ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Journalistiek - 1JOU - Onderdelen - Beeldtaal
  

Component behoort tot O.O.: Mediatechnieken
Afstudeerrichting: JO:Journalistiek
Code: 10247
Academiejaar: 2009-2010
Type: kern
Niveau: inleidend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: Semester 2
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 50
Totaal aantal contacturen: 39
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma: deel 1 of 2
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Van Varik Mark


 

KORTE OMSCHRIJVING
Hoe communiceer je door beelden? Met materiaal uit de kunstgeschiedenis en fotografie leer je de kracht van de beeldvorming doorheen het genie van de beeldmaker.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • JO102 De student kan creatief denken.
Algemene beroepsgerichte competenties
    Beroepsspecifieke competenties
    • JO311 De student heeft een ruime kijk op de wereld en kent de maatschappelijke ontwikkelingen.
    • JO313 De student kan kritisch nadenken over eigen en andere journalistieke producten en staat open voor voortdurende bijsturing.
    • JO318 De student kan volwaardige journalistieke producten maken volgens de inhoudelijke, redactionele en vormelijke eisen van het medium. Voor productie en productie-assistentie betekent dit: het kennen van de productie van gedrukte media, van televisie- en radioprogramma's en van on-line media en er actief aan meewerken.

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
    • De student het vocabularium van de beeldtaal en de grafische technieken leren begrijpen.
    • De student de basisterminologie van de beeldtaal en van de grafische techieken correct en in de juiste context leren toepassen.
    • De student de beeldmateriaal m.b.t. compostie, ritme, contrasten, symboliek, verhoudingen leren analyseren.
    • De student leren verbanden te herkennen tussen verschillende beelddisciplines
    • De student de rijke voorraad aan grafische, fotografische en artististieke voorbeelden leren ontdekken. 
    LEERINHOUDEN
    • Inzicht verwerven in de kunstgeschiedenis, reclame en andere beeldende disciplines.
    • Grafische terminologie met een accent op: grafisch ontwerp, typografie en druktechnieken.

    STUDIEMATERIAAL
    • syllabus VAN DER PAS A., Multimedia, Beeldvorming, Plantijn Hogeschool Antwerpen.

    .


    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    22

     lesuren

      51,40

    practicum en oefeningen:

    15

     lesuren

      35,05

    vormen van groepsleren:

    0

     lesuren

      00,00

    studietijd buiten contacturen:

    3.8

     klokuren

      08,88

    Verdere toelichting:
    • Taak: FOTODOSSIER: zie SYLLABUS.

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    Het examen staat op een totaal van 20 te behalen punten. Hiervan zijn er 8pt te behalen op een FOTODOSSIER de overige op een schriftelijk examen. Het examen op 12 pt bestaat uit meerkeuzevragen. Het examen heeft betrekking op de VOLLEDIGE leerstof (dat wil zeggen: syllabus en lessen + aantekeningen). Meerkeuzevragen worden als volgt gequoteerd: een juist antwoord = 0,4pt, een blanco antwoord =  0pt, een fout antwoord = -0,33pt. Diegene die het fotodossier zonder geldige reden voor het eerst inlevert tijdens de tweede examenperiode, kan maximaal 12/20 punten voor deze opdracht behalen. Bij het inleveren van het fotodossier dient de deadline gerespecteerd te worden en dient er voor ontvangst te worden getekend. Bij te laat of een niet ingediend fotodossier krijgt de student automatisch 0/20 voor dit examenonderdeel.

      Beeldtaal is één van de samenstellende componenten van een omvangrijk opleidingsonderdeel. Voor dergelijke opleidingsonderdelen geldt volgende regel: een tekort voor één van de samenstellende componenten levert altijd een tekort op voor het volledige opleidingsonderdeel.  Zelfs al zou het mathematische gemiddelde van de scores voor de verschillende componenten een cijfer boven of gelijk aan tien opleveren, toch verschijnt er dan voor het gehele opleidingsonderdeel op het rapport ten hoogste een negen. Bovendien wordt er dan bij de deliberatie gekeken naar het tekort voor de betrokken component. Indien een student geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met componenten, en niet gedelibereerd wordt, moet hij herkansen voor de component(en) waarvoor hij een tekort haalde. De component waarvoor hij een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op naar een volgende examenperiode van hetzelfde academiejaar of van het volgende academiejaar. Opgelet, deze overdracht geldt maar voor het volgende academiejaar. Daarna vervalt de overdracht en moet de component opnieuw geëvalueerd worden.


      tijd voor examinering
      uren
      2

      %
       
       04,67

      Tweede examenperiode
      Schriftelijk examen en fotodossier volgens hetzelfde model als het examen van de eerste zittijd. FOTODOSSIER: Wanneer voor dit examenonderdeel de student minimum 10/20 punten behaalde in de eerste zittijd, dan kunnen deze punten in overdracht gegeven worden. Studenten die minder dan 10/20 behaalden op het fotodossier in de eerste zittijd krijgen de kans om het fotodossier zelfstandig op niveau te brengen. Diegene die het fotodossier zonder geldige reden voor het eerst inlevert tijdens de tweede examenperiode, kan maximaal 12/20 punten voor deze opdracht behalen. Bij het inleveren van het verbeterde of nieuwe fotodossier dient de nieuwe deadline gerespecteerd te worden en dient er opnieuw voor ontvangst te worden getekend. Bij te laat of een niet ingediend fotodossier krijgt de student automatisch 0/20 voor dit examenonderdeel.

        Beeldtaal is één van de samenstellende componenten van een omvangrijk opleidingsonderdeel. Voor dergelijke opleidingsonderdelen geldt volgende regel: een tekort voor één van de samenstellende componenten levert altijd een tekort op voor het volledige opleidingsonderdeel.  Zelfs al zou het mathematische gemiddelde van de scores voor de verschillende componenten een cijfer boven of gelijk aan tien opleveren, toch verschijnt er dan voor het gehele opleidingsonderdeel op het rapport ten hoogste een negen. Bovendien wordt er dan bij de deliberatie gekeken naar het tekort voor de betrokken component. Indien een student geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met componenten, en niet gedelibereerd wordt, moet hij herkansen voor de component(en) waarvoor hij een tekort haalde. De component waarvoor hij een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op naar een volgende examenperiode van hetzelfde academiejaar of van het volgende academiejaar. Opgelet, deze overdracht geldt maar voor het volgende academiejaar. Daarna vervalt de overdracht en moet de component opnieuw geëvalueerd worden.