijs.

LEERINHOUDEN

Economische begrippen zoals die zich aanbieden in persartikels en documentaires, dus behorend tot alle deelgebieden van het economische werkveld.


STUDIEMATERIAAL

Persartikels, TV documentaires, nieuwsberichten, door mij of door de studenten aangebracht.


WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

55

 lesuren

  61,80

practicum en oefeningen:

0

 lesuren

  00,00

vormen van groepsleren:

8

 lesuren

  08,99

studietijd buiten contacturen:

24

 klokuren

  26,97

Verdere toelichting:
De studenten krijgen om de twee weken de mogelijkheid tot het volgen van monitoraat.

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • Schriftelijk examen:
    • januari-examen : 10 punten
    • Juni-examen: 10 punten

Inzichtsvragen, kennisvragen en toepassingen


tijd voor examinering
uren
2

%
 
 02,25

Tweede examenperiode

Schriftelijk examen over de hele leerstof: 20 punten

 

Inzichtsvragen, kennisvragen en toepassingen