ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Communicatiemanagement - 2CC - Onderdelen - Engels 2
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: CM:Communicatiemanagement
Code: 00222
Academiejaar: 2009-2010
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: Semester 1-2
Aantal studiepunten: 5
Wegingscoëfficient: 1
Totaal aantal contacturen: 94
Totaal studietijd: 130
Deeltijds programma: deel 1 of 2
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Engels
Lector(en): Goossens Erik


 

KORTE OMSCHRIJVING
Je streeft naar perfectie in allerlei communicatieve situaties: presentaties geven, brieven schrijven, discussies voeren, rapporteren, enz. En het is daarbij evident dat je je kennis van grammatica en woordenschat verder uitdiept.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • CM102 De student kan creatief denken.
  • CM103 De student kan meertalig communiceren.
  • CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
  • CM105 De student is in staat enige vorm van leiding te geven.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • CM206 De student kan teamgericht werken.
  • CM207 De student kan oplossingsgericht werken.
Beroepsspecifieke competenties
  • CM309 De student kan probleemoplossend analyseren en strategisch denken.
  • CM310 De student heeft een ruime kijk op de wereld en volgt de maatschappelijke trends.
  • CM311 De student kan mondeling en schriftelijk vlot communiceren in verschillende talen.
  • CM312 De student kan doelgericht relevante informatie verzamelen, kritisch beoordelen en verwerken.
  • CM313 De student kan zelfstandig en teamgericht werken.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De student kan over zijn communicatieplannen persuasief communiceren in verschillende talen.
  • De student kan anderstalige bronnen begrijpen, analyseren en verwerken.
  • De student toont bereidheid tot communicatie en kan (eventuele) spreekangst doorbreken.
  • De student beheerst de 4 vaardigheden als samenhangend geheel: luistervaardigheid, leesvaardigheid, spreekvaardigheid en schrijfvaardigheid. Zo kan hij/zij een tekst begrijpend lezen, mondeling of schriftelijk samenvatten en becommentariëren.
  • De student kan zich op 'post-intermediate' niveau zowel schriftelijk als mondeling uitdrukken
  • De student kan strategieën ontwikkelen om ( eventueel ) een onvolledige kennis van de taal te compenseren.
  • De student kan nieuwe woordenschat assimileren en deze actief gebruiken in een nieuwe context.
  • De student kent het onderscheid tussen formele en informele taal en kan die in zijn context gebruiken. (cfr. eindrapport van Workshop 4)
  • De student kan een aantal grammaticale items zelfstandig verwerken.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
  • Engels 1

 


Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
Geen
Andere begincompetenties

Mondelinge taalvaardigheid: '(post)intermediate niveau': zich vrij vlot kunnen uitdrukken


LEERINHOUDEN
  • Grip on Grammar + Practical English Usage : enkele grammaticale items die aan bod komen : modals - passive voice - causative 'have/get' - relatives - reported speech - gerund / infinitive - time clauses + een aantal 'pitfalls' en 'collocations'.
  • Business Communication : effective presentations - presenting graphs - elementary business correspondence - telephoning - writing reports - formal vs informal language.
  • Specifieke woordenschat uit de bedrijfswereld.
  • Today's Words in Context: basiswoordenschat rond bepaald thema's, zoals de politiek, de arbeidsmarkt, internationale organisaties
  • Mondelinge (of schriftelijke ) bespreking van teksten / programma's uit de gedrukte en audio-visuele pers:
  • Mondelinge presentaties:
    - de student volgt gedurende een semester een sociaal-economisch thema in de Brits - Amerikaanse pers en rapporteert hierover
    - de student bestudeert en anlyseert gedurende een semester de reclamestrategie van een bepaald merk en brengt hierover verslag uit
  • WebQuest : Media Manipulation
                        Promoting Your Company

STUDIEMATERIAAL
  • Syllabus
  • Handboeken: Grip on Grammar - J. Dentant & G. Clayes - Wolters Plantyn
  • Practical English Usage - Swan - Oxford.
  • Today's Words in Context - New Edition - IntertaaL
  • Web Quest
  • DVD, Videomateriaal en / of audiocassettes

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

26

 lesuren

  15,38

practicum en oefeningen:

52

 lesuren

  30,77

vormen van groepsleren:

10

 lesuren

  05,92

studietijd buiten contacturen:

75

 klokuren

  44,38

Verdere toelichting:

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  1. 2 testen in de loop van het jaar : een gedetailleerde beschrijving van de leerstof voor elk deelexamen staat in de syllabus
    Test 1: 25% [januari]
    Test 2: 35% [juni])
  2. Permanente evaluatie en mondelinge oefeningen (tekstbespreking + presentaties): 40%
    Aanwezigheid voor de mondelinge oefeningen verplicht!
    Als je afwezig bent op een deelexamen georganiseerd buiten de examenreeks, mag je dat deelexamen inhalen indien je afwezigheid tijdig gewettigd wordt door een medisch attest. Het originele attest bezorg je aan het studentensecretariaat, de kopie ervan aan de betrokken lector en dit binnen de vijf werkdagen vanaf de eerste ziektedag.
    Je maakt zelf een afspraak met de lector omtrent het tijdstip en de wijze waarop je het deelexamen kan inhalen. Indien je binnen de gestelde termijn geen medisch attest voorlegt, ben je ongewettigd afwezig en krijg je geen punten op dat deelexamen.
  3. Bij elk deelexamen wordt per zware fout een punt extra afgetrokken van de score van het deelexamen. De scores van de deelexamens worden mathematisch opgeteld. Er bestaat een exhaustieve lijst van zware fouten.
  4. Je aan deadlines houden is een vereiste!
  5. Als men uitspraken letterlijk overneemt van een ander en daarbij niet aantoont dat het om een citaat gaat, pleegt men een vorm van intellectuele diefstal die plagiaat heet.  Bij elke vaststelling wordt plagiaat bestraft. (We volgen daarbij een procedure die beschreven staat in artikels 94 tot en met 97 van het OER.)


tijd voor examinering
uren
6

%
 
 03,55

Tweede examenperiode

Leerstof van het hele jaar:

  • Schriftelijk examen: 60 %
  • Mondeling examen: 40 %