ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Communicatiemanagement - 1CM - Onderdelen - Exploreer het communicatiewerkveld
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: CM:Communicatiemanagement
Code: 10220
Academiejaar: 2009-2010
Type: kern
Niveau: inleidend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: Semester 1-2
Aantal studiepunten: 4
Wegingscoëfficient: 1
Totaal aantal contacturen: 76
Totaal studietijd: 104
Deeltijds programma: deel 1 of 2
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Claessens Lieve
Cornil Koen
Elsen Greet
Gemoets Ann
Meerts Kristin
Robijns Iris
Van Looveren Ilse


 

KORTE OMSCHRIJVING

Om je vanaf het eerste jaar vertrouwd te maken met het werkveld, zal je een bad krijgen in de verschillende facetten van het Communicatiewerkveld: je vindt je weg in de geïntegreerde communicatie, je wordt ondergedompeld in de Commerciële Communicatie en ook Public Relations & voorlichting komen aan bod. Verder zal je gericht leren zoeken in databanken en vakbladen en zal je vertrouwd worden met bibliotheeksystemen en het internet.

 


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • CM101 De student kan strategisch redeneren.
  • CM102 De student kan creatief denken.
  • CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • CM206 De student kan teamgericht werken.
  • CM207 De student kan oplossingsgericht werken.
Beroepsspecifieke competenties
  • CM309 De student kan probleemoplossend analyseren en strategisch denken.
  • CM310 De student heeft een ruime kijk op de wereld en volgt de maatschappelijke trends.
  • CM312 De student kan doelgericht relevante informatie verzamelen, kritisch beoordelen en verwerken.
  • CM313 De student kan zelfstandig en teamgericht werken.
  • CM314 De student kan ten behoeve van een communicatievraag een probleemanalyse uitvoeren.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De student kan teamgericht werken en een behoorlijk groepsproduct afleveren.
  • De student kan werken onder tijdsdruk.
  • De student kan een creatief product maken rond een opgegeven thema.
  • De student kan beknopt rapporteren.
  • De student kan op kritische wijze bronnen opzoeken, noteren, evalueren en verwerken tot een researchverslag.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
Geen
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

Geen


Andere begincompetenties
Geen
LEERINHOUDEN

De studenten werken per klas, in groepjes van 6 studenten (of 3 studenten voor het facet Bronnen) aan praktijkgerichte opdrachten per vak.

Zie bundel exploratiewerkvelden.


STUDIEMATERIAAL
  • Alle media.
  • Bundel Exploratiewerkvelden.
  • Hand outs in de klas.
  • Gastcollege.
  • CAVIA.
  • Cursussen van de stamvakken.
  • On-line materiaal.

 


WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

16

 lesuren

  13,68

practicum en oefeningen:

22

 lesuren

  18,80

vormen van groepsleren:

35

 lesuren

  29,91

studietijd buiten contacturen:

41

 klokuren

  35,04

Verdere toelichting:

De facetten van dit werkveld zijn:

  • Bronnen/research
  • Public Relations en Voorlichting
  • Commerciële communicatie

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • Werkwijze en evaluatie: zie bundel exploratieweken.
  • Voor een werkstuk/deeltaak die niet of te laat wordt afgegeven, krijgt de student een 0 op dit deelexamen. De scores van de deelexamens worden mathematisch opgeteld.
  • Wil je slagen voor een exploratieveld, dan moet je minstens een totaal van 50% behalen en voor geen enkel facet minder dan 40% van de punten behalen. Scoor je toch minder dan 40%, dan krijg je een sanctiecijfer op je rapport.
    35% van de punten  7/20
    30% van de punten  6/20
    25% van de punten  5/20
    20% van de punten  4/20
    15% van de punten  3/20
    10% van de punten  2/20
    5% van de punten  1/20
    0% van de punten  0/20

 


tijd voor examinering
uren
3

%
 
 02,56

Tweede examenperiode
  • Indien je niet slaagt voor een exploratieveld, doe je in de tweede zittijd alle facetten terug waarvoor je niet geslaagd was. Dit bestaat een een individuele opdracht. 
  • Naar een bisjaar toe kan je geen overdrachten van facetten krijgen.