ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Journalistiek - 1JOU - Onderdelen - Cijfers en ICT
  

Component behoort tot O.O.: Journalistieke technieken
Afstudeerrichting: JO:Journalistiek
Code: 10230
Academiejaar: 2009-2010
Type: kern
Niveau: inleidend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: Semester 2
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 34
Totaal aantal contacturen: 26
Totaal studietijd: 53,04
Deeltijds programma: deel 1 of 2
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Debandt Willy
Van Varik Mark


 

KORTE OMSCHRIJVING

 

CIJFERS

Hoe omgaan met cijfermateriaal? Tabellen, grafieken, percentages enz. kunnen begrijpen en interpreteren is een onmisbare vaardigheid voor de moderne  journalist. Je leert hier je alertheid en waakzaamheid toespitsen op deze soort informatie want met cijfers kan je ongeveer alles bewijzen. De basisbegrippen van de beschrijvende statistiek komen ook aan bod.

ICT

Steeds meer bedrijven verwachten van hun werknemers dat ze met de computer kunnen werken. Logisch dus dat je de basis van de MS Word, Excel en PowerPoint onder de knie hebt.

 


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • JO104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • JO207 De student kan oplossingsgericht werken.
Beroepsspecifieke competenties
  • JO313 De student kan kritisch nadenken over eigen en andere journalistieke producten en staat open voor voortdurende bijsturing.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

 

CIJFERS

  • De student kan de basisbegrippen van de beschrijvende statistiek gebruiken en interpreteren.
  • De student kan de relevante communicatieve kenmerken van tabellen en grafieken herkennen en gebruiken.
  • De student kan kritisch omgaan met het aangeboden cijfermateriaal

ICT

  • De studenten kunnen eenvoudige teksten met Word opstellen, behandelen en opmaken. 
  • Ze kunnen eenvoudige logische problemen uit de praktijk oplossen met Excel. Vervolgens kunnen ze eenvoudige grafieken maken. Ze kunnen de opmaak toepassen in excel. 
  • Verder kunnen ze een diavoorstelling  met PowerPoint maken.

 

 

 

 

LEERINHOUDEN

 

CIJFERS

  • Algemeen statistische principes
  • Kritische analyse van artikels met cijfermateriaal 
  • Tabellen opstellen, lezen en kritisch interpreteren
  • Grafieken lezen en kritisch interpreteren
  • Statistische verwerking van gegevens (gebruik en berekening van percentages; berekening, gebruik  en interpretatie van mediaan en gemiddelde; berekening  en analyse van de aanverwante spreidingsmaten )
  • Interpretatie van correlatiecoëffiënt
  • Indexen aanmaken en gebruiken
  • Inleiding tot CAR: gebruik van de statistische operatoren van Excel

ICT

  • Basis Word:
    document creëren, bewaren, ophalen, wijzigen, afdrukken
    alinea’s, tabs, inspringen, uitlijnen, regelafstand, werken met fonts
    tekst selecteren, kopiëren, verplaatsen, tekst zoeken en vervangen, pagina-eigenschappen
    kolommen, tabellen, kaders en arcering
    kop- en voettekst, voetnoten
    opmaakprofiel gebruiken, opsommingstekens en nummering
     
  • Basis Excel:
    gegevens invoeren, wijzigen, afdrukken
    map bewaren, ophalen, wijzigen
    met eenvoudige formules/functies werken: som(), max(), min(), gemiddelde(), aantal(), aantalarg(), vandaag(), wiskundige en logische operatoren
    relatieve, gemengde en absolute celadressen
    formules kopiëren
    selectie maken, kolommen /rijen verbergen, toevoegen, verwijderen, blokkeren
    cellen wissen, verwijderen, toevoegen
    cellen opmaken, voorwaardelijke opmaak, pagina-instelling
    cellen kopiëren, verplaatsen, intelligent kopiëren
     
  • Basis Powerpoint:   

 nieuwe dia maken, inlassen, verwijderen, verbergen, volgorde wijzigen, presentatie, samenvattingsdia
bewaren, ophalen, wijzigen, afdrukken
sjabloon, achtergrondkleur, indeling, tabel, voettekst
presentatie uitvoeren, onderbreken, doorlopend maken, aanwijzer, aantekeningen
animaties, overgang tussen de dia’s
multi-media objecten invoeren, grafieken importeren vanuit Excel
actieknoppen


STUDIEMATERIAAL

 

CIJFERS

  • Geschreven cursus
  • Eigen notities
  • Oefeningen op Blackboard
  • Grafieken
  • Computerpresentaties

ICT

  • Zelfstudiepakket

 


WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

11

 lesuren

  26,70

practicum en oefeningen:

11

 lesuren

  26,70

vormen van groepsleren:

2

 lesuren

  04,85

studietijd buiten contacturen:

15.2

 klokuren

  36,89

Verdere toelichting:

EVALUATIE

Eerste examenperiode

 

 

CIJFERS

  • Indivuele porfolio met persartikelen (20% van de punten, waarvan 15% inhoud, 5% presentatie)
  • Schriftelijk examen (80% van de punten) met volgende evaluatiecriteria: de student moet aantonen dat hij de voorgelegde statistische problemen en begrippen kan
          • identificeren
          • begrijpen
          • oplossen
          • kritisch analyseren

Evaluatiecriteria portfolio (20% punten van 1ste examenperiode):

1) Validiteit: tien persartikelen met een verifieerbare bron en publicatiedatum die binnen de grenzen van de opgelegde periode vallen
2) Presentatie: verzorgd, zonder taalfouten
3) Variatie: minstens vier verschillende bronnen, verschillende onderwerpen
4) Relevantie: de kritiek van de student moet terecht zijn
5) Inhoud: verzameling van tien verschillende artikelen uit de geschreven pers met statistisch materiaal dat een duidelijke fout bevat.
6) Vorm: elk artikel is op een A4-blad bevestigd (al dan niet elektronisch) met een korte commentaar  waarin de opgespoorde fout gehekeld wordt.

7) Deadline: de portfolio wordt aan de lector overhandigd tijdens de laatste lesdag van de reeks lessen, conform de lessenplanning. Indien je afwezig bent die dag mag je toch je portfolio indienen als je afwezigheid tijdig gewettigd wordt door een medisch attest. Het originele attest bezorg je aan het studentensecretariaat, de kopie ervan aan de lector, en dit binnen de vijf werkdagen vanaf de eerste ziekdag. De portfolio moet dan op het departementale secretariaat ingediend worden, op de eerste dag volgend de ziekteperiode gedekt door het attest.

Voor een portfolio dat niet of te laat wordt afgegeven, krijgt de student een 0.

De portfolio wordt zelf, eigenhandig en individueel gemaakt. Elke vaststelling van plagiaat wordt bestraft ( we volgen daarbij een procedure die beschreven staat in de artikels 94 tem 97 van het OER)

 

ICT:

  • Openboek examen op computer.
  • Opgelet: stof uit het onderdeel CIJFERS inleiding tot CAR kan het onderwerp van een examenvraag voor het deelgebied Excel zijn

Cijfers en ICT is één van de samenstellende componenten van een omvangrijk opleidingsonderdeel. Voor dergelijke opleidingsonderdelen geldt volgende regel: een tekort voor één van de samenstellende componenten levert altijd een tekort op voor het volledige opleidingsonderdeel.  Zelfs al zou het mathematische gemiddelde van de scores voor de verschillende componenten een cijfer boven of gelijk aan tien opleveren, toch verschijnt er dan voor het gehele opleidingsonderdeel op het rapport ten hoogste een negen. Bovendien wordt er dan bij de deliberatie gekeken naar het tekort voor de betrokken component. Indien een student geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met componenten, en niet gedelibereerd wordt, moet hij herkansen voor de component(en) waarvoor hij een tekort haalde. De component waarvoor hij een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op naar een volgende examenperiode van hetzelfde academiejaar of van het volgende academiejaar. Opgelet, deze overdracht geldt maar voor het volgende academiejaar. Daarna vervalt de overdracht en moet de component opnieuw geëvalueerd worden.


tijd voor examinering
uren
2

%
 
 04,85

Tweede examenperiode

 

CIJFERS

  • Schriftelijk examen (100% van de punten)
  • Evaluatiecriteria: idem 1ste zittijd + voorgelegde journalistieke informatie kritisch kunnen benaderen.

ICT 

  • Openboek examen op computer
  • Opgelet: stof uit het onderdeel CIJFERS inleiding tot CAR kan het onderwerp van een examenvraag voor het deelgebied Excel zijn

Cijfers en ICT is één van de samenstellende componenten van een omvangrijk opleidingsonderdeel. Voor dergelijke opleidingsonderdelen geldt volgende regel: een tekort voor één van de samenstellende componenten levert altijd een tekort op voor het volledige opleidingsonderdeel.  Zelfs al zou het mathematische gemiddelde van de scores voor de verschillende componenten een cijfer boven of gelijk aan tien opleveren, toch verschijnt er dan voor het gehele opleidingsonderdeel op het rapport ten hoogste een negen. Bovendien wordt er dan bij de deliberatie gekeken naar het tekort voor de betrokken component. Indien een student geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met componenten, en niet gedelibereerd wordt, moet hij herkansen voor de component(en) waarvoor hij een tekort haalde. De component waarvoor hij een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op naar een volgende examenperiode van hetzelfde academiejaar of van het volgende academiejaar. Opgelet, deze overdracht geldt maar voor het volgende academiejaar. Daarna vervalt de overdracht en moet de component opnieuw geëvalueerd worden.