ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Journalistiek - 1JOU - Onderdelen - Redactie 1: gedrukte media
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: JO:Journalistiek
Code: 10224
Academiejaar: 2009-2010
Type: kern
Niveau: inleidend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: Semester 1-2
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 1
Totaal aantal contacturen: 32
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma: deel 1 of 2
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Caluwé Karl


 

KORTE OMSCHRIJVING

Je maakt op actieve manier kennis met de 2 basisfuncties van de krant : informeren en duiden.

Een nieuwsbericht is dé basis van de journalistiek Je bestudeert de opbouw van nieuwsberichten en op basis van persberichten ga je zelf aan de slag. Intussen wordt je spelling en formuleervaardigheid steeds nauwkeuriger. Maar ook opiniestukken en hoofdartikels schrikken je niet af : je leert de redeneerlijn ervan herkennen en beknopt en exact in eigen woorden weergeven.

Je bestudeert vooral de stijl van verscheidene Vlaamse gedrukte media: De Morgen en Het laatste Nieuws, Milo en Flair, P-Magazine en Knack, ... Wat onderscheidt de ene krant van de andere, of wat is er typisch voor een vrouwenblad? Tegelijkertijd werk je aan een gepaste stijl met oog voor een aantal specifieke media en doelgroepen.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • JO101 De student kan strategisch redeneren.
  • JO102 De student kan creatief denken.
  • JO104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • JO207 De student kan oplossingsgericht werken.
Beroepsspecifieke competenties
  • JO309 De student is taalvaardig op zowel mondeling als schriftelijk niveau.
  • JO310 De student is geïnteresseerd in nieuws en volgt en kent de actualiteit en recente ontwikkelingen aan de hand van de belangrijkste nieuwskanalen.
  • JO311 De student heeft een ruime kijk op de wereld en kent de maatschappelijke ontwikkelingen.
  • JO312 De student kan de journalistieke producten kaderen in het medialandschap in de ruime zin.
  • JO313 De student kan kritisch nadenken over eigen en andere journalistieke producten en staat open voor voortdurende bijsturing.
  • JO318 De student kan volwaardige journalistieke producten maken volgens de inhoudelijke, redactionele en vormelijke eisen van het medium. Voor productie en productie-assistentie betekent dit: het kennen van de productie van gedrukte media, van televisie- en radioprogramma's en van on-line media en er actief aan meewerken.
  • JO320 De student kan zelfstandig aan een journalistiek eindproduct werken.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De student is in staat stijlkenmerken in journalistieke teksten waar te nemen en te beschrijven
  • De student is in staat eenvoudige teksten te schrijven in een vlotte heldere taal
  • De student ontwikkelt het vermogen de eigen tekst kritisch te herwerken en de stijl ervan soepel te variëren
  • De student is vertrouwd met de belangrijkste Vlaamse dag- en weekbladen en heeft oog voor hun stijlverschillen
  • De student is in staat moeilijkere inhouden schriftelijk weer te geven in een vlot en helder Nederlands
  • De student heeft inzicht in de opbouw van een tekst: alinea's, alineaverbanden en veel voorkomende tekstpatronen, en hij kan ook eigen teksten goed structureren
  • De student is in staat krantenartikels vlug en efficiënt samen te vatten
  • De student kan taalhandelingen in een tekst herkennen en benoemen. Hij is op die manier in staat een krantenartikel in de vorm van een commentaar samen te vatten
  • De student is in staat bij een vrij strakke deadline een goed gestructureerd nieuwsbericht samen te stellen op basis van een persbericht
  • De student kent en herkent de journalistieke genres
  • De student beschikt over een basiswoordenschat die hem in staat stelt de actualiteit rond algemeenmaatschappelijke thema's zonder veel moeilijkheden te volgen

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
Geen
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
Geen
Andere begincompetenties
  • Basiskennis van spelling en schriftelijk taalgebruik op niveau secundair onderwijs.
  • Bereidheid tot aandacht en zorg voor schriftelijk taalgebruik en spellingsnorm.
  • Bereidheid tot remediëren van taalgebruik en zinsbouw.
  • Vaardigheid in schrijven en samenvatten van eenvoudige zakelijke teksten op niveau secundair onderwijs.
  • Openheid en leergierigheid voor stijlvariaties.
  • Interesse in het lezen van eenvoudige artikels in kranten en bladen
  • Bereidheid tot zelfstandige lectuur en tot het uitbreiden van woordenschatkennis.
  • Interesse in het volgen van de Vlaamse gedrukte pers.
  • Interesse in de verschillen tuusen journalistieke producten voor uiteenlopende printmedia en doelgroepen.

LEERINHOUDEN
  • Dit opleidingsonderdeel hoort bij het studiedomein ' Redactie 1'
  • Facet 'Synthesetechniek' : korte indicatieve samenvatting (KIS) van hoofdartikels en krantencommentaren.
  • Facet 'Het nieuwsbericht' (NB) : nieuwsberichten schrijven op basis van een persartikel
  • Facet ' Vlaamse gedrukte pers' (VGP) : observeren van de Vlaamse kanten en bladen in combinatie met eenvoudige schrijf- en stijloefeningen in functie van deze bladen en hun doelgroep
  • Facet 'Woordenschat' (WO) : woordenschatverrijking als autonome studie met betrekking tot redactionele terminologie en op basis van opgelegde lectuur

 

 


STUDIEMATERIAAL
  • Cursusonderdelen : 'Synthesetechniek', 'Nieuwsbericht', 'Journalistieke genres' : deels in cursusbundel, deels op de instructiebladen die wekelijks gepubliceerd worden op e-campus.
  • L. Permentier: 'Stijlboek De Standaard' (Roularta 2008).

 

 


WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

 lesuren

  00,00

practicum en oefeningen:

28

 lesuren

  33,33

vormen van groepsleren:

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

52

 klokuren

  61,90

Verdere toelichting:

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  •   Januari-examen : Synthesetechniek (20p) (2x50min)
  • Juni-examen : Vlaamse gedrukte pers  : observeren (20p) + produceren (20p) (2x50min) als toepassing van de journalistieke genres en van het doelgroep- en mediagericht schrijven

Totaal eerste examenperiode : 60p omgerekend naar 20p.    


tijd voor examinering
uren
4

%
 
 04,76

Tweede examenperiode

Septemberexamen (2x50min)

  • Synthesetechniek (20p) :
  • Vlaamse gedrukte pers : observeren  +  produceren (20p)

Totaal tweede examenperiode : 40p omgerekend naar 20p