ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Communicatiemanagement - 2CC - Onderdelen - Direct marketing comm. & e-commerce
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: CM:Communicatiemanagement
Code: 20217
Academiejaar: 2009-2010
Type: keuze
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: Semester 1-2
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 1
Totaal aantal contacturen: 26
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma: deel 1 of 2
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Claessens Lieve


 

KORTE OMSCHRIJVING
Vaak willen fabrikanten direct in contact komen met hun klanten. Ze willen hen beter leren kennen en tot actie aanzetten (bestelling plaatsen, deelnemen aan een wedstrijd, coupon inzenden ...) of gewoon de relatie met die consument onderhouden. Cruciaal  hierbij is de database die alle informatie bundelt die het bedrijf verzamelt over zijn klanten. Nieuwe media bieden ook nieuwe communicatiemogelijkheden.  In deze cursus worden in vogelvlucht de verschilpunten met de klassieke reclame belicht.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • CM101 De student kan strategisch redeneren.
  • CM102 De student kan creatief denken.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • CM207 De student kan oplossingsgericht werken.
Beroepsspecifieke competenties
  • CM309 De student kan probleemoplossend analyseren en strategisch denken.
  • CM313 De student kan zelfstandig en teamgericht werken.
  • CM314 De student kan ten behoeve van een communicatievraag een probleemanalyse uitvoeren.
  • CM316 De student kan met de nodige creativiteit een communicatiestrategie ontwikkelen en plannen.
  • CM319 De student kan uit de verschillende communicatievormen de juiste keuze maken op basis van zijn inzicht in hun mogelijkheden en beperkingen.
  • CM321 De student kan een vlotte briefing geven die alle onderdelen van het communicatieplan belicht, rekening houdend met het publiek waarvoor hij praat/schrijft.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De student kent het DM-begrippenkader grondig.
  • De student kan een DM-communicatiestrategie uitwerken.
  • De student kan een DM-communicatieplan schrijven.
  • De student kan een creatieve briefing schrijven.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
Communicatiemanagement

Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

Geen


Andere begincompetenties

Geen


LEERINHOUDEN
  • Wat is DM?
  • Strategie
  • Doelgroepselectie
  • DM-media
  • Meetbaarheid
  • Database 
  • DM-creatie 
  • Wet op de privacy 

STUDIEMATERIAAL
Syllabus
WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

16

 lesuren

  19,51

practicum en oefeningen:

8

 lesuren

  09,76

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

56

 klokuren

  68,29

Verdere toelichting:
Hoorcolleges, gastsprekers, oefeningen.

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • Groepswerk - 4 pt  (indien later afgegeven dan de overeengekomen datum : 0pt).
  • Schriftelijk examen - 16pt.

tijd voor examinering
uren
2

%
 
 02,44

Tweede examenperiode
Schriftelijk examen op 20 punten.