ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Communicatiemanagement - 1CM - Onderdelen - Micro-economie
  

Component behoort tot O.O.: Economie en marketing
Afstudeerrichting: CM:Communicatiemanagement
Code: 10217
Academiejaar: 2009-2010
Type: kern
Niveau: inleidend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: Semester 1
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 33
Totaal aantal contacturen: 30
Totaal studietijd: 51,48
Deeltijds programma: deel 1 of 2
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Jespers Gerd
Poppe Stephaan


 

KORTE OMSCHRIJVING

De cursus micro-economie tracht de basismechanismen die aan het individueel gedrag van de economische subjecten - hoofdzakelijk consumenten en producenten - ten grondslag liggen te verduidelijken. Je zal inzicht verwerven in de werking van de markteconomie: de keuze van de consument, het gedrag van ondernemingen binnen verschillende marktvormen, de wet van vraag en aanbod. Voor een goed begrip van de micro-economische theorie is je redeneringsvermogen en kritisch denkvermogen belangrijk. Het gebruik van grafieken en formules, waarvoor een minimale wiskundige kennis wordt verondersteld, zal je onder de knie krijgen via oefeningen die enerzijds geïntegreerd worden in de lessen en anderzijds worden voorzien tijdens de remediëring.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • CM207 De student kan oplossingsgericht werken.
Beroepsspecifieke competenties
  • CM310 De student heeft een ruime kijk op de wereld en volgt de maatschappelijke trends.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  •  Begrippen van de micro-economie hanteren.
  •  Kennis van fundamentele economische principes.
  •  Inzicht in bedrijfseconomische problemen en vraagstukken.
  •  Grafieken en tabellen kunnen lezen, begrijpen en interpreteren.
LEERINHOUDEN
  • Inleiding
  • De consument
  • De producent
  • Markten en prijsvorming

STUDIEMATERIAAL
 Handboek: De Velder, S. & De Cnuydt, I.  Economie Vandaag 2009..
Gent: Academia Press.
  • Ondersteunende website.
  • Internetsites.
  • Overhead of  PowerPoint presentatie.

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

22

 lesuren

  38,60

practicum en oefeningen:

6

 lesuren

  10,53

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

27

 klokuren

  47,37

Verdere toelichting:

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • Schriftelijk examen:
    • Januari-examen: 20 punten 
  •  Inzichtsvragen, kennisvragen en toepassingen.

Micro-economie is één van de samenstellende componenten van een omvangrijk opleidingsonderdeel. Voor dergelijke opleidingsonderdelen geldt volgende regel: een tekort voor één van de samenstellende componenten levert altijd een tekort op voor het volledige opleidingsonderdeel.  Zelfs al zou het mathematische gemiddelde van de scores voor de verschillende componenten een cijfer boven of gelijk aan tien opleveren, toch verschijnt er dan voor het gehele opleidingsonderdeel op het rapport ten hoogste een negen. Bovendien wordt er dan bij de deliberatie gekeken naar het tekort voor de betrokken component. Indien een student geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met componenten, en niet gedelibereerd wordt, moet hij herkansen voor de component(en) waarvoor hij een tekort haalde. De component waarvoor hij een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op naar een volgende examenperiode van hetzelfde academiejaar of van het volgende academiejaar. Opgelet, deze overdracht geldt maar voor het volgende academiejaar. Daarna vervalt de overdracht en moet de component opnieuw geëvalueerd worden.


tijd voor examinering
uren
2

%
 
 03,51

Tweede examenperiode
  • Schriftelijk examen: 20 punten
  • Inzichtsvragen, kennisvragen en toepassingen.

Micro-economie is één van de samenstellende componenten van een omvangrijk opleidingsonderdeel. Voor dergelijke opleidingsonderdelen geldt volgende regel: een tekort voor één van de samenstellende componenten levert altijd een tekort op voor het volledige opleidingsonderdeel.  Zelfs al zou het mathematische gemiddelde van de scores voor de verschillende componenten een cijfer boven of gelijk aan tien opleveren, toch verschijnt er dan voor het gehele opleidingsonderdeel op het rapport ten hoogste een negen. Bovendien wordt er dan bij de deliberatie gekeken naar het tekort voor de betrokken component. Indien een student geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met componenten, en niet gedelibereerd wordt, moet hij herkansen voor de component(en) waarvoor hij een tekort haalde. De component waarvoor hij een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op naar een volgende examenperiode van hetzelfde academiejaar of van het volgende academiejaar. Opgelet, deze overdracht geldt maar voor het volgende academiejaar. Daarna vervalt de overdracht en moet de component opnieuw geëvalueerd worden.