ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Communicatiemanagement - 2CC - Onderdelen - Communicatiepsychologie
  

Component behoort tot O.O.: Communicatie en invloed
Afstudeerrichting: CM:Communicatiemanagement
Code: 20212
Academiejaar: 2009-2010
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: Semester 1
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 50
Totaal aantal contacturen: 28
Totaal studietijd: 52
Deeltijds programma: deel 1 of 2
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Spittaels Olaf


 

KORTE OMSCHRIJVING

Binnen deze cursus staat "gedragsverandering" centraal. De volgende kernvragen worden behandeld: Hoe kunnen mensen hun gedrag op elkaar afstemmen om als team succesvol te zijn? Hoe maakt de media gebruik van klassieke leerprocessen om onze attitude te wijzigen? Hoe beïnvloeden media en reclame ons dagdagelijks gedrag? Onder welke omstandigheden zijn wij geneigd om ons gedrag aan te passen onder invloed van anderen? 


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • CM102 De student kan creatief denken.
  • CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • CM206 De student kan teamgericht werken.
  • CM207 De student kan oplossingsgericht werken.
  • CM208 In samenhang met de beroepspraktijk kan de student maatschappelijke verantwoordelijkheid opnemen.
Beroepsspecifieke competenties
  • CM309 De student kan probleemoplossend analyseren en strategisch denken.
  • CM310 De student heeft een ruime kijk op de wereld en volgt de maatschappelijke trends.
  • CM313 De student kan zelfstandig en teamgericht werken.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • Eigenschappen van effectieve groepswerking herkennen en benoemen.
  • De verschillende stadia binnen groepsontwikkeling kunnen herkennen en benoemen.
  • Functioneel en disfunctioneel gedrag in een groep herkennen en hier gepast op kunnen reageren.
  • Succesfactoren voor een geslaagde samenwerking kunnen herkennen en benoemen.
  • Invloed van teamsamenstelling kunnen inschatten en beoordelen.
  • Diverse vormen van leiderschap herkennen en benoemen.
  • Strategieën kunnen aanwenden om beslissen gemakkelijker te maken.
  • Relaties binnen een groep kunnen plaatsen, bewerken en optimaliseren.
  • Kunnen formuleren van opbouwende feedback en kritiek.
  • Gedrag kunnen verklaren en voorspelen vanuit de territoriale uitbreidingsdrang van de mens.
  • Het gebruik van klassieke leertheorieën in media en reclame herkennen en benoemen.
  • Kunnen inschatten welke boodschappen goed onthouden worden.
  • De subjectiviteit van een waargenomen mediaboodschap kunnen inschatten.
  • Attitubeïnvloedende factoren herkennen en benoemen.
  • Het beslissingsproces van de consument kunnen voorspellen en beïnvloeden.
  • Ontevredenheid van de consument begrijpen en hier gepast op reageren. 
  • De effecten van sociale communicatie kunnen inschatten.

 

LEERINHOUDEN
  • Waarom communiceren mensen en waarom maken mensen deel uit van groepen?
  • Welke fasen worden doorlopen in de ontwikkeling tot een productieve groep?
  • Wat zijn de 5 communicatieaxioma's van Watzlawick?
  • Wat bepaald een succesvol team?
  • Wat is functioneel en disfunctioneel gedrag?
  • Welke rollen kan men binnen een groep opnemen (+ teamrollen volgens Belbin)?
  • Welke vormen van leiderschap zijn er en hoe worden beslissingen genomen?
  • Hoe bepalen onderlinge relaties het gedrag in een groep (+ Roos van Leary)?
  • Hoe staan diverse teamleden in interactie met elkaar (+ Axenroos van Cuvelier)
  • Hoe correct reflecteren en feedback geven (+ reflectiecyclus van Korthagen)?
  • Wat is territoriaal gedrag?
  • Wat zijn de diverse klassieke leertheorieën (conditionering, inzichtelijk leren, modelleren)?
  • Wat is het informatieverwerkingsmodel van het geheugen?
  • Wat is consumentengedrag en hoe gebeurt percepte, categorisatie en differentiatie?
  • Hoe wordt de attitudevorming bij de consument beïnvloed (+ ELM-model)?
  • Hoe verloopt het beslissingsproces bij aanschaf van goederen of diensten?
  • Wat bepaald de tevredenheid van een consument (+ Servqual-model)? 
  • Wat is sociale beïnvloeding?

 


STUDIEMATERIAAL
  • Syllabus: communicatiepsychologie.
  • Notities tijdens de les.

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

26

 lesuren

  50,00

practicum en oefeningen:

0

 lesuren

  00,00

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

24

 klokuren

  46,15

Verdere toelichting:
Geen

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • Schriftelijk examen over de cursus (Casus en toepassingsvragen)
  • De puntenverdeling wordt vermeld op het examenformulier

 


tijd voor examinering
uren
2

%
 
 03,85

Tweede examenperiode
  • Schriftelijk examen over de cursus (Casus en toepassingsvragen)
  • De puntenverdeling wordt vermeld op het examenformulier