ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Journalistiek - 1JOU - Onderdelen - Audiovisuele technieken en crossmedia
  

Component behoort tot O.O.: Mediatechnieken
Afstudeerrichting: JO:Journalistiek
Code: 10246
Academiejaar: 2009-2010
Type: kern
Niveau: inleidend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: Semester 1-2
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 50
Totaal aantal contacturen: 26
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma: deel 1 of 2
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Martens Kristoff
Vlecken Koen


 

KORTE OMSCHRIJVING
Een grondige kennismaking met een mediatechnische context die voortdurend evolueert.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

    Algemene beroepsgerichte competenties
      Beroepsspecifieke competenties
      • JO318 De student kan volwaardige journalistieke producten maken volgens de inhoudelijke, redactionele en vormelijke eisen van het medium. Voor productie en productie-assistentie betekent dit: het kennen van de productie van gedrukte media, van televisie- en radioprogramma's en van on-line media en er actief aan meewerken.
      • JO319 De student kan volwaardige journalistieke producten maken volgens de inhoudelijke, redactionele en vormelijke eisen van het medium. Voor presentatie betekent dit: vertrouwd zijn met beeldtaal door inzicht in beeldcultuur: vlot communiceren voor micro en camera, vertrouwd zijn met radiotaal.

      SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
      1. De student heeft grondige kennis van digitale toepassingen thuis en op kantoor, en van audiovisuele productie.
      2. De student kan de begrippen in verband met die digitale toepassingen en audiovisuele productie correct gebruiken.
      LEERINHOUDEN
      • Beeldtaal

      • AV-productie

      • Foto- en videopraktijk

      • bits & Bytes

      • Opslagmedia

      • Digitale audio

      • Compressie

      • Bloggen


      STUDIEMATERIAAL
      Syllabus is beschikbaar on-line in PDF formaat.

      WERKVORMEN
      Soort werkvorm uren  

      %

      hoor- en werkcolleges:

      16

       lesuren

        19,28

      practicum en oefeningen:

      8

       lesuren

        09,64

      vormen van groepsleren:

      0

       lesuren

        00,00

      studietijd buiten contacturen:

      57

       klokuren

        68,67

      Verdere toelichting:


      EVALUATIE

      Eerste examenperiode

      Schriftelijk examen. Er wordt getest of de student:

      1. een grondige kennis heeft van digitale toepassingen waar journalisten mee te maken krijgen, alsook audiovisuele productie, en een blog kan maken en onderhouden.
      2. de begrippen in verband met digitale toepassingen (o.a. foto, video, audio en web) correct kan verklaren.

      Voor de facetten fotografie en video worden er tijdens de lessenperiode praktische opdrachten gegeven. Het eindcijfer van beide facetten wordt als volgt berekend: 20% voor de praktische opdrachten en 80% voor het schriftelijke examen. Indien een opdracht laattijdig of niet wordt ingeleverd betekent dit een 0/20 voor deze opdracht. Tijdens de tweede examenperiode is er enkel een herkansing mogelijk op deze praktische opdracht(en) indien de student(e) kan aantonen dat hij/zij de opdracht(en) met een geldige reden (bijvoorbeeld door ziekte of een late inschrijving) niet heeft kunnen inleveren en als hij/zij de lector hier van op de hoogte stelt voor, of tijdens de dag van het exameninzicht van de eerste examenperiode.

      Audiovisuele technieken en crossmedia is één van de samenstellende componenten van een omvangrijk opleidingsonderdeel. Voor dergelijke opleidingsonderdelen geldt volgende regel: een tekort voor één van de samenstellende componenten levert altijd een tekort op voor het volledige opleidingsonderdeel.  Zelfs al zou het mathematische gemiddelde van de scores voor de verschillende componenten een cijfer boven of gelijk aan tien opleveren, toch verschijnt er dan voor het gehele opleidingsonderdeel op het rapport ten hoogste een negen. Bovendien wordt er dan bij de deliberatie gekeken naar het tekort voor de betrokken component. Indien een student geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met componenten, en niet gedelibereerd wordt, moet hij herkansen voor de component(en) waarvoor hij een tekort haalde. De component waarvoor hij een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op naar een volgende examenperiode van hetzelfde academiejaar of van het volgende academiejaar. Opgelet, deze overdracht geldt maar voor het volgende academiejaar. Daarna vervalt de overdracht en moet de component opnieuw geëvalueerd worden.


      tijd voor examinering
      uren
      2

      %
       
       02,41

      Tweede examenperiode

      Schriftelijk examen. Er wordt getest of de student:

      1. een grondige kennis heeft van digitale toepassingen waar journalisten mee te maken krijgen, alsook audiovisuele productie, en een blog kan maken en onderhouden.
      2. de begrippen in verband met digitale toepassingen (o.a. foto, video, audio en web) correct kan verklaren.

      Voor de facetten fotografie en video worden er tijdens de lessenperiode praktische opdrachten gegeven. Het eindcijfer van beide facetten wordt als volgt berekend: 20% voor de praktische opdrachten en 80% voor het schriftelijke examen. Indien een opdracht laattijdig of niet wordt ingeleverd betekent dit een 0/20 voor deze opdracht. Tijdens de tweede examenperiode is er enkel een herkansing mogelijk op deze praktische opdracht(en) indien de student(e) kan aantonen dat hij/zij de opdracht(en) met een geldige reden (bijvoorbeeld door ziekte of een late inschrijving) niet heeft kunnen inleveren en als hij/zij de lector hier van op de hoogte stelt voor, of tijdens de dag van het exameninzicht van de eerste examenperiode.

      Audiovisuele technieken en crossmedia is één van de samenstellende componenten van een omvangrijk opleidingsonderdeel. Voor dergelijke opleidingsonderdelen geldt volgende regel: een tekort voor één van de samenstellende componenten levert altijd een tekort op voor het volledige opleidingsonderdeel.  Zelfs al zou het mathematische gemiddelde van de scores voor de verschillende componenten een cijfer boven of gelijk aan tien opleveren, toch verschijnt er dan voor het gehele opleidingsonderdeel op het rapport ten hoogste een negen. Bovendien wordt er dan bij de deliberatie gekeken naar het tekort voor de betrokken component. Indien een student geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met componenten, en niet gedelibereerd wordt, moet hij herkansen voor de component(en) waarvoor hij een tekort haalde. De component waarvoor hij een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op naar een volgende examenperiode van hetzelfde academiejaar of van het volgende academiejaar. Opgelet, deze overdracht geldt maar voor het volgende academiejaar. Daarna vervalt de overdracht en moet de component opnieuw geëvalueerd worden.