ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Communicatiemanagement - 2CC - Onderdelen - Productiebegeleiding
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: CM:Communicatiemanagement
Code: 20219
Academiejaar: 2009-2010
Type: keuze
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: Semester 1-2
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 1
Totaal aantal contacturen: 32
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma: deel 1 of 2
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Van Varik Mark


 

KORTE OMSCHRIJVING

Een communicatieverantwoordelijke staat vaak in voor het begeleiden en het coördineren van drukwerk. "Productiebegeleiding" biedt je hiervoor de gespecialiseerde kennis en bereidt je voor op de omgang met grafische bedrijven. Het keuzevak leert je eveneens wat er allemaal komt kijken bij het maken van een reclamespot voor radio en tv, en een bedrijfsfilm. Na de lessen zou je in staat moeten zijn om als tv- of radioproducer aan de slag te gaan voor een reclame- of pr-bedrijf.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
Algemene beroepsgerichte competenties
    Beroepsspecifieke competenties
    • CM309 De student kan probleemoplossend analyseren en strategisch denken.
    • CM313 De student kan zelfstandig en teamgericht werken.
    • CM317 De student kan een communicatiestrategie uitvoeren of de uitvoering ervan coördineren.
    • CM319 De student kan uit de verschillende communicatievormen de juiste keuze maken op basis van zijn inzicht in hun mogelijkheden en beperkingen.

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

    Drukwerk:

    • De student kan kritisch het productieproces van drukwerk vanaf ontwerp tot afwerking opvolgen en analyseren.
    • De student is in staat de juiste keuze te maken van het type grafisch bedrijf. 
    • De student moet leren kritisch omgaan met drukwerk en grafisch ontwerp.
    • De student moet leren het juiste grafische vakjargon toe te passen.
    • De student moet inzicht verwerven in de evoluties binnen het productieproces zodat hij weet WIE-WAT-WAAROM een bepaald type van grafisch bedrijf in concrete situaties in aanmerking komt.

    AV-Media:

    • de student moet weten hoe een een kosteneffectieve productie van radio-, televisie- en bioscoopreclamespots gebeurt, van de briefing van de adverteerder tot het afleveren van een uitzendklare spot. Hij/zij moet ook: een script kunnen opdelen in een aantal shots, een draaiboek begrijpen, de juiste technische termen kennen, weten wat er allemaal nodig is van materiaal en mensen (en hoe je er aan raakt)

    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
    Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

    Media


    Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
    Geen
    Andere begincompetenties

    Drukwerk:

    • Basisvaardigheden van het tweede jaar theoretisch onderhouden.
    • Algemene terminologie "grafische technieken" van het eerste jaar.

     

    AV-Media:

    • Vertrouwd zijn met beeldtaal.
    • Basisvaardigheden vanuit de workshop 1 portfolio - foto/video. 

    LEERINHOUDEN

    Drukwerk:

    • Belang en aspecten van de typografie.
    • Aanleveren tekst- en beeldbestanden.
    • Vlotte omgang met de drukker.
    • Correctietoepassing.
    • PMS en prepress, proefdrukken, checklists.
    • Papier, font- en beelddatabanken.
    • Postpress / drukwerkveredeling
    • Organiseren van drukwerkaankoop.
    • Grote formaten: billboards en affichages.

     

    AV-Media:

    • gastlectoren geven vanuit hun specialisatie inzichten in wat belangrijk is bij een audiovisuele productie

    STUDIEMATERIAAL
    • Drukwerk: syllabus:A. Van der Pas, Productie/Drukwerkbegeleiding, 2007, Plantijnhogeschool, Antwerpen.

     


    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    18

     lesuren

      20,22

    practicum en oefeningen:

    12

     lesuren

      13,48

    vormen van groepsleren:

    0

     lesuren

      00,00

    studietijd buiten contacturen:

    57

     klokuren

      64,04

    Verdere toelichting:
    • Hoorcolleges
    • Gastseminaries
    • Bedrijfsbezoeken 

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    • Drukwerk (15pt):
      • 5pt. drukwerkanalyse
      • 10pt. schriftelijk examen
    • AV-Media (5pt): schriftelijk examen

     

    • Aanwezigheid tijdens de lessen, bedrijfsbezoeken en gastcolleges is verplicht. Enkel wanneer een bedrijfsbezoek samenvalt met andere verplichtingen binnen de opleiding, kan na afspraak met de betrokken lector vrijstelling toegekend worden.

     

     


    tijd voor examinering
    uren
    2

    %
     
     02,25

    Tweede examenperiode
    • Drukwerk (15pt):
      • 5pt. drukwerkanalyse
      • 10pt. schriftelijk examen
    • AV-Media (5pt): schriftelijk examen