ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Communicatiemanagement - 2CC - Onderdelen - Sales promotion
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: CM:Communicatiemanagement
Code: 20218
Academiejaar: 2009-2010
Type: keuze
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: Semester 1-2
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 1
Totaal aantal contacturen: 28
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma: deel 1 of 2
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Poppe Stephaan


 

KORTE OMSCHRIJVING

Via wedstrijden, spaarkaarten, premiums, prijskortingen e.d. trachten fabrikanten extra stimuli aan hun verkoop te geven. Steeds meer doen ze dit via ‘thematische’ campagnes, die niet alleen de omzet verhogen maar ook bijdragen aan het (zo belangrijke) merkimago. Centrale vraag: hoe bouwt men een strategisch SP-beleid op?


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • CM101 De student kan strategisch redeneren.
  • CM102 De student kan creatief denken.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • CM206 De student kan teamgericht werken.
Beroepsspecifieke competenties
  • CM309 De student kan probleemoplossend analyseren en strategisch denken.
  • CM312 De student kan doelgericht relevante informatie verzamelen, kritisch beoordelen en verwerken.
  • CM313 De student kan zelfstandig en teamgericht werken.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De student kan de verschillende soorten promoties onderscheiden.
  • De student is vertrouwd met de verschillende promotietechnieken.
  • De student kan de voor het promotieplan relevante doelstellingen verwoorden en de beoogde doelgroep omschrijven.
  • De student kan een budget opvolgen en is vertrouwd met een aantal kostenbegrippen.
  • De student weet welke informatie een strategische briefing moet bevatten.
  • De student kent de belangrijkste wettelijke beperkingen die gelden bij promoties.
  • De student kan op basis van nauwkeurig geformuleerde doelstellingen en een afgebakende doelgroep een eenvoudige promotiecampagne ontwerpen.
  • De student is vertrouwd met de verschillende aspecten van winkelpresentatie, zowel extern als intern.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

Communicatiemanagement


Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
Geen.
Andere begincompetenties
Geen.
LEERINHOUDEN

Deel1. Sales promotion

  • Promoties als marketingcommunicatie-instrument
  • Doelgroepen en doelstellingen
  • Promotiestrategieën en -technieken
  • Promotieconcept en distributieselectie
  • Budget
  • Promotie-onderzoek
  • Sales Promotion briefing
  • Wettelijke beperkingen

Deel2: Winkelcommunicatie

  • Definitie en belang
  • Bedrijfsconcept
  • Externe en interne winkelpresentatie

STUDIEMATERIAAL
  • Syllabus
  • Naslagwerk: De Pelsmacker, Geuens en Van Den Bergh (2008). Marketingcommunicatie. Amsterdam: Pearson Education Benelux.

     


  • WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    13

     lesuren

      16,67

    practicum en oefeningen:

    0

     lesuren

      00,00

    vormen van groepsleren:

    13

     lesuren

      16,67

    studietijd buiten contacturen:

    50

     klokuren

      64,10

    Verdere toelichting:
    Hoorcolleges en vormen van groepsleren: de studenten werken in kleine groepjes aan een opdracht onder begeleiding van de lector

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    • Schriftelijk examen: kennis- en inzichtsvragen: 15 pt
    • Groepsopdracht: 5 pt.
      Wie drie maal afwezig is bij de procesbegeleiding krijgt een 0 voor het deelexamen.
    • Voor een taak/werkstuk dat niet, of te laat wordt afgegeven, krijgt de student een 0 op het deelexamen. de scores van de deelexamens worden mathematisch opgeteld. 
    • Als men uitspraken letterlijk overneemt van een ander, en daarbij niet aantoont dat het om een citaat gaat, pleegt men een vorm van intellectuele diefstal die plagiaat heet. Bij elke vaststelling wordt plagiaat bestraft. (We volgen daarbij een procedure die beschreven staat in de artikels 94 tot en met 97 van het OER.)

    tijd voor examinering
    uren
    2

    %
     
     02,56

    Tweede examenperiode
    • Schriftelijk examen: kennis- en inzichtsvragen: 15 pt
    • De punten van het deelexamen waarvoor je tijdens de eerste examenperiode een voldoende    
      behaalde, worden overgedragen naar de tweede examenperiode. Groepswerk is tijdens de  
      vakantieperiode onmogelijk; daarom zal het voor de 2de examenperiode vervangen worden door een individuele opdracht.
    • Voor een taak/werkstuk dat niet, of te laat wordt afgegeven, krijgt de student een 0 op het deelexamen. de scores van de deelexamens worden mathematisch opgeteld. 
    • Als men uitspraken letterlijk overneemt van een ander, en daarbij niet aantoont dat het om een citaat gaat, pleegt men een vorm van intellectuele diefstal die plagiaat heet. Bij elke vaststelling wordt plagiaat bestraft. (We volgen daarbij een procedure die beschreven staat in de artikels 94 tot en met 97 van het OER.)