ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Journalistiek - 1JOU - Onderdelen - Research en CAR 1
  

Component behoort tot O.O.: Journalistieke technieken
Afstudeerrichting: JO:Journalistiek
Code: 10340
Academiejaar: 2009-2010
Type: kern
Niveau: inleidend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: Semester 1
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 33
Totaal aantal contacturen: 58
Totaal studietijd: 51,48
Deeltijds programma: deel 1 of 2
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Elsen Greet
Marain Frederik


 

KORTE OMSCHRIJVING

Je leert je weg te vinden binnen het enorm grote aanbod aan informatie: waar zoek je wat, en hoe leer je deze bronnen kritisch hanteren?


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • JO101 De student kan strategisch redeneren.
  • JO104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • JO207 De student kan oplossingsgericht werken.
Beroepsspecifieke competenties
  • JO309 De student is taalvaardig op zowel mondeling als schriftelijk niveau.
  • JO310 De student is geïnteresseerd in nieuws en volgt en kent de actualiteit en recente ontwikkelingen aan de hand van de belangrijkste nieuwskanalen.
  • JO311 De student heeft een ruime kijk op de wereld en kent de maatschappelijke ontwikkelingen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De student kan geschreven , niet-geschreven en digitale bronnen zoeken, vinden en selecteren.
  • De student kan aan  de hand van de methodologische regels ( APA -referentiestijl)  een bibliografie opstellen, een probleemstelling formuleren en deze uitwerken tot een korte paper
  • De student kan  vlug  verschillende invalshoeken formuleren ( mind map).
  • de student kan een interview voorbereiden
  • De student kan  digitale informatie digitaal verzamelen,verwerken, presenteren en verspreiden.

 

 

 

LEERINHOUDEN
  • Bronnen ( soorten,opzoeken,selecteren)
  • Regels van bronvermelding =APA-referentiestijl
  • Mind map
  • Zoekmachines
  • Netwerk-aspecten
  • Criteria, tips & tricks om de waarde van informatie op internet te evalueren. 

 

 


STUDIEMATERIAAL
  • Cavia ( = zelfinstructiepakket)
  • Syllabus: aandachtspunten bij Cavia
  • Notities hoorcollege

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

20

 lesuren

  27,40

practicum en oefeningen:

38

 lesuren

  52,05

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

15

 klokuren

  20,55

Verdere toelichting:

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  •  Opstellen van een literatuurlijst over het  door de student gekozen thema: 5 punten ( zie syllabus).
  • Korte paper: 4  punten
  • Mindmap en voorbereiding interview: 4 punten.
  • Oefening CAR:  7 punten
  • Reserach en CAR is één van de samenstellende componenten van een omvangrijk opleidingsonderdeel. Voor dergelijke opleidingsonderdelen geldt volgende regel: een tekort voor één van de samenstellende componenten levert altijd een tekort op voor het volledige opleidingsonderdeel.  Zelfs al zou het mathematische gemiddelde van de scores voor de verschillende componenten een cijfer boven of gelijk aan tien opleveren, toch verschijnt er dan voor het gehele opleidingsonderdeel op het rapport ten hoogste een negen. Bovendien wordt er dan bij de deliberatie gekeken naar het tekort voor de betrokken component. Indien een student geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met componenten, en niet gedelibereerd wordt, moet hij herkansen voor de component(en) waarvoor hij een tekort haalde. De component waarvoor hij een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op naar een volgende examenperiode van hetzelfde academiejaar of van het volgende academiejaar. Opgelet, deze overdracht geldt maar voor het volgende academiejaar. Daarna vervalt de overdracht en moet de component opnieuw geëvalueerd worden.Indien niet alle taken worden afgegeven, krijgt de student een "afwezigheid"
  • Elke vaststelling van plagiaat wordt bestraft. (We volgen daarbij de procedure die beschreven staat in de artikels 94 tot en met 97 van het OER)

tijd voor examinering
uren
0

%
 
 00,00

Tweede examenperiode

De student maakt een paper over een actueel thema (wordt samen met de lector bepaald op de inzagedag).

Oefening CAR

Research en CAR is één van de samenstellende componenten van een omvangrijk opleidingsonderdeel. Voor dergelijke opleidingsonderdelen geldt volgende regel: een tekort voor één van de samenstellende componenten levert altijd een tekort op voor het volledige opleidingsonderdeel.  Zelfs al zou het mathematische gemiddelde van de scores voor de verschillende componenten een cijfer boven of gelijk aan tien opleveren, toch verschijnt er dan voor het gehele opleidingsonderdeel op het rapport ten hoogste een negen. Bovendien wordt er dan bij de deliberatie gekeken naar het tekort voor de betrokken component. Indien een student geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met componenten, en niet gedelibereerd wordt, moet hij herkansen voor de component(en) waarvoor hij een tekort haalde. De component waarvoor hij een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op naar een volgende examenperiode van hetzelfde academiejaar of van het volgende academiejaar. Opgelet, deze overdracht geldt maar voor het volgende academiejaar. Daarna vervalt de overdracht en moet de component opnieuw geëvalueerd worden.