ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

3 Communicatiemanagement - 3PRV - Onderdelen - Public Relations&Voorlichtingsonderzoek
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: CM:Communicatiemanagement
Code: 3PR44
Academiejaar: 2009-2010
Type: kern
Niveau: gespecialiseerd
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: Semester 1
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 1
Totaal aantal contacturen: 62
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma: deel 1 of 2
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Van Looveren Ilse


 

KORTE OMSCHRIJVING
Wat is het resultaat van mijn public relations? Is het imago van mijn bedrijf nu verbeterd? Heeft mijn PRV-campagne het gewenste effect bereikt? Mits wat onderzoek kan je dat te weten komen. En daarover moet je een rapport kunnen opstellen.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • CM101 De student kan strategisch redeneren.
  • CM102 De student kan creatief denken.
  • CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • CM206 De student kan teamgericht werken.
  • CM207 De student kan oplossingsgericht werken.
Beroepsspecifieke competenties
  • CM309 De student kan probleemoplossend analyseren en strategisch denken.
  • CM312 De student kan doelgericht relevante informatie verzamelen, kritisch beoordelen en verwerken.
  • CM313 De student kan zelfstandig en teamgericht werken.
  • CM314 De student kan ten behoeve van een communicatievraag een probleemanalyse uitvoeren.
  • CM322 De student kan een budget opvolgen en een effectmeting uitvoeren.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De studenten kunnen de belangrijkste onderzoekstechnieken die gebruikt worden in PR en Voorlichting toepassen
  • Ze kunnen de juiste techniek in de juiste situatie plaatsen
  • Studenten kunnen onderzoeksgegevens verwerken m.b.v. vb. SPSS of excel
  • Zij zijn in staat om een goed onderzoeksrapport te schrijven en om de resultaten op een correcte manier naar verschillende doelgroepen te presenteren (vb. pers, opdrachtgever, ….)

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
  • Communicatieonderzoek
  • Nederlands 2

Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
Geen
Andere begincompetenties
Geen
LEERINHOUDEN
  • imago-onderzoek
  • identiteitsonderzoek
  • inhoudsanalyse
  • pretesten
  • rapportering

STUDIEMATERIAAL
  • syllabus aangevuld met eigen notities 
  • reader
  • ppt-presentatie

 


WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

11

 lesuren

  11,51

practicum en oefeningen:

15

 lesuren

  15,69

vormen van groepsleren:

35

 lesuren

  36,61

studietijd buiten contacturen:

33.6

 klokuren

  35,15

Verdere toelichting:

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • Kennis en inzicht in de verschillende onderzoekstechnieken wordt getoetst in een schriftelijk examen voor het vak PR&V.  De evaluatie gebeurt op basis van de geziene leerstof tijdens de hoorcolleges en teksten die de studenten zelf dienen te verwerken. Om een volledig examen te kunnen afleggen is het van belang om handboek, nota's, zelfstudie-teksten, voorbeelden, opdrachten,ea. te kennen.         
  • Elke student doet in groep een onderzoek en maakt hierover een onderzoeksrapport.  
  • De evaluatie van deze cursus gebeurt voor een belangrijk deel op permanente basis.  Aanwezigheid tijdens de lessen is een absolute vereiste om te slagen.    Ook peerassessment maakt deel uit van de evaluatie. 
  • Voor een werkstuk / taak dat niet of te laat wordt afgegeven krijgt de student een 0 op het deelexamen. De scores van deelexamens worden mathematisch opgeteld.
  • Als men uitspraken letterlijk overneemt van een ander en daarbij niet aantoont dat het om een citaat gaat, pleegt men een vorm van intellectuele diefstal die plagiaat heet.  Bij elke vaststelling wordt plagiaat bestraft. (We volgen daarbij een procedure die beschreven staat in artikels 94 tot en met 97 van het OER.)
  • Voor het facet Nederlands bestaat een exhaustieve lijst met zware fouten.  Voor deze fouten wordt 1 punt op de totaalscore afgetrokken. 
  • Wil je slagen voor de module moet je minstens een 10/20 halen EN voor geen enkel facet minder dan 40 % van de punten behalen.  Scoor je toch minder dan 40% dan krijg je een sanctiecijfer op je rapport.

 

Tekort van x op een facet

Max. totaalscore voor opl.ond.

1

Mathematisch berekende totaalscore

2

Mathematisch berekende totaalscore

3

7/20

4

6/20

5

5/20

Werkwijze en evaluatie van de opdrachten staan uitgelegd in de syllabus.

Puntenverdeling:

  • PRV : 30
  • Nederlands: 10

tijd voor examinering
uren
1

%
 
 01,05

Tweede examenperiode
  • Nieuwe opdrachten of schriftelijk examen op de onderdelen waarop geen voldoende is gehaald.   De evaluatie gebeurt op basis van de geziene leerstof tijdens de hoorcolleges en teksten die de studenten zelf dienen te verwerken. Om een volledig examen te kunnen afleggen is het van belang om handboek, nota's, zelfstudie-teksten, voorbeelden, opdrachten,ea. te kennen.         
  • Zie eerste examenperiode.