ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Communicatiemanagement - 2CC - Onderdelen - Reclame
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: CM:Communicatiemanagement
Code: 20210
Academiejaar: 2009-2010
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: Semester 1
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 1
Totaal aantal contacturen: 34
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma: deel 1 of 2
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Gemoets Ann
Van den Bulck Helga


 

KORTE OMSCHRIJVING
Reclame is zelden zomaar "een plaatje met een praatje". Er zit strategie achter. Men werkt met doelgroepen en doelstellingen. Men gaat op zoek naar de gevoelige snaar bij die consumenten en denkt dan na hoe de boodschap het best gebracht kan worden. Vaak combineert men een reclamecampagne met andere communicatievormen zoals direct marketing, e-communicatie, sponsoring e.d. Het is dan wel belangrijk deze communicatiemix optimaal op elkaar af te stemmen.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • CM101 De student kan strategisch redeneren.
  • CM102 De student kan creatief denken.
  • CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
Algemene beroepsgerichte competenties
    Beroepsspecifieke competenties
    • CM309 De student kan probleemoplossend analyseren en strategisch denken.
    • CM312 De student kan doelgericht relevante informatie verzamelen, kritisch beoordelen en verwerken.
    • CM314 De student kan ten behoeve van een communicatievraag een probleemanalyse uitvoeren.
    • CM315 De student kan de voor het communicatieplan relevante doelstellingen verwoorden en de beoogde doelgroep omschrijven.
    • CM316 De student kan met de nodige creativiteit een communicatiestrategie ontwikkelen en plannen.
    • CM319 De student kan uit de verschillende communicatievormen de juiste keuze maken op basis van zijn inzicht in hun mogelijkheden en beperkingen.
    • CM321 De student kan een vlotte briefing geven die alle onderdelen van het communicatieplan belicht, rekening houdend met het publiek waarvoor hij praat/schrijft.

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
    • Omschrijven van doelgroepen: Studenten kunnen mogelijk doelgroepen opgeven voor producten en merken waarvan ze de marketingachtergrond kennen.
    • Formuleren van doelstellingen: Studenten kunnen mogelijke doelstellingen opgeven voor producten en merken waarvan ze de marketingachtergrond kennen (communicatiedoelstellingen afleiden uit marketingdoelstellingen).
    • Het zoeken van een geschikte propositie. Studenten kunnen mogelijke positioneringen voor producten en merken formuleren. Ze doen dit op basis van informatie over de consument (zoals de graad van betrokkenheid tegenover de aankoop, de fase in het keuzeproces).
    • Ze doen dit ook op basis van informatie over de markt en de concurrentie (zoals positionering van concurrerende merken, perceptie van eigen merk, de plaats op PLC).
    • Vastleggen van de marketingcommunicatiemix. Op basis van de gekozen strategie kunnen de studenten een geschikte mix van communicatie-instrumenten bepalen. Ze kennen de sterktes en beperkingen van de verschillende marketincommunicatievormen zoals DM, SP, POS, sponsoring, beurzen,... Ze weten hoe ze de consistentie in de boodschap naar de consument toe moeten respecteren.
    • Het opstellen van een briefing. Studenten weten welke informatie nodig is om tot een goede briefing te komen.
    • Het bepalen van het communicatiebudget. De studenten kennen de diverse budgetteringsmethodes gebruikt door adverteerders.
    • Reclameonderzoek. De studenten kunnen de juiste technieken aangeven om de impact van een bepaalde campagne te meten.
    • De studenten zijn vertrouwd met het reilen en het zeilen in de wereld van de marketingcommunicatie. Ze kennen de diverse honoreringsystemen.

    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
    Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

    Communicatiemanagement 1CM

     


    Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
    Geen
    Andere begincompetenties
    Geen
    LEERINHOUDEN

    STUDIEMATERIAAL
    • De Pelsmacker, P, Geuens, M & J. Van den Bergh. Marketingcommunicatie (2008). Amsterdam: Pearson Education Benelux

    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    24

     lesuren

      25,64

    practicum en oefeningen:

    8

     lesuren

      08,55

    vormen van groepsleren:

    0

     lesuren

      00,00

    studietijd buiten contacturen:

    59.6

     klokuren

      63,68

    Verdere toelichting:

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    • Schriftelijk examen met kennisvragen, inzichtvragen/toepassingsvragen.

    tijd voor examinering
    uren
    2

    %
     
     02,14

    Tweede examenperiode
    • Schriftelijk examen met kennisvragen, inzichtvragen/toepassingsvragen.