ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

3 Communicatiemanagement - 3PRV - Onderdelen - Bedrijfsjournalistiek
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: CM:Communicatiemanagement
Code: 3PR10
Academiejaar: 2009-2010
Type: kern
Niveau: gespecialiseerd
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: Semester 1
Aantal studiepunten: 6
Wegingscoëfficient: 2
Totaal aantal contacturen: 95
Totaal studietijd: 156
Deeltijds programma: deel 1 of 2
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Berghmans Linda
Mols Vera
Robijns Iris
Susswein Elisabeth
Van Praet Imelda
Van Temsche Nancy
Vanhout Els


 

KORTE OMSCHRIJVING
Heel veel informatie wordt op papier of via digitale media doorgestuurd. Maar het moet steeds boeiend verteld worden, anders wil niemand het lezen. In de cursus focussen we op de realisatie van een bedrijfsblad. En daar zit veel in: nieuws zoeken, data verzamelen, interviewen, schrijven en heel veel herschrijven. En dan komt er nog de vormgeving bij. Ook bij deze cursus spelen talen dus een grote rol.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • CM101 De student kan strategisch redeneren.
  • CM103 De student kan meertalig communiceren.
  • CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • CM206 De student kan teamgericht werken.
Beroepsspecifieke competenties
  • CM311 De student kan mondeling en schriftelijk vlot communiceren in verschillende talen.
  • CM312 De student kan doelgericht relevante informatie verzamelen, kritisch beoordelen en verwerken.
  • CM313 De student kan zelfstandig en teamgericht werken.
  • CM316 De student kan met de nodige creativiteit een communicatiestrategie ontwikkelen en plannen.
  • CM317 De student kan een communicatiestrategie uitvoeren of de uitvoering ervan coördineren.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De student kan de mogelijkheden en de verschillende beschikbare media toepassen in de bedrijfsjournalistiek.
  • De student kan zelf een schriftelijk bedrijfsjournalistiek produkt afleveren.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
  • PR en Voorlichting 2de jaar.
  • Nederlands2
  • Frans2
  • Engels2.
  • Duits 2of Spaans2.

Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
Geen
Andere begincompetenties

Geen


LEERINHOUDEN
  • Bedrijfsjournalistiek is één van de opdrachten van een PR-verantwoordelijke. Deze cursus geeft een overzicht van de verschillende instrumenten en/of media en hun specifieke kenmerken. De student leert de theoretische inzichten mbt het maken van bedrijfsbladen  
  • De student leert bedrijfsbladen te bekijken binnen een communicatiebeleid.
  • De student kijkt, vergelijkt en analyseert bestaande bedrijfsbladen.
  • De student leert, onder begeleiding, een bedrijfsblad te maken.
  • Leren vergaderen op redactievlak
  • Terminologie in 4 talen
  • De opdrachten en oefeningen staan expliciet uitgelegd in de syllabus !!

STUDIEMATERIAAL
  • Syllabus
  • Praktijkvoorbeelden (bedrijfsbladen, nieuwsbrieven,…)
  • Gastcolleges
  • Coachsessies  

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

10

 lesuren

  05,43

practicum en oefeningen:

30

 lesuren

  16,29

vormen van groepsleren:

50

 lesuren

  27,14

studietijd buiten contacturen:

89.2

 klokuren

  48,43

Verdere toelichting:

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • Puntenverdeling:
    • PRV  20
    • Nederlands 20
    • Frans  20
    • Engels  20
    • Spaans / Duits 20
    • Grafische Technieken 20
  • De studenten maken in groep een paper  in het Engels én Frans over de analyse van  journalistieke produkten uit verschillende bedrijven
  • De studenten maken in groep zelf een schriftelijk bedrijfsjournalistiek produkt
  • Schriftelijke examens over de geziene leerstof.
  • De evaluatie van deze cursus gebeurt bijna helemaal op permanente basis gedurende de oefensessies en discussiecolleges. Aanwezigheid tijdens deze lessen is dus een absolute vereiste om te slagen.  Peerassessment maakt deel uit van de evaluatie.  
  • Voor een werkstuk / taak dat niet of te laat wordt afgegeven krijgt de student een 0 op het deelexamen. De scores van deelexamens worden mathematisch opgeteld.
  • Als men uitspraken letterlijk overneemt van een ander en daarbij niet aantoont dat het om een citaat gaat, pleegt men een vorm van intellectuele diefstal die plagiaat heet.  Bij elke vaststelling wordt plagiaat bestraft. (We volgen daarbij een procedure die beschreven staat in artikels 94 tot en met 97 van het OER.)
  • Voor het facet Nederlands bestaat een exhaustieve lijst met zware fouten.  Voor deze fouten wordt 1 punt op de totaalscore afgetrokken. 
  • Voor het facet Engels wordt bij elk elk deelexamen  per zware fout (zie lijst in de syllabus 'Mistakes never to be made') een punt extra afgetrokken van de score van het deelexamen
  • Als je afwezig bent op een deelexamen georganiseerd buiten de examenreeks, dan mag je dat deelexamen inhalen indien je afwezigheid tijdig gewettigd wordt door een medisch attest.  het originele attest bezorg je aan het studentensecretariaat, de kopie ervan aan de betrokken lector, en dit binnen de 5 werkdagen vanaf de eerste ziektedag.  Je maakt zelf een afspraak met de lector omtrent het tijdstip en de wijze waarop je het deelexamen kan inhalen.  Indien je binnen de gestelde termijn geen medisch attest voorlegt, ben je ongewettigd afwezig en krijg je geen punten op dat deelexamen. 
  • Wil je slagen voor de module moet jeminstens een 10/20 halen EN voor geen enkel facet minder dan 40 % van de punten behalen.  Scoor je toch minder dan 40% dan krijg je een sanctiecijfer op je rapport.

 

Tekort van x op een facet

Max. totaalscore voor opl.ond.

1

Mathematisch berekende totaalscore

2

Mathematisch berekende totaalscore

3

7/20

4

6/20

5

5/20

Werkwijze en evaluatie van opdrachten staan extra uitgelegd in syllabus.

tijd voor examinering
uren
5

%
 
 02,71

Tweede examenperiode
  • Het facet waarvoor de onvoldoende werd behaald, wordt in de tweede examenperiode opnieuw afgelegd.
  • Nieuwe opdrachten of mondelinge/schriftelijke examens op de onderdelen waarop geen voldoende is gehaald.
  • Zie eerste examenperiode.