ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Communicatiemanagement - 2PRV - Onderdelen - Communicatiesociologie
  

Component behoort tot O.O.: Communicatie en invloed
Afstudeerrichting: CM:Communicatiemanagement
Code: 20270
Academiejaar: 2009-2010
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: Semester 1
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 50
Totaal aantal contacturen: 38
Totaal studietijd: 52
Deeltijds programma: deel 1 of 2
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Robijns Iris


 

KORTE OMSCHRIJVING
Word je asociaal als je te veel tv kijkt? Geloof je alles wat in de krant staat? Klopt het dat massamedia een ongelooflijke invloed op de samenleving hebben? Communicatiesociologie bestudeert de rol van de massamedia en de effecten die ze teweegbrengen. Speciale aandacht gaat hier naar issuemanagement en de publieke opinie.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
Algemene beroepsgerichte competenties
    Beroepsspecifieke competenties
    • CM309 De student kan probleemoplossend analyseren en strategisch denken.
    • CM310 De student heeft een ruime kijk op de wereld en volgt de maatschappelijke trends.
    • CM315 De student kan de voor het communicatieplan relevante doelstellingen verwoorden en de beoogde doelgroep omschrijven.
    • CM318 De student kan een communicatieplan plaatsen en verantwoorden in zijn maatschappelijke context.

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
    • De student kent de technieken van issuemanagement.
    • Hij heeft kennis van het begrip publieke opinie.
    • Hij heeft inzicht in de relatie tussen pers & alle soorten organisaties (die PR-technieken gebruiken om media-aandacht te genereren).
    • Hij heeft een duidelijk zicht op het verschil tussen issuemanagement en crisiscommunicatie. 
    LEERINHOUDEN
    • Luik 1 : Issuemanagement, publieke opinie en media-onderzoek
    • Luik 2 : Impact van media bestuderen in al haar domeinen, waarbij de relatie Pers, PR en ontvanger specifieke aandacht krijgt.

    STUDIEMATERIAAL
    • Handboek: Kees van Wijk. "De Mediaexplosie: Trends en issues in massamedia". Schoonhoven, Academic Service. 2005. (DEEL3)
    • Syllabus
    • Teksten in Syllabus = zelfstudie
    • Verplichte  lectuur : Luyendijk J. 'Het zijn net mensen'.Van Halewyck, Leuven,2008.  
    • Aan te bevelen lectuur : 'Het maakbare nieuws'.Uitgeverij Balans, Amsterdam,2008. (=antwoord op Luyendijk)

               Van Den Bulck H. & Tambuyzer S. 'De celebritysupermarkt'.EPO uitgeverij, Antwerpen,2008. 

    • Teksten/voorbeelden/internetsites/tabellen,....en ander materiaal. (Aangeleverd voor/tijdens de les en/of via e-mail verstuurd en/of gedemonstreerd en ook door de student terug te vinden in Bib en/of net)
    • Nota's tijdens de hoorcolleges zijn ook leerstof.
    • Gemaakte en verbeterde opdrachten in voorbereiding of opvolging van de hoorcolleges  

    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    24

     lesuren

      25,64

    practicum en oefeningen:

    12

     lesuren

      12,82

    vormen van groepsleren:

    0

     lesuren

      00,00

    studietijd buiten contacturen:

    55.6

     klokuren

      59,40

    Verdere toelichting:

    Naast het volgen van de hoorcolleges zal de student zelf een aantal teksten en boeken moeten lezen en verwerken. Dit gebeurt op eigen tempo en ritme. Tijdens de lessen zal er in gegaan worden op de inhoud aan de hand van vragen. Dit zelfstudiepakket is een voorwaarde om de bespreking hiervan goed te kunnen volgen.

    Interesse in actualiteit, nieuws en duiding volgen op radio-Tv-kranten-tijdschriften-online is een must!


    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    • Schriftelijk examen op 20 punten dat bestaat uit MOGELIJKE vragen zoals:  
      • toepassingsvragen
      • begrippenvragen
      • verbandsvragen 
      • theoretische vragen.
    • De evaluatie gebeurt op basis van de geziene leerstof tijdens de hoorcolleges én materiaal dat de studenten zelf dienen te verwerken. Om een volledig examen te kunnen afleggen is het van belang om handboek, nota's, zelfstudie-teksten, voorbeelden, opdrachten als voorbereiding op de hoorcolleges, ea. te kennen.
    • Aanwezigheid tijdens de hoorcolleges is een meerwaarde om de lesinhouden goed te kunnen begrijpen en om een geslaagd examen te kunnen afleggen.
    • Op regelmatige basis zullen de aanwezigheden worden aangeduid.

    tijd voor examinering
    uren
    2

    %
     
     02,14

    Tweede examenperiode
    • Schriftelijk examen op 20 punten dat bestaat uit MOGELIJKE vragen zoals:
        •  toepassingsvragen
        •  begrippenvragen
        •  verbandsvragen
        •  theoretische vragen.
    • De evaluatie gebeurt op basis van de geziene leerstof tijdens de hoorcolleges en teksten die de studenten zelf dienen te verwerken. Om een volledig examen te kunnen afleggen is het van belang om handboek, nota's, zelfstudie-teksten, voorbeelden, opdrachten als voorbereiding op de hoorcolleges, ea. te kennen.