2 Communicatiemanagement - 2CC - Onderdelen - Frans 2 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
CM:Communicatiemanagement |
Code: |
00221 |
Academiejaar: |
2009-2010 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
Semester 1-2 |
Aantal studiepunten: |
5 |
Wegingscoëfficient: |
1 |
Totaal aantal contacturen: |
83 |
Totaal studietijd: |
130 |
Deeltijds programma: |
deel 1 of 2 |
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Frans |
Lector(en): |
Van Gool Yannick
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Je breidt je kennis van het Frans uit. Je leest Le Vif l'Express, La Libre Belgique, Le Soir,Le Monde, Le Nouvel Observateur... . Je kijkt naar Franstalige zenders zoals La UNE/ LA DEUX, France 2/3, ARTE.... Door je grondigere kennis van het vakjargon zal je bovendien vlotter kunnen communiceren, zowel schriftelijk als mondeling in latere beroepssituaties.
Je bent in staat een zakelijke brief en een mail correct in het Frans op te stellen.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CM103 De student kan meertalig communiceren.
- CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CM206 De student kan teamgericht werken.
- CM207 De student kan oplossingsgericht werken.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CM310 De student heeft een ruime kijk op de wereld en volgt de maatschappelijke trends.
- CM311 De student kan mondeling en schriftelijk vlot communiceren in verschillende talen.
- CM312 De student kan doelgericht relevante informatie verzamelen, kritisch beoordelen en verwerken.
- CM313 De student kan zelfstandig en teamgericht werken.
- CM323 De student kan over zijn communicatieplannen persuasief communiceren in verschillende talen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
De student kan :
- de basiswoordenschat vlot gebruiken in grammaticaal correcte zinnen.
- vlot communiceren in beroepssituaties.
- artikels uit Franstalige pers of videoreportages begrijpen, uitleggen en/of samenvatten (schriftelijk of mondeling).
- telefoneren, mailen, corresponderen.
- opdrachten mondeling en/of schriftelijk, individueel of in groep, presenteren.
- reclameterminologie gebruiken.
- de spraakkunst en de basiswoordenschat Frans uitdiepen met het accent op het vakjargon.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Frans 1
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Geen.
|
Andere begincompetenties
|
Geen
|
LEERINHOUDEN
|
De cursus bevat enkele onderdelen: grammatica (theorie en oefeningen) - teksten, videoreportages, film, debat, lecture imposée (individuele voorbereiding), l'UE, la Belgique, la pub, préparation à la visite guidée, préparation à l'examen oral (les médias), erreurs courantes, présentation d'un journal.
Zelfstudie "Erreurs courantes" en "Vocabulaire 2000".
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Cursus, vakliteratuur, kranten, tijdschriften, online leermateriaal, video.
- Philippe Cornu, Hélène Grothen, Johan Lamote, Erreurs courantes: commises en français par (tous) les néerlandophones, Garant, 1998
- J. De Spiegeleer, Vocabulaire 2000, Wolters Plantyn
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
50
|
lesuren
|
25,91
|
practicum en oefeningen:
|
25
|
lesuren
|
12,95
|
vormen van groepsleren:
|
3
|
lesuren
|
01,55
|
studietijd buiten contacturen:
|
110
|
klokuren
|
56,99
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
1. Permanente evaluatie : verplichte mondelinge en schriftelijke opdrachten in de klas ( zie cursus) 8/20.
2. Examen juni mondeling: les médias 6/20
schriftelijk: textes - vidéos - film, erreurs courantes, grammaire. 6/20
Als je afwezig bent op één van de oopdrachten van de permanente evaluatie, wordt dit gewettigd met een medisch attest.. Indien je geen medisch attest voorlegt, ben je ongewettigd afwezig en krijg je geen punten voor die opdracht.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Schriftelijk examen : idem eerste examenperiode + inhoud oefeningen permanente evaluatie.
Mondeling examen : idem eerste examenperiode maar waarbij je nieuwe artikels verzamelt.
Permanente evaluatie is tijdens de vakantie onmogelijk. Daarom worden de opdrachten die deel uitmaakten van de permanente evaluatie als leerstof voor het examen van de tweede zittijd beschouwd.
|
|
| |
|