ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

3 Communicatiemanagement - 3CC - Onderdelen - Copywriting
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: CM:Communicatiemanagement
Code: 30009
Academiejaar: 2009-2010
Type: kern
Niveau: gespecialiseerd
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: Semester 1
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 1
Totaal aantal contacturen: 60
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma: deel 1 of 2
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Broos Gisèle


 

KORTE OMSCHRIJVING
Je leert creatief omgaan met taal, dit wil zeggen dat je reclameteksten aanpast in functie van boodschap, doelgroep en medium. Het schrijven van wervende teksten voor folders, advertenties, affiches... wordt je hoofdbezigheid in het onderdeel copywriting. Maar ook advertorials, persberichten en verkoopbrieven staan op het menu.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • CM101 De student kan strategisch redeneren.
  • CM102 De student kan creatief denken.
  • CM103 De student kan meertalig communiceren.
  • CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • CM206 De student kan teamgericht werken.
  • CM207 De student kan oplossingsgericht werken.
Beroepsspecifieke competenties
  • CM309 De student kan probleemoplossend analyseren en strategisch denken.
  • CM310 De student heeft een ruime kijk op de wereld en volgt de maatschappelijke trends.
  • CM311 De student kan mondeling en schriftelijk vlot communiceren in verschillende talen.
  • CM312 De student kan doelgericht relevante informatie verzamelen, kritisch beoordelen en verwerken.
  • CM313 De student kan zelfstandig en teamgericht werken.
  • CM314 De student kan ten behoeve van een communicatievraag een probleemanalyse uitvoeren.
  • CM315 De student kan de voor het communicatieplan relevante doelstellingen verwoorden en de beoogde doelgroep omschrijven.
  • CM316 De student kan met de nodige creativiteit een communicatiestrategie ontwikkelen en plannen.
  • CM319 De student kan uit de verschillende communicatievormen de juiste keuze maken op basis van zijn inzicht in hun mogelijkheden en beperkingen.
  • CM323 De student kan over zijn communicatieplannen persuasief communiceren in verschillende talen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De student kan wervende teksten schrijven voor folders, affiches, websites, ... rekening houdend met de doelgroep, het gebruikte medium, ...
  • De student kan op een efficiënte manier verkoopbrieven, uitnodigingen, persberichten, ... schrijven daarbij inspelend op de verwachtingen en eisen van de lezer t.t.z. consument/klant

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

Nederlands2 (CM)

Nederlands 1JOU


Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
Geen
Andere begincompetenties
  • Dit opleidingsonderdeel kan alleen IN COMBINATIE met Reclame2, Wetgeving en deontologie van de reclame en mediaplanning worden gevolgd. (uitz. voor KZV JOU)
  • Correcte Nederlandse spelling
  • Verzorgde uitspraak
  • Basiskennis lay-out

LEERINHOUDEN
Het schrijven van wervende teksten staat centraal: slogan en kopregel bedenken, bedenken en uitschrijven van een folder, advertentie, affiche, advertorial, webpagina, het schrijven van verkoopbrieven, uitnodigingen, opting in en opting out brieven, terugwinbrieven, ...
STUDIEMATERIAAL
  • Syllabus met hoofdzakelijk oefenmateriaal
  • Janssen, D. (2002), Zakelijke communicatie, deel II, vierde geheel herziene druk, 376 p., Groningen: Wolters-Noordhoff (verplicht handboek)
  • Blackboard voor extra voorbeelden en achtergrondteksten
  • JOU-studenten verplichte lectuur ter voorbereiding (zie syllabus)

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

12

 lesuren

  12,77

practicum en oefeningen:

24

 lesuren

  25,53

vormen van groepsleren:

24

 lesuren

  25,53

studietijd buiten contacturen:

34

 klokuren

  36,17

Verdere toelichting:
  • Hoorcolleges
  • Individuele voorbereiding en begeleiding van de portfolio (= verplichte consultaties in kleinere groepen)
  • Groepsoefening "Campagne" ism Reclame,Wedeo en mediaplanning

  • EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    • 70% permanente evaluatie op portfolio. De portfolio is samengesteld uit diverse reclame-uitingen voor een bepaald product; de klemtoon ligt op de teksten en de creativiteit waarmee de student de potentiële klant probeert te overtuigen.
    • 30% op het luik copywriting binnen de "Campagne" (groepsoefening ism Reclame,Wedeo en mediaplanning)
    • P.S. De evaluatie van de portfolio houdt rekening met de totstandkoming van het product (procesevaluatie). Daarom zijn de wekelijkse consultaties verplicht. Wie drie maal afwezig is bij de procesbegeleiding (= wekelijkse coachinguren), krijgt een nul voor het luik "portfolio" - Medische attesten gelden niet als verzachtende omstandigheid.
    • Voor zware fouten, waarvan een exhaustieve lijst bestaat, wordt 1 punt op de totaalscore afgetrokken.
    • Voor een werkstuk dat niet of te laat wordt afgegeven, krijgt de student een 0 op het deelexamen. De scores van de deelexamens worden mathematisch opgeteld.

    tijd voor examinering
    uren
    0

    %
     
     00,00

    Tweede examenperiode
    • 70% voor een nieuwe portfolio
    • 30% voor het luik copywriting binnen de "Campagne" 
    • Punten voor een deelexamen waarvoor je tijdens de eerste examenperiode een voldoende behaalde, worden overgedragen naar de tweede examenperiode. Welk deelexamen je opnieuw moet doen, kom je te weten tijdens het inzagemoment.
    • Procesbewaking is tijdens de vakantie onmogelijk. Daarom wordt het proces, ondanks het belang ervan, tijdens de tweede examenperiode niet beoordeeld.
    • Voor zware fouten, waarvan een exhaustieve lijst bestaat, wordt 1 punt op de totaalscore afgetrokken.