2 Communicatiemanagement - 2CC - Onderdelen - PR en reputatiemanagement |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
CM:Communicatiemanagement |
Code: |
20225 |
Academiejaar: |
2009-2010 |
Type: |
keuze |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
Semester 1 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
1 |
Totaal aantal contacturen: |
28 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
deel 1 of 2 |
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Hye Dirk
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Public Relations vertaalt zich meer dan ooit in het voeren van een strategisch reputatiebeleid. Bedrijven en organisaties die een modern PR-beleid willen voeren dienen goede contacten te onderhouden met alle stakeholders uit hun relatienetwerk. Deze cursus buigt zich over de essentie van reputatiemanagement en hoe bedrijven of organisaties dit concreet kunnen invullen. Open communiceren met werknemers, de overheid, actiegroepen, potentiële werknemers, de pers, sponsors, aandeelhouders, enz. staat hierbij centraal. We kijken hoe bedrijven reputatiebevorderend communiceren en hoe ze dit best aanpakken. Daarnaast bouwen we stap voor stap aan een complete communicatiecampagne en bestuderen we de diverse bouwstenen van een communicatieplan (probleem, doelstelling, doelgroep, boodschap, strategie, enz.).
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CM101 De student kan strategisch redeneren.
- CM102 De student kan creatief denken.
- CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CM310 De student heeft een ruime kijk op de wereld en volgt de maatschappelijke trends.
- CM312 De student kan doelgericht relevante informatie verzamelen, kritisch beoordelen en verwerken.
- CM315 De student kan de voor het communicatieplan relevante doelstellingen verwoorden en de beoogde doelgroep omschrijven.
- CM319 De student kan uit de verschillende communicatievormen de juiste keuze maken op basis van zijn inzicht in hun mogelijkheden en beperkingen.
- CM320 De student kan een kritisch overwogen mediaplan opstellen op basis van zijn kennis van de verschillende mediumtypes.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student kan problemen, bedreigingen, kansen voor organisaties onderkennen en inschatten als opdracht voor een communicatieverantwoordelijke.
- Hij heeft kennis van voorlichtings- en PR-doelstellingen en van de specifieke stakeholders.
- Als antwoord op problemen kan hij in grote lijnen campagneplannen opstellen: analyse maken van het probleem, formuleren van de doelstellingen, bepalen van de doelgroepen, ontwerpen van een boodschap, kiezen van de media, bepalen van budget en evaluatiemethodes, opstellen van een planning.
- De student kent de werking van een communicatiedienst en kent de voor- en nadelen van het inhuren van extern advies.
- De concrete toepassing van deze cursus komt aan bod in workshop III en workshop IV.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Communicatiemanagement
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Geen
|
Andere begincompetenties
|
De studenten kennen de basisterminologie inzake Public Relations, voorlichting en bedrijfscommunicatie.
|
LEERINHOUDEN
|
- Deel 1: Identiteit, imago en reputatie
- Deel 2: Reputatieversterkende PR-strategieën
- Deel 3: Communicatiebeleid (incl. werking van communicatiediensten - en adviesbureaus)
- Deel 4: Communicatieplanning
- Kennis van de actualiteit
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Handboek: "In De Naam van de Faam" door Peter Frans Anthonissen, Tielt, Lannoo en Academis Service, 2002
- Powerpointslides dienen als basis voor de te kennen leerstof
- Deel 4 is gebaseerd op een syllabus die handelt over communicatieplanning
- Kranten, tijdschriften en nieuwswebsites
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
20
|
lesuren
|
25,00
|
practicum en oefeningen:
|
6
|
lesuren
|
07,50
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
52
|
klokuren
|
65,00
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Kennis en inzicht wordt getoetst in een schriftelijk examen
- De evaluatie gebeurt op basis van de geziene leerstof tijdens de hoorcolleges en teksten die de studenten zelf dienen te verwerken.Om een volledig examen te kunnen afleggen is het van belang om handboek, nota's, zelfstudie-teksten, voorbeelden, opdrachten en de actualiteit te kennen.
- Aanwezigheid tijdens de hoorcolleges is een meerwaarde om de lesinhouden goed te kunnen begrijpen en om een geslaagd examen te kunnen afleggen
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- Kennis en inzicht wordt getoetst in een schriftelijk examen
- De evaluatie gebeurt op basis van de geziene leerstof tijdens de hoorcolleges en teksten die de studenten zelf dienen te verwerken. Om een volledig examen te kunnen afleggen is het van belang om handboek, nota's, zelfstudieteksten, voorbeelden, opdrachten en de actualiteit te kennen.
- Aanwezigheid tijdens de hoorcolleges is een meerwaarde om de lesinhouden goed te kunnen begrijpen en om een geslaagd examen te kunnen afleggen.
|
|
| |
|