ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Communicatiemanagement - 2CC - Onderdelen - Communicatieonderzoek
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: CM:Communicatiemanagement
Code: 2BC54
Academiejaar: 2009-2010
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: Semester 1
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 1
Totaal aantal contacturen: 26
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma: deel 1 of 2
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Cornil Koen


 

KORTE OMSCHRIJVING
Hoeveel mensen drinken welke frisdranken? Wie surft er op het internet en waarom? Dergelijke vragen zijn het uitgangspunt van Communicatieonderzoek. Je leert er een enquête opstellen, verwerken en de resultaten ervan interpreteren.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • CM101 De student kan strategisch redeneren.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • CM207 De student kan oplossingsgericht werken.
Beroepsspecifieke competenties
  • CM309 De student kan probleemoplossend analyseren en strategisch denken.
  • CM310 De student heeft een ruime kijk op de wereld en volgt de maatschappelijke trends.
  • CM312 De student kan doelgericht relevante informatie verzamelen, kritisch beoordelen en verwerken.
  • CM314 De student kan ten behoeve van een communicatievraag een probleemanalyse uitvoeren.
  • CM315 De student kan de voor het communicatieplan relevante doelstellingen verwoorden en de beoogde doelgroep omschrijven.
  • CM318 De student kan een communicatieplan plaatsen en verantwoorden in zijn maatschappelijke context.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De student is vertrouwd met de basisbegrippen van het wetenschappelijk onderzoek (populatie, steekproefkader, representativiteit, ..)
  • De student is vertrouwd met de elementaire methoden en technieken van zowel kwantitatief en kwalitatief onderzoek
  • De student kan de wetenschappelijke waarde van een onderzoek inschatten. Hij weet aan welke beoordelingscriteria de uitkomsten van een onderzoek moeten worden getoetst
  • De student staat kritisch ten opzichte van onderzoeksgegevens.
  • De student kan een eenvoudig onderzoek verwerken met SPSS.
  • De student kan  onderzoeksresultaten interpreteren en in duidelijke teksten weergeven.

Het is niet de bedoeling om de studenten op te leiden tot onderzoekers. Ze moeten echter wel kunnen meewerken aan onderzoek, de opdracht kunnen geven voor onderzoek,...


VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

Research & ICT-toolkit

Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

Geen


Andere begincompetenties
Geen
LEERINHOUDEN
  • een overzicht van de belangrijkste onderzoekstechnieken die door communicatieonderzoekers worden gebruikt
  • de verschillende stappen in een onderzoeksproces
  • een grondige bestudering en inoefening van de techniek van de enquête
  • inhoudsanalyse: een korte introductie    

STUDIEMATERIAAL
Syllabus
WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

16

 lesuren

  02,35

practicum en oefeningen:

8

 lesuren

  01,17

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

65,6

 klokuren

  96,19

Verdere toelichting:

EVALUATIE

Eerste examenperiode
Schriftelijk examen: 10 punten op theorie en 10 punten op oefeningen.
tijd voor examinering
uren
2

%
 
 00,29

Tweede examenperiode
Schriftelijk examen: 10 punten op theorie en 10 punten op oefeningen.