ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Journalistiek - 1JOU - Onderdelen - Journalist in interactie
  

Component behoort tot O.O.: Journalistieke context
Afstudeerrichting: JO:Journalistiek
Code: 10233
Academiejaar: 2009-2010
Type: kern
Niveau: inleidend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: Semester 2
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 33
Totaal aantal contacturen: 26
Totaal studietijd: 51,48
Deeltijds programma: deel 1 of 2
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Van de Venne Inge


 

KORTE OMSCHRIJVING

De journalist van vandaag werkt niet op een eiland. Hij is afhankelijk van heel wat factoren in zijn omgeving. Hij werkt voor een commercieel bedrijf, hij wordt benaderd door bedrijfsleiders, politici, woordvoerders,... . Door allerlei nieuwe technologieën is het  nieuwsaanbod groter dan ooit.

Hoe ga je hier als journalist op een corecte manier mee om?

 

 


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • JO101 De student kan strategisch redeneren.
  • JO102 De student kan creatief denken.
  • JO104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
Algemene beroepsgerichte competenties
    Beroepsspecifieke competenties
    • JO310 De student is geïnteresseerd in nieuws en volgt en kent de actualiteit en recente ontwikkelingen aan de hand van de belangrijkste nieuwskanalen.
    • JO311 De student heeft een ruime kijk op de wereld en kent de maatschappelijke ontwikkelingen.
    • JO312 De student kan de journalistieke producten kaderen in het medialandschap in de ruime zin.

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
    De studenten bewust maken van de leefwereld van de journalist van vandaag. De studenten bewust maken van de commerciële (soms politieke) druk op de journalist.
    LEERINHOUDEN

    - De journalistiek binnen een commerciële omgeving.

    - De journalist en PR ( woordvoerders, crisiscommunicatie,...)

    - De journalist en reclame.

    - De journalist in omgang met specifieke doelgroepen ( minderjarigen, allochtonen, vluchtelingen,...)


    STUDIEMATERIAAL

    - teksten

    - gastlessen


    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    24

     lesuren

      92,31

    practicum en oefeningen:

     lesuren

      00,00

    vormen van groepsleren:

     lesuren

      00,00

    studietijd buiten contacturen:

     klokuren

      00,00

    Verdere toelichting:

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode

    Examen op 20

     

    Journalist in interactie is één van de samenstellende componenten van een omvangrijk opleidingsonderdeel. Voor dergelijke opleidingsonderdelen geldt volgende regel: een tekort voor één van de samenstellende componenten levert altijd een tekort op voor het volledige opleidingsonderdeel.  Zelfs al zou het mathematische gemiddelde van de scores voor de verschillende componenten een cijfer boven of gelijk aan tien opleveren, toch verschijnt er dan voor het gehele opleidingsonderdeel op het rapport ten hoogste een negen. Bovendien wordt er dan bij de deliberatie gekeken naar het tekort voor de betrokken component. Indien een student geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met componenten, en niet gedelibereerd wordt, moet hij herkansen voor de component(en) waarvoor hij een tekort haalde. De component waarvoor hij een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op naar een volgende examenperiode van hetzelfde academiejaar of van het volgende academiejaar. Opgelet, deze overdracht geldt maar voor het volgende academiejaar. Daarna vervalt de overdracht en moet de component opnieuw geëvalueerd worden.


    tijd voor examinering
    uren
    2

    %
     
     07,69

    Tweede examenperiode

    Examen op 20

     

    Journalist in interactie is één van de samenstellende componenten van een omvangrijk opleidingsonderdeel. Voor dergelijke opleidingsonderdelen geldt volgende regel: een tekort voor één van de samenstellende componenten levert altijd een tekort op voor het volledige opleidingsonderdeel.  Zelfs al zou het mathematische gemiddelde van de scores voor de verschillende componenten een cijfer boven of gelijk aan tien opleveren, toch verschijnt er dan voor het gehele opleidingsonderdeel op het rapport ten hoogste een negen. Bovendien wordt er dan bij de deliberatie gekeken naar het tekort voor de betrokken component. Indien een student geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met componenten, en niet gedelibereerd wordt, moet hij herkansen voor de component(en) waarvoor hij een tekort haalde. De component waarvoor hij een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op naar een volgende examenperiode van hetzelfde academiejaar of van het volgende academiejaar. Opgelet, deze overdracht geldt maar voor het volgende academiejaar. Daarna vervalt de overdracht en moet de component opnieuw geëvalueerd worden.