ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Communicatiemanagement - 2CC - Onderdelen - WS4 Communicatieonderzoek
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: CM:Communicatiemanagement
Code: 20231
Academiejaar: 2009-2010
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: Semester 2
Aantal studiepunten: 6
Wegingscoëfficient: 2
Totaal aantal contacturen: 57
Totaal studietijd: 156
Deeltijds programma: deel 1 of 2
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Cornil Koen
Dreessen Kristel
Jespers Gerd
Mairiaux Philippe
Onsia Hélène
Van Assche Veerle
Van Os Cecile


 

KORTE OMSCHRIJVING
Je werkt mee aan een concurrentie-analyse rond een specifiek merk. Na een grondige voorstudie, ontwikkel je een enquête om een onderzoek te doen naar de concurrentie. Je leert de resultaten verwerken met SPSS. Nadien is het van belang deze resultaten nauwkeurig te interpreteren en te rapporteren.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • CM101 De student kan strategisch redeneren.
  • CM102 De student kan creatief denken.
  • CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • CM207 De student kan oplossingsgericht werken.
Beroepsspecifieke competenties
  • CM310 De student heeft een ruime kijk op de wereld en volgt de maatschappelijke trends.
  • CM312 De student kan doelgericht relevante informatie verzamelen, kritisch beoordelen en verwerken.
  • CM313 De student kan zelfstandig en teamgericht werken.
  • CM314 De student kan ten behoeve van een communicatievraag een probleemanalyse uitvoeren.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  •  De studenten bezitten de technieken om een interview grondig voor te bereiden, en af te nemen.
  •  De studenten kunnen het concurrentieniveau van een merk bepalen, en een selectie maken tussen de op te nemen merken.
  •  De studenten beheersen de technieken om een onderzoek uit te voeren aan de hand van een enquête.
  •  De studenten  beheersen de technieken om de informatie te verwerken met behulp van SPSS.
  •  De studenten hebben het inzicht om de gevonden resultaten te interpreteren, te plaatsen in een juiste context.
  •  De studenten kunnen deze resultaten in krachtige conclusies neerschrijven.
  •  De studenten kunnen kritisch omgaan met allerhande bronnen. 
  •  De studenten kunnen op een beleefde maar vastberaden manier interne informatie bekomen.
  •  De studenten kunnen d.m.v. een gesprek heel specifieke inside-informatie te weten komen
  •  De studenten kunnen wetenschappelijk verantwoord rapporteren, schriftelijk en mondeling 
  •  De studenten zijn in staat om een vooronderzoek te doen aan de hand van een interview
  •  

     

     

     


    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
    Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
    • Research en ICT-toolkit
    • Economie en Marketing
    • Nederlands 1

    Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
    Geen
    Andere begincompetenties
    Geen
    LEERINHOUDEN
    • De studenten werken per klas, in groepjes van 4 à 5 studenten aan een concurrentieanalyse. Per vak maken ze toepassingen op de bovenvermelde doelstellingen.
    • Organisatie cursus informatica: semester 1 (voorbereiding WS): 5 sessies van 2 uur per halve klas (les + oefeningen)   / semester 2 (begeleiding WS): 2 sessies van 2 uur per halve klas
    • Zie workshopbundel voor alle concrete opdrachten

    STUDIEMATERIAAL
    • Handleiding
    • Online materiaal.
    • Cursussen eerste jaar


    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    5

     lesuren

      06,10

    practicum en oefeningen:

    0

     lesuren

      00,00

    vormen van groepsleren:

    50

     lesuren

      60,98

    studietijd buiten contacturen:

    25

     klokuren

      30,49

    Verdere toelichting:

    De facetten van de workshop zijn:

    • Communicatie onderzoek
    • Marketing
    • Bedrijfsbeleid
    • Nederlands      
    • Informatica


    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    • De studenten geven één paper af aan alle betrokken lectoren ( de conventies afgesproken volgens de APA normen ) in het Nederlands, waar alle resultaten in verwerkt zijn. 
    • Marketing                       20 punten
    • Bedrijfsbeleid                  20 punten
    • Communicatieonderzoek 20 punten
    • Nederlands                     20 punten
    • Informatica                      20 punten (openboek examen met meerkeuzevragen in januari)
    • De student moet om te slagen  voor de WS 50% op het totaal halen en minstens 40% op elk facet.
    • Wie 3 maal afwezig is bij de procesbegeleiding (= lessen of andere contacten), krijgt een 0 op het facet dat dan begeleid wordt. Medische attesten gelden niet als verzachtende omstandigheid.
    • Voor een werkstuk / taak dat niet of te laat wordt afgegeven krijgt de student een 0 op het deelexamen. De scores van deelexamens worden mathematisch opgeteld.
    • Als men uitspraken letterlijk overneemt van een ander en daarbij niet aantoont dat het om een citaat gaat, pleegt men een vorm van intellectuele diefstal die plagiaat heet.  Bij elke vaststelling wordt plagiaat bestraft. (We volgen daarbij een procedure die beschreven staat in artikels 94 tot en met 97 van het OER.)
    • Voor het facet Nederlands bestaat een exhaustieve lijst met zware fouten.  Voor deze fouten wordt 1 punt op de totaalscore afgetrokken. 
    • Werkwijze en evaluatie van opdrachten staan uitgelegd in de workshopbundel. 



    tijd voor examinering
    uren
    2

    %
     
     02,44

    Tweede examenperiode
    Tweede examenperiode

    Indien de student niet geslaagd is voor de workshop, moet hij /zij alle facetten waarvoor hij/ zij niet geslaagd was, terug afleggen in de tweede examenperiode. Procesbewaking is tijdens de vakantieperiode onmogelijk. Daarom wordt het proces, ondanks het belang ervan, tijdens de tweede examenperiode niet beoordeeld.

    Punten voor een facet / de facetten waarvoor de student in de eerste examenperiode een voldoende behaalde, worden overgedragen naar de tweede examenperiode.

    Het facet waarvoor de onvoldoende werd behaald, wordt in tweede examenperiode opnieuw afgelegd.