ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

3 Communicatiemanagement - 3CC - Onderdelen - Wetgeving en deontologie van de reclame
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: CM:Communicatiemanagement
Code: 3BC48
Academiejaar: 2009-2010
Type: kern
Niveau: gespecialiseerd
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: Semester 1
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 1
Totaal aantal contacturen: 26
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma: deel 1 of 2
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Van den Bulck Helga


 

KORTE OMSCHRIJVING
Uiteraard moet je weten wat er bij het maken en publiceren van reclamecampagnes toegelaten is en wat niet. Je zal op een kritische manier de campagnes zowel inhoudelijk als op gebied van vormgeving kunnen beoordelen. Niet alleen de wetgeving, maar ook bepaalde ethische regels, moeten hierbij in beschouwing worden genomen. Om dit op een professionele wijze te kunnen uitvoeren, is het noodzakelijk dat je inzicht verwerft in de situering van de reclamewetgeving en deontologische regels in het geheel van het mediarecht. Aan de hand van een analyse van een aantal actuele vraagstukken in de reclamereglementering zal je bewijzen dat je de knepen beet hebt.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • CM101 De student kan strategisch redeneren.
  • CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • CM206 De student kan teamgericht werken.
  • CM207 De student kan oplossingsgericht werken.
  • CM208 In samenhang met de beroepspraktijk kan de student maatschappelijke verantwoordelijkheid opnemen.
Beroepsspecifieke competenties
  • CM309 De student kan probleemoplossend analyseren en strategisch denken.
  • CM310 De student heeft een ruime kijk op de wereld en volgt de maatschappelijke trends.
  • CM312 De student kan doelgericht relevante informatie verzamelen, kritisch beoordelen en verwerken.
  • CM313 De student kan zelfstandig en teamgericht werken.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  •  De student kan vanuit de kennis van wetten, decreten en deontologische regelgevingen op het vlak van reclame beoordelen of een reclamecampagne zowel qua concept als vormgeving toelaatbaar is voor publicatie.
  •  Hij kan actuele vraagstukken op het vlak van mediarecht en media-ethiek analyseren.
  •  Hij kan de reclamewetgeving en deontologische regelgeving plaatsen in het geheel van het mediarecht.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

Reclame1


Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

Geen


Andere begincompetenties
  • Basiskennis recht.
  • Dit opleidingsonderdeel kan alleen IN COMBINATIE met Reclame 2, Mediaplanning en Copywriting worden gevolgd.

LEERINHOUDEN

Theorievorming:
  • Probleemstelling en terminologie
  • Situering van de reclamewetgeving en -deontologie als rechtsgebied
  • Organisaties en instellingen: regionaal, federaal, Europees
  • Wetgeving voor print- en audiovisuele campagnes
  • Reglementering voor cyberadvertising
  • Deontologische codes


Praktijkvorming
  • Ethiek en bedrijfsethiek
  • Misleidende en vergelijkende reclame
  • Reclame voor tabaksproducten
  • Reclame voor geneesmiddelen
  • Reclame voor alcohol
  • Reclame voor cosmetica
  • Reclame en kinderen
  • Reclame en milieu
  • Webadvertising
  • Politieke reclame
  • Bescherming van creatief werk
  • Merkenrecht
  • Reclame en redactionele inmenging: mediasponsoring,
      advertorials, infomercials, product placement

STUDIEMATERIAAL
  •  Syllabus
  •  vaktijdschriften en databanken: Medialex, Auteurs & Media, Mediaforum, AMI/Informatierecht, Communications Law, Medien und Recht, Légipresse, Computer and Telecoms Law Review, Iris, Jura

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

6

 lesuren

  06,25

practicum en oefeningen:

0

 lesuren

  00,00

vormen van groepsleren:

18

 lesuren

  18,75

studietijd buiten contacturen:

70

 klokuren

  72,92

Verdere toelichting:

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • Schriftelijk open boek examen met inzichts- en toepassingsvragen: 50%
  • Groepsopdracht: 50%
  • Voor een taak/werkstuk dat niet, of te laat wordt afgegeven, krijgt de student een 0 op het deelexamen. de scores van de deelexamens worden mathematisch opgeteld. 
  • Als men uitspraken letterlijk overneemt van een ander, en daarbij niet aantoont dat het om een citaat gaat, pleegt men een vorm van intellectuele diefstal die plagiaat heet. Bij elke vaststelling wordt plagiaat bestraft. (We volgen daarbij een procedure die beschreven staat in de artikels 94 tot en met 97 van het OER.)

tijd voor examinering
uren
2

%
 
 02,08

Tweede examenperiode
  • Schriftelijk open boek examen met inzichts- en toepassingsvragen: 50%
  • Groepswerk is tijdens de vakantie onmogelijk; daarom zal het voor de 2de examenperiode vervangen worden door een individuele opdracht. Deze opdracht staat op 50% van de punten.
  • Punten voor een deelexamen waarvoor je tijdens de eerste examenperiode een voldoende behaalde, worden overgedragen naar de tweede examenperiode.
  • Voor een taak/werkstuk dat niet, of te laat wordt afgegeven, krijgt de student een 0 op het deelexamen. de scores van de deelexamens worden mathematisch opgeteld. 
  • Als men uitspraken letterlijk overneemt van een ander, en daarbij niet aantoont dat het om een citaat gaat, pleegt men een vorm van intellectuele diefstal die plagiaat heet. Bij elke vaststelling wordt plagiaat bestraft. (We volgen daarbij een procedure die beschreven staat in de artikels 94 tot en met 97 van het OER.)