ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Communicatiemanagement - 2PRV - Onderdelen - WS1 Creatief ontwerp
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: CM:Communicatiemanagement
Code: 20278
Academiejaar: 2009-2010
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: Semester 1
Aantal studiepunten: 6
Wegingscoëfficient: 2
Totaal aantal contacturen: 65
Totaal studietijd: 156
Deeltijds programma: deel 1 of 2
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Berghmans Linda
Dreessen Kristel
Martens Kristoff
Van Praet Imelda
Vlecken Koen


 

KORTE OMSCHRIJVING
In deze WS ontwerp je een folder en een website. Je verzint een logo, neemt foto's en schrijft 'copy' voor in je folder en op je website. Daarnaast maak je ook nog een tv-spotje.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • CM101 De student kan strategisch redeneren.
  • CM102 De student kan creatief denken.
  • CM103 De student kan meertalig communiceren.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • CM207 De student kan oplossingsgericht werken.
Beroepsspecifieke competenties
  • CM311 De student kan mondeling en schriftelijk vlot communiceren in verschillende talen.
  • CM313 De student kan zelfstandig en teamgericht werken.
  • CM316 De student kan met de nodige creativiteit een communicatiestrategie ontwikkelen en plannen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

De student kan :
• een zelfpresentatie maken
• een logo en naamkaartje ontwikkelen
• een folder maken
• een website bouwen
• beelden maken in functie van folder en website
• een tv-spotje maken
• teksten schrijven voor folder en website
• werken met Illustrator/Indesign/layout en dtp
• werken met Dreamweaver en de praktijk van webontwerp
• werken met Photoshop en praktijk van digitale fotografie en video, monteren van iMovie
• schrijven voor bepaalde doelgroep


VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
  • Media
  • Nederlands 1
  • Exploreer de media

Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
Geen
Andere begincompetenties
Geen
LEERINHOUDEN
Praktische toepassing van de opgesomde specifieke doelstellingen.
Zie workshopbundel voor de concrete opdrachten.


STUDIEMATERIAAL
Cursusmateriaal multimedia.

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

3

 lesuren

  03,33

practicum en oefeningen:

59

 lesuren

  65,56

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

25

 klokuren

  27,78

Verdere toelichting:
De facetten van de workshop zijn :
Foto video
Webdesign 
DTP
Nederlands


EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • Afleveren van een eindproduct voor de vakken DTP, Web, Foto, Video, Nederlands.
  • Opdrachten worden zowel tijdens het proces als op het einde van de workshop geëvalueerd.
  • DTP           20 punten.
  • Foto/Video 20 punten
  • Web           20 punten.
  • Nederlands 20 punten.
  • Voor een werkstuk / taak dat niet of te laat wordt afgegeven krijgt de student een 0 op het deelexamen. De scores van deelexamens worden mathematisch opgeteld.
  • Als men uitspraken letterlijk overneemt van een ander en daarbij niet aantoont dat het om een citaat gaat, pleegt men een vorm van intellectuele diefstal die plagiaat heet.  Bij elke vaststelling wordt plagiaat bestraft. (We volgen daarbij een procedure die beschreven staat in artikels 94 tot en met 97 van het OER.)
  • Voor het facet Nederlands bestaat een exhaustieve lijst met zware fouten.  Voor deze fouten wordt 1 punt op de totaalscore afgetrokken. 
  • Werkwijze en evaluatie van opdrachten staan uitgelegd in de workshopbundel. 
  • Wie 3 maal afwezig is bij de procesbegeleiding (= lessen of andere opdrachten) krijgt een 0 voor het facet dat dan begeleid wordt. Medische attesten gelden niet als verzachtende omstandigheid.



tijd voor examinering
uren
3

%
 
 03,33

Tweede examenperiode
  • Indien de student niet geslaagd is voor de workshop, moet hij /zij alle facetten waarvoor hij/ zij niet geslaagd was, herwerken. Procesevaluatie is in de vakantie niet mogelijk. Daarom wordt het proces, ondanks het belang ervan tijdens de tweede examenperiode niet beoordeeld. 
  • Punten voor een facet / de facetten waarvoor de student in de eerste examenperiode een voldoende behaalde, worden overgedragen naar de tweede examenperiode.

Het facet waarvoor de onvoldoende werd behaald, wordt in tweede examenperiode opnieuw afgelegd.