ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Communicatiemanagement - 2CC - Onderdelen - Communicatiesociologie
  

Component behoort tot O.O.: Communicatie en invloed
Afstudeerrichting: CM:Communicatiemanagement
Code: 20213
Academiejaar: 2009-2010
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: Semester 1
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 50
Totaal aantal contacturen: 38
Totaal studietijd: 52
Deeltijds programma: deel 1 of 2
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Robijns Iris


 

KORTE OMSCHRIJVING

Word je asociaal als je te veel tv kijkt? Geloof je alles wat in de krant staat? Klopt het dat massamedia een ongelooflijke invloed op de samenleving hebben? Laden mama's hun winkelkarretje vol met producten op vraag van hun kinderen, die koekjes willen van Plop of een Prins?

Communicatiesociologie bestudeert de rol van de massamedia en de effecten die ze, op mens en samenleving, teweegbrengen.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
Algemene beroepsgerichte competenties
    Beroepsspecifieke competenties
    • CM309 De student kan probleemoplossend analyseren en strategisch denken.
    • CM310 De student heeft een ruime kijk op de wereld en volgt de maatschappelijke trends.
    • CM312 De student kan doelgericht relevante informatie verzamelen, kritisch beoordelen en verwerken.
    • CM315 De student kan de voor het communicatieplan relevante doelstellingen verwoorden en de beoogde doelgroep omschrijven.
    • CM318 De student kan een communicatieplan plaatsen en verantwoorden in zijn maatschappelijke context.

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
    • De student kan de technieken herkennen die schuil gaan achter de creatie van commerciële boodschappen. Niet alleen het bestuderen ervan is belangrijk maar ook de analyse kunnen maken en het zelf toepassen horen erbij. De hoorcolleges zijn een basis om tot een praktische vertaling te komen in de workshops.
    • Kritische zin bijbrengen in het horen/lezen en bekijken van massacommunicatieve (commerciële) boodschappen.
    • Communicatie-evoluties opvolgen en maatschappelijk kaderen.
    LEERINHOUDEN
    • De verschillende elementen van het massacommunicatiemodel van Maletzke zijn het uitgangspunt. De cursus valt uiteen in 5 delen:
        • De zender als massacommunicator.
        • De analyse van commerciële boodschappen en dit specifiek toegepast op reclameboodschappen.
        • De ontvanger-consument van die boodschappen. Hoe verwerkt de consument deze boodschappen? Hoe kunnen we die ontvanger onderzoeken? Is de ontvanger actief of passief? Hoe kan de booschap beïnvloeden om tot een bepaald effect te komen?
        • Impact van media bestuderen in al haar domeinen, waarbij de relatie Pers, Commerciële Communicatie, PR-technieken, en ontvanger specifieke aandacht krijgen.
        • De beïnvloedende communicatie in de praktijk, waarbij de nadruk ligt op reclame. De verschillende effectenmodellen die de reclame gebruikt, worden onder de loep genomen.

    STUDIEMATERIAAL
    • Syllabus - enkele hoofdstukken uit HOLZHAUER
    •  Teksten = zelfstudie
    • Verplichte  lectuur : Luyendijk J. 'Het zijn net mensen'.Van Halewyck, Leuven,2008.  
    • Aan te bevelen lectuur : 'Het maakbare nieuws'.Uitgeverij Balans, Amsterdam,2008. (=antwoord op Luyendijk)

               Van Den Bulck H. & Tambuyzer S. 'De celebritysupermarkt'.EPO uitgeverij, Antwerpen,2008. 

    • Nota's nemen tijdens de hoorcolleges is van belang omdat er verschillende voorbeelden tijdens de les worden aangebracht om de theoretische context goed te begrijpen.
    • Teksten, voorbeelden, tabellen, opdrachten, internetsites,...enz, die tijdens de les worden besproken (Deze zijn uitgedeeld en/of via e-mail in PDF doorgestuurd en/of gemonstreerd. De studenten kunnen deze ALTIJD in de bib. terugvinden)

    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    24

     lesuren

      04,04

    practicum en oefeningen:

    12

     lesuren

      02,02

    vormen van groepsleren:

    0

     lesuren

      00,00

    studietijd buiten contacturen:

    55,6

     klokuren

      93,60

    Verdere toelichting:
    • Interactieve hoorcolleges.
    • Groepsgesprek.
    • Interesse hebben in nieuws en duiding via alle media is een must!
    • Aangeleverde teksten en opgegeven lectuur dient de student op eigen tempo en ritme te verwerken. Tijdens de les wordt, aan de hand van vraaggesprek, de inhoud besproken. Een degelijke voorbereiding van de student is noodzakelijk.  Hierin draagt de student zijn verantwoordelijkheid.  

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    • Schriftelijk examen om de kennis over de inhoud van de hoorcolleges te testen met MOGELIJKE vragen:
      • letterlijke vragen
      • verbandsvragen
      • toepassingsvragen
      • begrippenvragen
      • overzichtsvragen
    • Het eindtotaal van het examen staat op 20 punten.
    • De examenvragen kunnen komen uit de hoorcollegs, syllabus, zelfstudiepakket , alle extra aangeleverd materiaal tijdens (of als voorbereiding op) de hoorcolleges, enkele hoofdstukken uit het handboek van Holzhauer.
    • Regelmatige aanwezigheid tijdens de hoorcolleges is een absolute meerwaarde om de lesinhouden goed te begrijpen en een geslaagd examen af te leggen.
    • Op regelmatige tijdstippen zullen de aanwezigheden gecontroleerd worden.

    tijd voor examinering
    uren
    2

    %
     
     00,34

    Tweede examenperiode
    • Herdoen van een gelijkaardig examen.
    • Schriftelijk examen om de kennis over de inhoud van de hoorcolleges te testen met MOGELIJKE vragen:
      • letterlijke vragen
      • verbandsvragen
      • toepassingsvragen
      • begrippenvragen
      • overzichtsvragen.
    • Het eindtotaal van het examen staat op 20 punten.
    • De examenvragen kunnen komen uit de hoorcolleges, syllabus, zelfstudiepakket ( = reader), extra aangeleverd materiaal tijdens de hoorcolleges, enkele hoofdstukken uit het handboek van Holzhauer.