|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Om je vanaf het eerste jaar vertrouwd te maken met het werkveld, zal je een bad krijgen in de verschillende facetten van het Communicatiewerkveld: je vindt je weg in de geïntegreerde communicatie, je wordt ondergedompeld in de Commerciële Communicatie en ook Public Relations & voorlichting komen aan bod. Verder zal je gericht leren zoeken in databanken en vakbladen en zal je vertrouwd worden met bibliotheeksystemen en het internet.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CM101 De student kan strategisch redeneren.
- CM102 De student kan creatief denken.
- CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CM206 De student kan teamgericht werken.
- CM207 De student kan oplossingsgericht werken.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CM309 De student kan probleemoplossend analyseren en strategisch denken.
- CM310 De student heeft een ruime kijk op de wereld en volgt de maatschappelijke trends.
- CM312 De student kan doelgericht relevante informatie verzamelen, kritisch beoordelen en verwerken.
- CM313 De student kan zelfstandig en teamgericht werken.
- CM314 De student kan ten behoeve van een communicatievraag een probleemanalyse uitvoeren.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student kan teamgericht werken en een behoorlijk groepsproduct afleveren.
- De student kan werken onder tijdsdruk.
- De student kan een creatief product maken rond een opgegeven thema.
- De student kan beknopt rapporteren.
- De student kan op kritische wijze bronnen opzoeken, noteren, evalueren en verwerken tot een researchverslag.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Geen
|
Andere begincompetenties
|
Geen
|
LEERINHOUDEN
|
De studenten werken per klas, in groepjes van 6 studenten (of 3 studenten voor het facet Bronnen) aan praktijkgerichte opdrachten per vak.
Zie bundel exploratiewerkvelden.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Alle media.
- Bundel Exploratiewerkvelden.
- Hand outs in de klas.
- Gastcollege.
- CAVIA.
- Cursussen van de stamvakken.
- On-line materiaal.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
16
|
lesuren
|
13,68
|
practicum en oefeningen:
|
22
|
lesuren
|
18,80
|
vormen van groepsleren:
|
35
|
lesuren
|
29,91
|
studietijd buiten contacturen:
|
41
|
klokuren
|
35,04
|
Verdere toelichting:
De facetten van dit werkveld zijn:
- Bronnen/research
- Public Relations en Voorlichting
- Commerciële communicatie
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Werkwijze en evaluatie: zie bundel exploratieweken.
- Voor een werkstuk/deeltaak die niet of te laat wordt afgegeven, krijgt de student een 0 op dit deelexamen. De scores van de deelexamens worden mathematisch opgeteld.
- Wil je slagen voor een exploratieveld, dan moet je minstens een totaal van 50% behalen en voor geen enkel facet minder dan 40% van de punten behalen. Scoor je toch minder dan 40%, dan krijg je een sanctiecijfer op je rapport.
35% van de punten 7/20 30% van de punten 6/20 25% van de punten 5/20 20% van de punten 4/20 15% van de punten 3/20 10% van de punten 2/20 5% van de punten 1/20 0% van de punten 0/20
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- Indien je niet slaagt voor een exploratieveld, doe je in de tweede zittijd alle facetten terug waarvoor je niet geslaagd was. Dit bestaat een een individuele opdracht.
- Naar een bisjaar toe kan je geen overdrachten van facetten krijgen.
|