ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Communicatiemanagement - 2CC - Onderdelen - WS3 Communicatieplan
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: CM:Communicatiemanagement
Code: 20214
Academiejaar: 2009-2010
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: Semester 2
Aantal studiepunten: 4
Wegingscoëfficient: 2
Totaal aantal contacturen: 57
Totaal studietijd: 104
Deeltijds programma: deel 1 of 2
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Broos Gisèle
Dreessen Kristel
Gemoets Ann
Robijns Iris
Spittaels Olaf
Van den Bulck Helga


 

KORTE OMSCHRIJVING
Je analyseert in groepjes van vijf studenten het marketing-communicatiebeleid van een merk. Welke andere middelen worden er ingezet naast reclame? Sponsoring? Winkelcommunicatie? Promotie? ... .

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • CM102 De student kan creatief denken.
  • CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • CM206 De student kan teamgericht werken.
  • CM207 De student kan oplossingsgericht werken.
Beroepsspecifieke competenties
  • CM309 De student kan probleemoplossend analyseren en strategisch denken.
  • CM312 De student kan doelgericht relevante informatie verzamelen, kritisch beoordelen en verwerken.
  • CM313 De student kan zelfstandig en teamgericht werken.
  • CM314 De student kan ten behoeve van een communicatievraag een probleemanalyse uitvoeren.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De studenten kunnen de informatie en kennis vanuit hoorcolleges omzetten in praktijk . Dit gebeurt aan de hand van een opdracht die zij uitwerken in de workshop.
  • De studenten kunnen een bedrijf doorlichten in alle aspecten (juridische vorm, organogram opstellen, strategie analyseren,...).
  • De studenten kunnen het marketing-communicatiebeleid van een bedrijf in kaart zetten (welke verschillende instrumenten worden er gebruikt).
  • De studenten begrijpen welke doelstellingen men wil realiseren en welke doelgroepen men wil bereiken.
  • De student kunnen een antwoord formuleren op de vragen : wie is de zender? , wat is de boodschap?, welke zijn de media?, wat is het effect?
  • De studenten kunnen kritisch omgaan met allerhande bronnen.
  • De studenten kunnen kritisch omgaan met de vorderingen van de andere groepsleden.
  • De studenten leren kritiek te verwerken en positief aan te wenden.
  • De studenten kunnen op een beleefde maar vastberaden manier interne informatie bekomen.
  • De studenten kunnen d.m.v. een gesprek heel specifieke inside-informatie te weten komen.
  • De studenten kunnen wetenschappelijk verantworod rapporteren, schriftelijk en mondeling.
  • De studenten beheersen presentatietechnieken en streven naar een goede uitspraak.
  • De studenten zijn in staat om op een correcte manier te communiceren per brief en e-mail.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
  • Communicatiemanagement
  • Communicatie, de theorie
  • Psychologie
  • Exploreer het communicatiewerkveld

Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

Geen


Andere begincompetenties

Geen


LEERINHOUDEN
  • De studenten werken per klas, in groepjes van 4 à 5 studenten, rond een specifiek merk.
  • Elk groepje dient de opdracht van het vak Reclame en Communicatiesociologie uit te werken aan de hand van het opgegeven merk.
  • Zie workshopbundel voor de concrete opdrachten.


STUDIEMATERIAAL
  • Handleiding
  • On line materiaal
  • Cursusmateriaal eerste jaar
  • Opdrachtenblad per vak

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

5

 lesuren

  06,10

practicum en oefeningen:

0

 lesuren

  00,00

vormen van groepsleren:

50

 lesuren

  60,98

studietijd buiten contacturen:

25

 klokuren

  30,49

Verdere toelichting:

De facetten van deze workshop zijn:
Reclame
Communicatiepsychologie
Communicatiesociologie
Nederlands

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • Reclame 20 punten
  • Communicatiepsychologie 20 punten
  • Communicatiesociologie 20 punten
  • Nederlands 20 punten
  • De student moet om te slagen voor de WS 50% op het totaal halen en minstens 40%  per facet.
  • (voor evaluatiecriteria zie ook bundel)
  • Wie 3 maal afwezig is bij de procesbegeleiding (= lessen of andere contacten) krijgt een 0 voor het facet dat dan begeleid wordt. Medische attesten gelden niet als verzachtende omstandigheid.


Tekort van x op een facet

Max. totaalscore voor opl.ond.

1

Mathematisch berekende totaalscore

2

Mathematisch berekende totaalscore

3

7/20

4

6/20

5

5/20
  • Voor een werkstuk / taak dat niet of te laat wordt afgegeven krijgt de student een 0 op het deelexamen. De scores van deelexamens worden mathematisch opgeteld.
  • Als men uitspraken letterlijk overneemt van een ander en daarbij niet aantoont dat het om een citaat gaat, pleegt men een vorm van intellectuele diefstal die plagiaat heet.  Bij elke vaststelling wordt plagiaat bestraft. (We volgen daarbij een procedure die beschreven staat in artikels 94 tot en met 97 van het OER.)
  • Voor het facet Nederlands bestaat een exhaustieve lijst met zware fouten.  Voor deze fouten wordt 1 punt op de totaalscore afgetrokken. 
  • Werkwijze en evaluatie van opdrachten staan uitgelegd in de workshopbundel. 


tijd voor examinering
uren
2

%
 
 02,44

Tweede examenperiode

Indien de student niet geslaagd is voor de workshop, moet hij /zij alle facetten waarvoor hij/ zij niet geslaagd was, terug afleggen in de tweede examenperiode. Procesbewaking is tijdens de vakantieperiode onmogelijk. Daarom wordt het proces, ondanks het belang ervan, tijdens de tweede examenperiode niet beoordeeld. 

Punten voor een facet / de facetten waarvoor de student in de eerste examenperiode een voldoende behaalde, worden overgedragen naar de tweede examenperiode.

Het facet waarvoor de onvoldoende werd behaald, wordt in tweede examenperiode opnieuw afgelegd.