ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

3 Communicatiemanagement - 3CC - Onderdelen - Evenementen en sponsoring
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: CM:Communicatiemanagement
Code: 30020
Academiejaar: 2009-2010
Type: keuze
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: Semester 1
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 1
Totaal aantal contacturen: 24
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma: deel 1 of 2
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Robijns Iris


 

KORTE OMSCHRIJVING

Evenementen zijn leuk, voor de bezoeker althans. Maar voor de organisator betekent dat een passend concept zoeken, plannen, coördineren, checklists in de gaten houden, mensen aansturen ... en ook budgetten beheren. Sponsoring leunt hier bij aan: welke organisatie wil haar naam koppelen aan je idee? Het is dus onderhandelen over een ruiloperatie.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • CM101 De student kan strategisch redeneren.
  • CM102 De student kan creatief denken.
  • CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • CM206 De student kan teamgericht werken.
Beroepsspecifieke competenties
  • CM309 De student kan probleemoplossend analyseren en strategisch denken.
  • CM312 De student kan doelgericht relevante informatie verzamelen, kritisch beoordelen en verwerken.
  • CM313 De student kan zelfstandig en teamgericht werken.
  • CM314 De student kan ten behoeve van een communicatievraag een probleemanalyse uitvoeren.
  • CM315 De student kan de voor het communicatieplan relevante doelstellingen verwoorden en de beoogde doelgroep omschrijven.
  • CM316 De student kan met de nodige creativiteit een communicatiestrategie ontwikkelen en plannen.
  • CM319 De student kan uit de verschillende communicatievormen de juiste keuze maken op basis van zijn inzicht in hun mogelijkheden en beperkingen.
  • CM322 De student kan een budget opvolgen en een effectmeting uitvoeren.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De studenten zijn in staat om, op basis van de aangereikte hulpmiddelen, een evenement uit te werken. Hierbij houden ze rekening met elke detail dat bij de organisatie ervan komt kijken. 
  •  Tevens maken ze een sponsoringdossier op, gekoppeld aan hun evenement.
  • Daarnaast werken ze een efficiënt communicatieplan uit en maken ze zelf 2 media die ze zullen gebruiken in de promotie van hun event. 

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
geen
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
geen
Andere begincompetenties
Cursus Commerciële Communicatie
Cursus PRV

LEERINHOUDEN

In verschillende stappen zal de student begeleid worden naar een eindresultaat : zelf een eventdossier in elkaar steken waarbij elk detail is uitgewerkt en elke vraag een antwoord heeft. 

  • Planning van een evenement
  • Professioneel omgaan met sponsoring
  • Duidelijke omschrijving van de opdracht waarin de aandachtspunten zijn opgesomd waaraan het eindresultaat dient te voldoen

STUDIEMATERIAAL
  • Syllabus
  • Gastcollege door mensen uit het veld
  • Handboek : Grit R. & Gerritsma M. 'Zo organsieer je een event'.Wolters-Noordhoff, Groningen, 2008.108p.
  • Website: www.zoorganiseerjeeenevent.wolters.nl

  


WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

8

 lesuren

  33,33

practicum en oefeningen:

16

 lesuren

  66,67

vormen van groepsleren:

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

 klokuren

  00,00

Verdere toelichting:
  • Gastcolleges
  • Hoorcolleges
  • Practica
  • Coaching per groep

Aan de hand van hoorcolleges en gastcolleges uit het werkveld, worden de studenten tools en andere hulpmiddelen aangereikt om zelf een evenement te kunnen organiseren. Les en coachsessies wisselen elkaar af. Na elke les zijn coachsessies voorzien waarbij studenten hun voorlopige resulaten voorleggen om te bespreken. 

Noodzakelijk is de input van de studenten. Coachsessies hebben maar zin als de student zelf inzet vertoont en de aangereikte informatie verwerkt in zijn opdracht. Er zal dus een strenge permanente evaluatie zijn die een belangrijke rol speelt in het eindresultaat. 


EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • Oefening op uitwerking van het evenement : zie opdracht cursus.
  • Oefening over sponsoring : Een sponsoringdossier met begeleidende brief wordt opgemaakt.
  • Daarnaast werken de studenten een mediaplan uit en 2 media die ze bij uitvoering gebruiken.
  • Een kort examen

 

Studenten dienen op regelmatige tijdstippen (elke week) voorlopige versies aan te leveren. Hierop krijgen ze feedback, met de bedoeling het werk in de juiste richting te sturen. Regelmatige aanwezigheid tijdens de consultatiemomenten is een must en wordt systematisch bijgehouden. Op die manier kan er een procesevaluatie gebeuren. Deze permanente evaluatie speelt een belangrijke rol in de eindevaluatie.

Hierbij zal de focus liggen op de input en voorbereiding van de student.

   


tijd voor examinering
uren

%
 
 00,00

Tweede examenperiode

Een gelijkaardige oefening die de student dan, alleen, dient opnieuw te maken. De evaluatie gebeurt op dezelfde manier. Maar er is geen coaching en begeleiding tijdens de zomermaanden.