ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

3 Communicatiemanagement - 3PRV - Onderdelen - Persrelaties en crisiscommunicatie
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: CM:Communicatiemanagement
Code: 3PR09
Academiejaar: 2009-2010
Type: kern
Niveau: gespecialiseerd
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: Semester 1
Aantal studiepunten: 6
Wegingscoëfficient: 2
Totaal aantal contacturen: 95
Totaal studietijd: 156
Deeltijds programma: deel 1 of 2
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Berghmans Linda
Mols Vera
Robijns Iris
Susswein Elisabeth
Van Temsche Nancy
Vanhout Els


 

KORTE OMSCHRIJVING
Hoe ga je met journalisten om? Wat zit er allemaal in een persmap? Hoe vertel je je verhaal aan de media?
We analyseren eerst een aantal slechte en goede voorbeelden. Dan gaan we zelf aan de slag om een persconferentie te organiseren. En als de buitenlandse pers komt, moeten we ons mannetje in vreemde talen kunnen staan. Frans, Engels en een vierde taal (Duits of Spaans) zijn in deze cursus geïntegreerd.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • CM103 De student kan meertalig communiceren.
  • CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • CM206 De student kan teamgericht werken.
Beroepsspecifieke competenties
  • CM309 De student kan probleemoplossend analyseren en strategisch denken.
  • CM310 De student heeft een ruime kijk op de wereld en volgt de maatschappelijke trends.
  • CM311 De student kan mondeling en schriftelijk vlot communiceren in verschillende talen.
  • CM312 De student kan doelgericht relevante informatie verzamelen, kritisch beoordelen en verwerken.
  • CM313 De student kan zelfstandig en teamgericht werken.
  • CM315 De student kan de voor het communicatieplan relevante doelstellingen verwoorden en de beoogde doelgroep omschrijven.
  • CM316 De student kan met de nodige creativiteit een communicatiestrategie ontwikkelen en plannen.
  • CM317 De student kan een communicatiestrategie uitvoeren of de uitvoering ervan coördineren.
  • CM319 De student kan uit de verschillende communicatievormen de juiste keuze maken op basis van zijn inzicht in hun mogelijkheden en beperkingen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De student kan een persbericht schrijven in het Nederlands en het Frans.
  • Hij kan een persbericht vertalen uit het Duits / Spaans
  • Hij kan de pers te woord staan in 3 talen n.a.v. een crisissituatie.
  • Hij kent de instrumenten om een nationale perslijst op te stellen.
  • Hij kan een persconferentie organiseren en stelt een persmap samen.
  • De student kan een ontwerp voor een crisiscommunicatieplan maken.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
  • PR en Voorlichting 1
  • Nederlands2
  • Frans2 
  • Engels2
  • Duits 2 of Spaans 2

Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
Geen
Andere begincompetenties
  • Kennis van de Belgische media

  • LEERINHOUDEN
    • Het onderhouden van relaties met de pers is een van de voornaamste opdrachten van een voorlichter of PR-verantwoordelijke. Deze cursus beschrijft de basistechnieken en gaat dieper in op communicatie in geval van crisis. 
    • Persrelaties als domein van public relations
    • Instrumenten voor persrelaties en specifiek crisiscommunicatie
    • Terminologie in 4 talen
    • Kennis en actuele voorbeelden van allerlei soorten crises en houding van bedrijfsleven t.o.v. crisiscommunicatie
    • Enkele fundamentele vuistregels rond crisiscommunicatie en woordvoerderschap

    STUDIEMATERIAAL
    • Syllabus
    • ANTHONISSEN P. Murphy was een optimist. Lannoo, 2001. 223 p.
    • KEGELS J., D. JANSSEN EN L. STAS. Crisiscommunicatie. Zellik, Roularta, 1996. 189 p.
    • VAN DEN BROECK K. Woordvoerders aan het werk: bouwen aan persrelaties. Mechelen, Kluwer, 2002. 40 p. (= special Ad Rem, tijdschrift voor zakelijke communicatie, jaargang 16, nr. 6)

    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    10

     lesuren

      05,43

    practicum en oefeningen:

    30

     lesuren

      16,29

    vormen van groepsleren:

    50

     lesuren

      27,14

    studietijd buiten contacturen:

    89.2

     klokuren

      48,43

    Verdere toelichting:

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    • Taken en oefeningen -> Permanente evaluatie tijdens de oefeningen
    • Schriftelijke examens over de geziene leerstof (meertalig)
    • Puntenverdeling
      • PRV: 20
      • Nederlands 20
      • Frans 30
      • Engels 10
      • Vierde taal 20
    • De evaluatie van deze cursus gebeurt bijna helemaal op permanente basis gedurende de oefensessies en discussiecolleges. Aanwezigheid tijdens deze lessen is dus een absolute vereiste om te slagen.  Peerassessment maakt deel uit van de evaluatie.  
    • Voor een werkstuk / taak dat niet of te laat wordt afgegeven krijgt de student een 0 op het deelexamen. De scores van deelexamens worden mathematisch opgeteld.
    • Als men uitspraken letterlijk overneemt van een ander en daarbij niet aantoont dat het om een citaat gaat, pleegt men een vorm van intellectuele diefstal die plagiaat heet.  Bij elke vaststelling wordt plagiaat bestraft. (We volgen daarbij een procedure die beschreven staat in artikels 94 tot en met 97 van het OER.)
    • Voor het facet Nederlands bestaat een exhaustieve lijst met zware fouten.  Voor deze fouten wordt 1 punt op de totaalscore afgetrokken. 
    • Voor het facet Engels wordt bij elk deelexamen wordt per zware fout (zie lijst in de syllabus 'Mistakes never to be made') een punt extra afgetrokken van de score van het deelexamen
    • Als je afwezig bent op een deelexamen georganiseerd buiten de examenreeks, dan mag je dat deelexamen inhalen indien je afwezigheid tijdig gewettigd wordt door een medisch attest.  het originele attest bezorg je aan het studentensecretariaat, de kopie ervan aan de betrokken lector, en dit binnen de 5 werkdagen vanaf de eerste ziektedag.  Je maakt zelf een afspraak met de lector omtrent het tijdstip en de wijze waarop je het deelexamen kan inhalen.  Indien je binnen de gestelde termijn geen medisch attest voorlegt, ben je ongewettigd afwezig en krijg je geen punten op dat deelexamen. 
    • Wil je slagen voor de module moet je minstens een 10/20 halen EN voor geen enkel facet minder dan 40 % van de punten behalen.  Scoor je toch minder dan 40% dan krijg je een sanctiecijfer op je rapport.

     

    Tekort van x op een facet

    Max. totaalscore voor opl.ond.

    1

    Mathematisch berekende totaalscore

    2

    Mathematisch berekende totaalscore

    3

    7/20

    4

    6/20

    5

    5/20

     

    Werkwijze en evaluatie van opdrachten staan uitgelegd in de syllabus. 


    tijd voor examinering
    uren
    5

    %
     
     02,71

    Tweede examenperiode
    • Het facet waarvoor de onvoldoende werd behaald, wordt in de tweede examenperiode opnieuw afgelegd. Nieuwe opdrachten of mondelinge / schriftelijke examens op de onderdelen waarop geen voldoende is.
    •  Zie eerste examenperiode.