ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Communicatiemanagement - 1CM - Onderdelen - Exploreer jouw taalvaardigheid
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: CM:Communicatiemanagement
Code: 10222
Academiejaar: 2009-2010
Type: kern
Niveau: inleidend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: Semester 1-2
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 1
Totaal aantal contacturen: 60
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma: deel 1 of 2
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Berghmans Linda
Dreessen Kristel
Meerts Kristin
Spillemaeckers Hilde
Van de Put Inge
Van Gool Yannick
Van Os Cecile
Van Temsche Nancy
Weuts Annelies


 

KORTE OMSCHRIJVING
Je leert je communicatieve vaardigheden ten volle te ontplooien door je taalvaardigheid in het Nederlands, het Frans en het Engels in de praktijk te exploreren.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • CM101 De student kan strategisch redeneren.
  • CM102 De student kan creatief denken.
  • CM103 De student kan meertalig communiceren.
  • CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
  • CM105 De student is in staat enige vorm van leiding te geven.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • CM206 De student kan teamgericht werken.
  • CM207 De student kan oplossingsgericht werken.
Beroepsspecifieke competenties
  • CM310 De student heeft een ruime kijk op de wereld en volgt de maatschappelijke trends.
  • CM311 De student kan mondeling en schriftelijk vlot communiceren in verschillende talen.
  • CM313 De student kan zelfstandig en teamgericht werken.
  • CM315 De student kan de voor het communicatieplan relevante doelstellingen verwoorden en de beoogde doelgroep omschrijven.
  • CM323 De student kan over zijn communicatieplannen persuasief communiceren in verschillende talen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De student kan een verzorgde taal hanteren, zowel schriftelijk als mondeling in het Nederlands, het Frans en het Engels.
  • De student kan tekstinhouden synthetiseren met een heldere weergave van de tekststructuur.
  • De student kan een gestructureerd gesprek aangaan met een gevarieerde vraagstelling.
  • De student kan een gestructureerde presentatie geven.
  • De student kan duidelijk gestructureerde opleidingsgerichte teksten opstellen.
  • De student kan duidelijk en kritisch rapporteren zowel schriftelijk als mondeling.
en dit voor de 3 talen


VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

Geen


Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

Geen


Andere begincompetenties

LEERINHOUDEN
  • Uitbreiden van de woordenschat via lectuur van algemeen vormende teksten.
  • Syntheseoefeningen maken.
  • Ontwerpen van zakelijke teksten: oefeningen.
  • Uitschrijven van zakelijke teksten: oefeningen.
  • Zelfpresentatie doen.
  • Mondeling en schriftelijk rapporteren.
  • Oefenen op interviewtechnieken.

 

 



STUDIEMATERIAAL
  • Bundel exploratiewerkvelden.
  • Cursusmateriaal.
  • On-line materiaal.

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

10

 lesuren

  11,36

practicum en oefeningen:

16

 lesuren

  18,18

vormen van groepsleren:

30

 lesuren

  34,09

studietijd buiten contacturen:

28

 klokuren

  31,82

Verdere toelichting:
De facetten van dit werkveld zijn
Nederlands
Frans
Engels

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • Permanente evaluatie (groepscijfer en individueel).
  • Verdere werkwijze en evaluatie: zie bundel exploratieweken.
  • Voor een werkstuk/deeltaak die niet of te laat wordt afgegeven, krijgt de student een 0 op dat deelexamen. De scores van de deelexamens worden mathematisch opgeteld.
  • Wil je slagen voor een exploratieveld, dan moet je minstens een totaal van 50 % behalen en voor geen enkel facet minder dan 40 % van de punten behalen. Scoor je toch minder dan 40%, dan krijg je een sanctiecijfer op je rapport.
    35% van de punten  7/20
    30% van de punten  6/20
    25% van de punten  5/20
    20% van de punten  4/20
    15% van de punten  3/20
    10% van de punten  2/20
    5% van de punten  1/20
    0% van de punten  0/20
     

tijd voor examinering
uren
4

%
 
 04,55

Tweede examenperiode
  • Indien je niet slaagt voor een exploratieveld, doe je in de tweede zittijd alle facetten terug waarvoor je niet geslaagd was. Je krijgt voor dit facet een individuele taak.
  • Naar een bisjaar toe kan je geen overdrachten krijgen.