ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Communicatiemanagement - 2PRV - Onderdelen - Communicatieonderzoek
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: CM:Communicatiemanagement
Code: 2PR52
Academiejaar: 2009-2010
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: Semester 1
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 1
Totaal aantal contacturen: 26
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma: deel 1 of 2
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Van Looveren Ilse


 

KORTE OMSCHRIJVING
Wat denkt de publieke opinie over onze organisatie?, Welk imago hebben we bij onze doelgroepen?  Wie leest er ons personeelsblad? Dergelijke vragen zijn het uitgangspunt van Communicatieonderzoek. Eerst en vooral krijg je een aantal basisonderzoekstechnieken.  Zo leer je oa  een enquête opstellen, afnemen, verwerken en interpreteren.  Daarnaast verwerf je inzicht in verschillende onderzoekstechnieken die in de PR-wereld gebruikt worden.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • CM101 De student kan strategisch redeneren.
  • CM102 De student kan creatief denken.
  • CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • CM207 De student kan oplossingsgericht werken.
Beroepsspecifieke competenties
  • CM309 De student kan probleemoplossend analyseren en strategisch denken.
  • CM312 De student kan doelgericht relevante informatie verzamelen, kritisch beoordelen en verwerken.
  • CM314 De student kan ten behoeve van een communicatievraag een probleemanalyse uitvoeren.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De studenten kunnen de belangrijkste begrippen en principes die gebruikt worden door communicatieonderzoekers toepassen.
  • De studenten staan kritisch ten opzicht van onderzoeksgegevens.
  • Ze kunnen onderzoeksresultaten interpreteren en in duidelijke teksten weergeven.
  • Het is niet de bedoeling om de studenten op te leiden tot onderzoekers. Ze moeten echter welk kunnen meewerken aan onderzoek, de opdracht kunnen geven voor onderzoek.
  • Dit opleidingsonderdeel werkt samen met de opleidingsonderdelen communicatiepsychologie, PR&V en Nederlands in WS3, communicatieplan. Daar worden de theoretische inzichten getoetst aan de praktijk.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
  • Research en ICT-toolkit

 


Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
Geen
Andere begincompetenties
Geen
LEERINHOUDEN

- Overzicht onderzoeksdomein comon
- Kwalitatief onderzoek
- De techniek van de enquête
- Media-analyse
- Omgevingsonderzoek
- Imago / reputatie / identiteit
- Communicatie-audit
- Onderzoek bij communicatieprojecten

STUDIEMATERIAAL
  • Syllabus aangevuld met eigen notities.
  • ppt-presentatie
  • teksten die tijdens de lesuren uitgedeeld worden

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

14

 lesuren

  14,96

practicum en oefeningen:

10

 lesuren

  10,68

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

67.6

 klokuren

  72,22

Verdere toelichting:
Concrete toepassingen van dit opleidingsonderdeel maken deel uit van WS3, communicatieplan.

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • Kennis en inzicht in de verschillende onderzoekstechnieken worden getoetst in een schriftelijk examen
  • De evaluatie gebeurt op basis van de geziene leerstof tijdens de hoorcolleges en teksten die de studenten zelf dienen te verwerken. Om een volledig examen te kunnen afleggen is het van belang om cursus, ppt-presentatie, nota's, zelfstudieteksten, voorbeelden, ea. te kennen.
  • Aanwezigheid tijdens de hoorcolleges en oefeningensessies is een meerwaarde om de lesinhouden goed te kunnen begrijpen en om een geslaagd examen te kunnen afleggen.

 


tijd voor examinering
uren
2

%
 
 02,14

Tweede examenperiode
  • Kennis en inzicht in de verschillende onderzoekstechnieken worden getoetst in een schriftelijk examen 
  • De evaluatie gebeurt op basis van de geziene leerstof tijdens de hoorcolleges en teksten die de studenten zelf dienen te verwerken. Om een volledig examen te kunnen afleggen is het van belang om cursus, ppt-presentatie, nota's, zelfstudieteksten, voorbeelden, ea. te kennen
  • Aanwezigheid tijdens de hoorcolleges en oefeningensessies is een meerwaarde om de lesinhouden goed te kunnen begrijpen en om een geslaagd examen te kunnen afleggen.