ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

3 Communicatiemanagement - 3CC - Onderdelen - Social Profit Communicatie
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: CM:Communicatiemanagement
Code: 30142
Academiejaar: 2009-2010
Type: keuze
Niveau: gespecialiseerd
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: Semester 1
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 1
Totaal aantal contacturen: 50
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma: deel 1 of 2
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Roeland Steven


 

KORTE OMSCHRIJVING
Goed communiceren is ook voor social-profitorganisaties van levensbelang: hun werking, hun fondsen, hun erkenning… hangen ervan af. Bovendien zijn hun doelstellingen vaak erg ambitieus (vb. gedragsverandering, opinievorming of engagement bekomen). Nochtans kijken nog heel wat social-profitorganisaties onvoldoende kritisch naar de wijze waarop ze communiceren. Het vak social-profitcommunicatie legt uit welke communicatie-uitdagingen er voor deze organisaties zijn weggelegd en op welke technieken en instrumenten een  communicatiedeskundige van (of die werkt voor) een social-profitorganisatie beroep kan doen.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • CM101 De student kan strategisch redeneren.
  • CM102 De student kan creatief denken.
  • CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • CM206 De student kan teamgericht werken.
  • CM207 De student kan oplossingsgericht werken.
Beroepsspecifieke competenties
  • CM309 De student kan probleemoplossend analyseren en strategisch denken.
  • CM314 De student kan ten behoeve van een communicatievraag een probleemanalyse uitvoeren.
  • CM316 De student kan met de nodige creativiteit een communicatiestrategie ontwikkelen en plannen.
  • CM318 De student kan een communicatieplan plaatsen en verantwoorden in zijn maatschappelijke context.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De student kan ivm een probleem de omgeving en de doelgroep analyseren.
  • De student kan strategische modellen voor gedragsverandering toepasen op een concreet probleem.
  • De student kan dit allemaal in een campagneplan verwerken.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

Geen


Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

Geen


Andere begincompetenties

Kennis van de basisstrategieën van communicatie.


LEERINHOUDEN
  • Social-profitcommunicatie = communiceren in een specifieke omgeving
    1. Inzicht in het social-profitlandschap
    2. Valkuilen en kansen
  • Communicatiemodellen toepassen in social-profitomgeving
  • Hoe organisatiedoelstellingen omzetten in efficiënte communicatie
    1. Rol van communicatieverantwoordelijke in een social-profitorganisatie
    2. Van strategie naar communicatie
    3. Doelstellingen omvormen tot boodschap
  • Omgevingsanalyse (zenderkant)
  • Bepalen en analyseren van doelgroepen: een kritisch moment
  • Overzicht van methodieken:
    1. Klassieke communicatiemodellen toepassen in social-profitcommunicatie
    2. Technieken om te komen tot gedragsverandering
    3. Sociale marketingmix
    4. Educatie als communicatiemiddel
  • Communicatiemiddelen bepalen
    1. Soorten
    2. Inzetten van intermediairs (met aandacht voor specifieke intermediaire organisaties)
  • Aandacht voor enkele specifieke vormen van doelgroepbenadering: etnocommunicatie, communicatie met kansarmen, …
  • Fondsenwerving: als social-profitcommunicatie geld moet opleveren
      
     
    Opmerking: De opgesomde vakinhoud wordt geïntegreerd in het volledige lessenpakket. Het is geenszins een chronologische opsomming, noch een volledige oplijsting van theoretische informatie-overdracht. De inhouden zullen tijdens het lessenpakket in zekere mate aan bod komen en waar mogelijk worden geïllustreerd met praktijkvoorbeelden.

STUDIEMATERIAAL
  • Syllabus aangevuld met eigen notities

 


WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

11

 lesuren

  13,75

practicum en oefeningen:

37

 lesuren

  46,25

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

30

 klokuren

  37,50

Verdere toelichting:
  • Hoorcolleges en werkcolleges met leergesprekken
  • Zelfstudie
  • Externe gastsprekers


 


EVALUATIE

Eerste examenperiode

Puntenverdeling:
  • 60% op het communicatieplan
  • 30% op de kennis- en inzichtvragen (schriftelijk examen)
  • 10% op het aanbrengen en presenteren van praktijkvoorbeelden bij hoorcolleges

tijd voor examinering
uren
2

%
 
 02,50

Tweede examenperiode

Is de student in eerste zittijd niet geslaagd, dan maakt hij een nieuw communicatieplan en legt opnieuw het schriftelijk examen af. Het communicatieplan wordt een week voor het examen ingediend. Voor de opmaak van het communicatieplan wordt uitgegaan van een nieuwe opdracht. Voor de resterende 10%  praktijkvoorbeelden wordt een nieuwe extra opdracht voorzien.