ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Communicatiemanagement - 2PRV - Onderdelen - Mediaplanning
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: CM:Communicatiemanagement
Code: 20275
Academiejaar: 2009-2010
Type: keuze
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: Semester 2
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 1
Totaal aantal contacturen: 41
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma: deel 1 of 2
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Poppe Stephaan


 

KORTE OMSCHRIJVING
Welke media moet de adverteerder inschakelen voor zijn reclamecampagne? Gebruikt hij gedrukte media zoals kranten, magazines of huis-aan-huisbladen? Of verkiest hij AV-media zoals radio, TV of bioscoop. Wanneer overweegt hij te werken met affichage? Hoe belangrijk zijn de nieuwe media in het uitdragen van commerciële boodschappen? Een goed inzicht in de bereiksprofielen van de verschillende media zorgt voor een doeltreffend mediaplan.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • CM101 De student kan strategisch redeneren.
  • CM102 De student kan creatief denken.
  • CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • CM206 De student kan teamgericht werken.
Beroepsspecifieke competenties
  • CM312 De student kan doelgericht relevante informatie verzamelen, kritisch beoordelen en verwerken.
  • CM320 De student kan een kritisch overwogen mediaplan opstellen op basis van zijn kennis van de verschillende mediumtypes.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • Studenten kunnen omgaan met typische mediastatistieken (CIM-, MDB-cijfers).  Berekeningen voor het gecombineerd bereik, het gecumuleerd bereik, de duplicaties, de dekkings- en profielpercentages...
  • Studenten beheersen de typische begrippen uit de mediaplanning.  Begrippen zoals  GRP, OTS, OGB,  selectiviteitsindex, ranking.  
  • Studenten hebben een inzicht in de belangrijkste krachtlijnen van de strategische en tactische mediaplanning.  Voor een aantal concrete situaties kunnen ze zinvolle voorstellen formuleren rond punten zoals:    Welke doelstellingen vooropstellen voor het mediaplan?  Welke accenten in het mediabudget leggen (meer gewicht aan bepaalde regio’s of categorieën gebruikers)? Welke accenten in een mediaplan leggen: nadruk op bereik (veel consumenten bereiken), op frequentie (ze intensief bereiken) of op  continuïteit (ze continu bereiken)?  Het concentreren van het mediabudget in slechts één mediumtype of het spreiden over meerdere mediumtypes. 
  • De student kan in functie van de media-objectieven een keuze maken tussen diverse mediumtypes.   Wat zijn de communicatiesterktes en zwaktes van de verschillende mediumtypes: dagbladen, magazines, gratis pers, tv, radio, bioscoop, affichage, folders, internet?
  • De student kan een keuze maken tussen individuele titels op basis van selectiecriteria zoals 'kost per duizend', selectiviteitsindex, 'kost per 1000 nuttige contacten'.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

Communicatiemanagement
Media

Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

De cursus 'Communicatie Onderzoek' en de workshop 'Actua in de media' (2° jaar CM) vormen een goede basis om de methodologie van de verschillende mediastudies te begrijpen.


Andere begincompetenties
Geen
LEERINHOUDEN
  •  VOLUME 1:
    • Mediastudies. 
    • Uitgangspunten voor mediaplanning.
    • Dosering van bereik, frequentie en continuïteit.
    • Mediakeuze.
    • Mediabuying.

  • VOLUME 2: 
    • Het afwegen van de diverse mediumtypes 
    • Dagbladen als reclamemedium 
    • Magazines als reclamemedium 
    • Gratis pers als reclamemedium 
    • Televisie als reclamemedium 
    • Radio als reclamemedium 
    • Bioscoop als reclamemedium 
    • Affichage als reclamemedium   
    • Internet als reclamemedium
    • Niet conventionele reclamemedia

  • STUDIEMATERIAAL
  • Cursussen (2 volumes)
  • Powerpoint
  • Internet (voor CIM statistieken en mediatarieven)

  • WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    13

     lesuren

      15,29

    practicum en oefeningen:

    13

     lesuren

      15,29

    vormen van groepsleren:

    13

     lesuren

      15,29

    studietijd buiten contacturen:

    44

     klokuren

      51,76

    Verdere toelichting:
    Geen

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    • Kennisvragen, inzichtvragen en toepassingsvragen: 20 punten 

    tijd voor examinering
    uren
    2

    %
     
     02,35

    Tweede examenperiode
    • Kennisvragen, inzichtvragen en toepassingsvragen: 20 punten.