2 Communicatiemanagement - 2PRV - Onderdelen - Frans 2 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
CM:Communicatiemanagement |
Code: |
00228 |
Academiejaar: |
2009-2010 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
Semester 1-2 |
Aantal studiepunten: |
5 |
Wegingscoëfficient: |
1 |
Totaal aantal contacturen: |
89 |
Totaal studietijd: |
130 |
Deeltijds programma: |
deel 1 of 2 |
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Frans |
Lector(en): |
Susswein Elisabeth
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Je kan van het Nederlands vlot overschakelen naar het Frans. In een tweetalig land beschouwen klant en bezoeker dat als een vanzelfsprekende dienstverlening. Je beheerst deze taal echt voldoende om zonder misverstanden in typische communicatieve situaties levendig je mannetje te staan. Dat je o.a. in brieven, persberichten, vergaderingen en presentaties grammaticaal en verbaal zuiver werk aflevert, is een evidentie.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CM102 De student kan creatief denken.
- CM103 De student kan meertalig communiceren.
- CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
- CM105 De student is in staat enige vorm van leiding te geven.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CM206 De student kan teamgericht werken.
- CM207 De student kan oplossingsgericht werken.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CM309 De student kan probleemoplossend analyseren en strategisch denken.
- CM310 De student heeft een ruime kijk op de wereld en volgt de maatschappelijke trends.
- CM311 De student kan mondeling en schriftelijk vlot communiceren in verschillende talen.
- CM312 De student kan doelgericht relevante informatie verzamelen, kritisch beoordelen en verwerken.
- CM313 De student kan zelfstandig en teamgericht werken.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student kan artikels uit Franstalige kwaliteitskranten en - tijschriften en Franstalige TV-programma's begrijpen. De student kan de boodschap(pen) van de artikels en TV-programma's mondeling en schriftelijk weergeven.
- De student is in staat een tekst in het Frans te schrijven met betrekking tot de PR-opleiding, zonder grammaticafouten te maken en steunend op de kennis van ongeveer 7.000 woorden.
- De student kan zich eveneens mondeling in het Frans uitdrukken in stituaties die een PR-verantwoordelijke meemaakt, zonder fouten te maken tegen:
- de overeenstemming onderwerp - werkwoord
- de overeenstemming zelfstandig nw. - bijv. nw.
- de vervoeging van de werkwoorden
- het gebruik van de grammaticale tijden en wijzen
- het gebruik van bijwoorden en bijvoeglijke nw.
- het genus en de meervoudsvorm van de aangeleerde zelstandige naamwoorden
De student weet zich in het Frans te behelpen, zowel mondeling als schriftelijk, in allerhande "PR-situaties" --> de student maakt een goede indruk !
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Frans 1
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
- Bereidheid tot persoonlijk initiatief om de woordenschatkennis te verruimen door gebruik te maken van het Franstalige media-aanbod : geschreven pers, radio,TV, internet - Het besef dat de beheersing van het Frans noodzakelijk is op de Belgische arbeidsmarkt
|
LEERINHOUDEN
|
Het opleidingsonderdeel Frans 2 biedt een gevorderde opleiding aan in de Franse taal aan de studenten van 2 PRV. De cursus van het tweede jaar sluit aan op de spraakkunst en de basiswoordenschat aangeleerd in het eerste jaar.
De cursus bestaat uit verschillende onderdelen : - Een twaalftal actuele artikels over PR, communicatie en actualiteit in het algemeen, uit Le Soir, La Libre, Le Vif/ L'Express, Le Monde, Trends en Le Nouvel Observateur
- Een vijftal TV-programma's (RTBF, A2, FR3, ARTE)
- Franstalige websites van bedrijven/organisaties
- Twee films
- Les médias
- La communication des musées
- Correspondance actuelle et pratique : lettres et courriels
- J. De Spiegeleer, Vocabulaire 2000
- Ph. Cornu, Erreurs courantes
- Compléments de vocabulaire :
- l'Union européenne
- la Belgique, un Etat fédéral
- Grammaire:
- la comparaison
- exercices de synthèse
|
STUDIEMATERIAAL
|
Cursussen: Frans 2 : - Articles, émissions TV, sites et films - Grammaire, vocabulaire et correspondance - Les médias et la communication des musées Boeken : J. De Spiegeleer, Vocabulaire 2000, Plantyn, Deurne 2009 J. De Spiegeleer, Grammaire 2000, Plantyn, Deurne 2009 Ph. Cornu, Erreurs courantes, Garant, Antwerpen, 2009
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
33
|
lesuren
|
14,54
|
practicum en oefeningen:
|
36
|
lesuren
|
15,86
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
138
|
klokuren
|
60,79
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
1. schriftelijk examen in januari : 30
- vertaling
- inhoudsvragen over geziene teksten, TV- programma's, websites ...
- brief/ e-mail schrijven
2. schriftelijk examen in juni : 30
- vertaling
- zinnen maken
- inhoudsvragen over geziene teksten, TV programma's, websites ...
- ongeziene tekst : inhoudsvragen
3. mondeling examen in juni : 30
- zie opdracht : les médias
- opgelgd TV- programma
4. Vocabulaire 2000 : 30
5. permanente evaluatie : 30
6. de communicatie van musea : 30
7. correspondentie : 20
Totaal : 200 herleid op 20
|
|
|
|
|
|
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Tweede examenperiode
|
- vorm : zie eerste zittijd
- inhoud : * leerstof tweede zittijd
* grammatica : volledig
* correspondentie
- vorm : zie eerste zittijd
- inhoud : nieuw dossier opstellen, zie opdracht : les médias
nieuw opgelegd TV-programma
|
|
|
| |
|