ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Journalistiek - 1JOU - Onderdelen - Medialandschap
  

Component behoort tot O.O.: Journalistieke context
Afstudeerrichting: JO:Journalistiek
Code: 10341
Academiejaar: 2009-2010
Type: kern
Niveau: inleidend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: Semester 1
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 34
Totaal aantal contacturen: 26
Totaal studietijd: 53,04
Deeltijds programma: deel 1 of 2
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Van de Venne Inge


 

KORTE OMSCHRIJVING
Welke verschillende massamedia bestaan er in België? Vertrekkende van de grote mediagroepen krijg je  een feitelijk overzicht van de kranten, de weekbladen, de magazines, de radio’s, de televisiestations boven en onder de taalgrens.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • JO101 De student kan strategisch redeneren.
  • JO104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
Algemene beroepsgerichte competenties
    Beroepsspecifieke competenties
    • JO310 De student is geïnteresseerd in nieuws en volgt en kent de actualiteit en recente ontwikkelingen aan de hand van de belangrijkste nieuwskanalen.
    • JO311 De student heeft een ruime kijk op de wereld en kent de maatschappelijke ontwikkelingen.
    • JO312 De student kan de journalistieke producten kaderen in het medialandschap in de ruime zin.
    • JO313 De student kan kritisch nadenken over eigen en andere journalistieke producten en staat open voor voortdurende bijsturing.

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
    • De studenten verwerven een inzicht in de Vlaamse media en mediagroepen.
    • De studenten kennen de Vlaamse kranten, radio- en televisiezenders en hun doelgroepen en doelstellingen.
    • De studenten kennen de historiek en het belang van de verschillende media.
    LEERINHOUDEN
    • Welke zijn de grote mediagroepen in Vlaanderen?
    • Welke zijn de belangrijkste media in België?
    • Wat zijn de specifieke kenmerken van een aantal Vlaamse kranten en tijdschriften? Wat zijn de kenmerken van het Belgische radio- en televisielandschap?

    STUDIEMATERIAAL
    • Verleyen Trees. PMV Printmedia inVlaanderen. Wolters Plantyn + aanvullingen via pdf uitgeverij. ( woltersplantyn.be/printmediainvlaanderen/ )
    • kranten en tijdschriften
    • internet

     


    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    24

     lesuren

      25,81

    practicum en oefeningen:

    0

     lesuren

      00,00

    vormen van groepsleren:

    0

     lesuren

      00,00

    studietijd buiten contacturen:

    67

     klokuren

      72,04

    Verdere toelichting:
    • Tijdens de lessen worden kranten en tijdschriften in detail bestudeerd. Aanwezigheid is dan ook een noodzaak.
    • Het boek van Trees Verleyen (Verleyen Trees. PMV Printmedia inVlaanderen. Wolters Plantyn + aanvullingen via pdf uitgeverij. ( woltersplantyn.be/printmediainvlaanderen/  )is de basis, maar zal worden aangevuld met informatie behaald uit het bestuderen van de media en hun websites en de actuele aanpassingen die aan het boek gekoppeld zijn via internet e.a.
    • De lector zal tijdens de lessen aangeven wat uit het boek precies moet gekend zijn.

     


    EVALUATIE

    Eerste examenperiode

    Schriftelijk examen in januari  op  20 ( manier waarop geëxamineerd wordt zal in de les worden besproken)

    Medialandschap is één van de samenstellende componenten van een omvangrijk opleidingsonderdeel. Voor dergelijke opleidingsonderdelen geldt volgende regel: een tekort voor één van de samenstellende componenten levert altijd een tekort op voor het volledige opleidingsonderdeel.  Zelfs al zou het mathematische gemiddelde van de scores voor de verschillende componenten een cijfer boven of gelijk aan tien opleveren, toch verschijnt er dan voor het gehele opleidingsonderdeel op het rapport ten hoogste een negen. Bovendien wordt er dan bij de deliberatie gekeken naar het tekort voor de betrokken component. Indien een student geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met componenten, en niet gedelibereerd wordt, moet hij herkansen voor de component(en) waarvoor hij een tekort haalde. De component waarvoor hij een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op naar een volgende examenperiode van hetzelfde academiejaar of van het volgende academiejaar. Opgelet, deze overdracht geldt maar voor het volgende academiejaar. Daarna vervalt de overdracht en moet de component opnieuw geëvalueerd worden.


    tijd voor examinering
    uren
    2

    %
     
     02,15

    Tweede examenperiode

    Evaluatie in augustus/september op 20 punten.

    Schriftelijk examen in januari  op  20 ( manier waarop geëxamineerd wordt zal in de les worden besproken)

    Medialandschap is één van de samenstellende componenten van een omvangrijk opleidingsonderdeel. Voor dergelijke opleidingsonderdelen geldt volgende regel: een tekort voor één van de samenstellende componenten levert altijd een tekort op voor het volledige opleidingsonderdeel.  Zelfs al zou het mathematische gemiddelde van de scores voor de verschillende componenten een cijfer boven of gelijk aan tien opleveren, toch verschijnt er dan voor het gehele opleidingsonderdeel op het rapport ten hoogste een negen. Bovendien wordt er dan bij de deliberatie gekeken naar het tekort voor de betrokken component. Indien een student geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met componenten, en niet gedelibereerd wordt, moet hij herkansen voor de component(en) waarvoor hij een tekort haalde. De component waarvoor hij een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op naar een volgende examenperiode van hetzelfde academiejaar of van het volgende academiejaar. Opgelet, deze overdracht geldt maar voor het volgende academiejaar. Daarna vervalt de overdracht en moet de component opnieuw geëvalueerd worden.