ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Communicatiemanagement - 2CC - Onderdelen - Webdesign
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: CM:Communicatiemanagement
Code: 20222
Academiejaar: 2009-2010
Type: keuze
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: Semester 2
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 1
Totaal aantal contacturen: 20
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma: deel 1 of 2
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Vlecken Koen


 

KORTE OMSCHRIJVING
Als eindopdracht maak je een website voor een échte klant - een site die up-to-standards is op het vlak van  design, techniek, en usability. In de les oefenen we Photoshop, Dreamweaver en CSS. Na de lessen mag je jezelf dan ook volleerd webdesigner noemen.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

    Algemene beroepsgerichte competenties
      Beroepsspecifieke competenties
      • CM309 De student kan probleemoplossend analyseren en strategisch denken.
      • CM312 De student kan doelgericht relevante informatie verzamelen, kritisch beoordelen en verwerken.
      • CM313 De student kan zelfstandig en teamgericht werken.
      • CM314 De student kan ten behoeve van een communicatievraag een probleemanalyse uitvoeren.
      • CM317 De student kan een communicatiestrategie uitvoeren of de uitvoering ervan coördineren.
      • CM319 De student kan uit de verschillende communicatievormen de juiste keuze maken op basis van zijn inzicht in hun mogelijkheden en beperkingen.

      SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
      • De student kan een eenvoudige statische website ontwerpen, uitvoeren en beheren. En dit m.b.v. de programma's Dreamweaver en Photoshop.
      • De student heeft grondige en praktische kennis van CSS (Cascading Style Sheets).
      • De student kan een behoefte analyse maken voor een nieuwe of reeds bestaande website, en kan die behoefte analyse omzetten naar een goede site structuur met bijhorende navigatie en termen.
      • De student kan uitgebreide kennis van usability (gebruiksgemak) toepassen bij de analyse en het maken van een website.
      • De student heeft een basisinzicht in goed design.
      • De student kan een webproject van eender welke grootte sturen en begeleiden.

      VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
      Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

      De workshop 1 Creatief Ontwerp.


      Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

      Andere begincompetenties
      Vlot kunnen werken met PC. Een basiskennis van HTML, Dreamweaver, grafische technieken (Illustrator) en Photoshop.
      LEERINHOUDEN
      • Usability: gebruiksgemak en navigatie.
      • Schrijven voor het web.
      • Photoshop: afbeeldingen webklaar maken, slicetool, kleurverloop (gradient tool), afgeronde hoeken, het "sheen" effect, werken met lagen.
      • CSS in Code view van Dreamweaver: een navigatiebalkje (scalable navigation), registratiebalkje (expandable rows), een kolom met afbeeldingen en tekst (creative floating), vakjes met afgeronde hoeken (indestructible boxes), en een complete pagina opmaak met twee kolommen.

      STUDIEMATERIAAL

      WERKVORMEN
      Soort werkvorm uren  

      %

      hoor- en werkcolleges:

      8

       lesuren

        10,39

      practicum en oefeningen:

      11

       lesuren

        14,29

      vormen van groepsleren:

      0

       lesuren

        00,00

      studietijd buiten contacturen:

      57

       klokuren

        74,03

      Verdere toelichting:

      EVALUATIE

      Eerste examenperiode
      • Productevaluatie: eindproject (20 punten): de student zoekt een firma, winkel of vereniging die nog geen website, of een slechte website heeft. De student maakt een nieuwe site die beantwoordt aan de eisen van de klant, én 'up-to-standards' is op vlak van techniek, design, en gebruiksgemak. De studenten plaatsen de site tijdelijk on-line onder hun eigen domeinnaam. Op het eind van het semester presenteren ze hun site in de klas, en geven daarbij uitleg over de 'work flow', 'site architecture', het gebruiksgemak, de opmerkingen van de klant, etc.
      • Aanwezigheid tijdens de les is verplicht. Vanaf de vierde ongewettigde afwezigheid krijgt de student een nul.

      tijd voor examinering
      uren
      1

      %
       
       01,30

      Tweede examenperiode

      Mondeling examen: 20/20. Een week voor het examen zet de student een volledig nieuwe en eigenhandig gemaakte website online, en mailt hij de url door naar koen.vlecken@plantijn.be. Op het examen krijgt de student de opdracht enkele zaken aan te passen en die aanpassingen ook online te zetten. De student hoort ervoor te zorgen dat hij in staat is vanop school (vanuit e-campus) zijn site te uploaden. De gevraagde aanpassingen zijn op basis van de website in kwestie. Er zijn m.a.w. géén vragen uit een bundeltje te trekken. Er staan géén aparte punten op de website enerzijds en het examen anderzijds. Als de student een goede website heeft, maar de gevraagde aanpassingen niet kan uitvoeren, of niet online kan plaatsen, is hij niet geslaagd. Voor het examen krijgt de student maximaal een half uur, dat is inclusief het krijgen van de opdracht.