ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Communicatiemanagement - 1CM - Onderdelen - Historische inzichten
  

Component behoort tot O.O.: Actualiteit in perspectief
Afstudeerrichting: CM:Communicatiemanagement
Code: 10212
Academiejaar: 2009-2010
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: Semester 1-2
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 34
Totaal aantal contacturen: 32
Totaal studietijd: 53,04
Deeltijds programma: deel 1 of 2
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Elsen Greet
Rombouts Veerle


 

KORTE OMSCHRIJVING
Je leert de ingewikkelde en bewogen actualiteit vanuit een historisch inzicht begrijpen en verklaren. De politieke, sociale en economische context spelen daarbij telkens een rol.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • CM101 De student kan strategisch redeneren.
  • CM102 De student kan creatief denken.
  • CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • CM208 In samenhang met de beroepspraktijk kan de student maatschappelijke verantwoordelijkheid opnemen.
Beroepsspecifieke competenties
  • CM309 De student kan probleemoplossend analyseren en strategisch denken.
  • CM310 De student heeft een ruime kijk op de wereld en volgt de maatschappelijke trends.
  • CM312 De student kan doelgericht relevante informatie verzamelen, kritisch beoordelen en verwerken.
  • CM313 De student kan zelfstandig en teamgericht werken.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De student is geïnteresseerd in nieuws en volgt de actualiteit en recente ontwikkelingen aan de hand van de belangrijkste nieuwskanalen.
  • De student heeft een ruime kijk op de wereld en de maatschappelijke ontwikkelingen.
  • De student kan de ingewikkelde en bewogen actuele problematiek vanuit historisch inzicht begrijpen, verklaren en in vlot nederlands weergeven.
LEERINHOUDEN
Aspecten van de politieke, sociale en economische geschiedenis van de 19e en de 20e eeuw in West Europa en de internationale problematiek in zijn werelddimensie.
STUDIEMATERIAAL
  • Plantijn Syllabus
  • Schema's en uitdiepingsmateriaal op BB

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

26

 lesuren

  26,37

practicum en oefeningen:

0

 lesuren

  00,00

vormen van groepsleren:

4

 lesuren

  04,06

studietijd buiten contacturen:

66.6

 klokuren

  67,55

Verdere toelichting:

EVALUATIE

Eerste examenperiode

Schriftelijk examen met kennis- en inzichtsvragen op 20 punten.

Historische inzichten is één van de samenstellende componenten van een omvangrijk opleidingsonderdeel. Voor dergelijke opleidingsonderdelen geldt volgende regel: een tekort voor één van de samenstellende componenten levert altijd een tekort op voor het volledige opleidingsonderdeel.  Zelfs al zou het mathematische gemiddelde van de scores voor de verschillende componenten een cijfer boven of gelijk aan tien opleveren, toch verschijnt er dan voor het gehele opleidingsonderdeel op het rapport ten hoogste een negen. Bovendien wordt er dan bij de deliberatie gekeken naar het tekort voor de betrokken component. Indien een student geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met componenten, en niet gedelibereerd wordt, moet hij herkansen voor de component(en) waarvoor hij een tekort haalde. De component waarvoor hij een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op naar een volgende examenperiode van hetzelfde academiejaar of van het volgende academiejaar. Opgelet, deze overdracht geldt maar voor het volgende academiejaar. Daarna vervalt de overdracht en moet de component opnieuw geëvalueerd worden.


tijd voor examinering
uren
2

%
 
 02,03

Tweede examenperiode

Schriftelijk examen met kennis-en inzichtsvragen op 20 punten

Historische inzichten is één van de samenstellende componenten van een omvangrijk opleidingsonderdeel. Voor dergelijke opleidingsonderdelen geldt volgende regel: een tekort voor één van de samenstellende componenten levert altijd een tekort op voor het volledige opleidingsonderdeel.  Zelfs al zou het mathematische gemiddelde van de scores voor de verschillende componenten een cijfer boven of gelijk aan tien opleveren, toch verschijnt er dan voor het gehele opleidingsonderdeel op het rapport ten hoogste een negen. Bovendien wordt er dan bij de deliberatie gekeken naar het tekort voor de betrokken component. Indien een student geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met componenten, en niet gedelibereerd wordt, moet hij herkansen voor de component(en) waarvoor hij een tekort haalde. De component waarvoor hij een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op naar een volgende examenperiode van hetzelfde academiejaar of van het volgende academiejaar. Opgelet, deze overdracht geldt maar voor het volgende academiejaar. Daarna vervalt de overdracht en moet de component opnieuw geëvalueerd worden.