ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Communicatiemanagement - 1CM - Onderdelen - Filosofie
  

Component behoort tot O.O.: Actualiteit in perspectief
Afstudeerrichting: CM:Communicatiemanagement
Code: 10211
Academiejaar: 2009-2010
Type: kern
Niveau: inleidend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: Semester 1-2
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 33
Totaal aantal contacturen: 42
Totaal studietijd: 51,48
Deeltijds programma: deel 1 of 2
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Meerts Kristin


 

KORTE OMSCHRIJVING
Je wordt uitgedaagd in verband met enkele fundamentele vragen van het leven. Je kiest een plaats tussen de grote denkers in onze Westerse filosofie, en verdedigt die plaats. Je bent in staat om het aangeboden filosofisch referentiekader toe te passen op actuele vraagstukken. Je kan, indien je dat wenst, een deel van de aangeboden leerstof ook verwerken via een taak rond Alain De Botton, De troost van de filosofie.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • CM101 De student kan strategisch redeneren.
  • CM102 De student kan creatief denken.
  • CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • CM207 De student kan oplossingsgericht werken.
  • CM208 In samenhang met de beroepspraktijk kan de student maatschappelijke verantwoordelijkheid opnemen.
Beroepsspecifieke competenties
  • CM309 De student kan probleemoplossend analyseren en strategisch denken.
  • CM310 De student heeft een ruime kijk op de wereld en volgt de maatschappelijke trends.
  • CM312 De student kan doelgericht relevante informatie verzamelen, kritisch beoordelen en verwerken.
  • CM313 De student kan zelfstandig en teamgericht werken.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De student kan het ontstaan van de Westerste rationaliteit uitleggen.
  • De student kan schetsen hoe in de diverse historische periodes werd gezocht naar de "absolute waarheid". Hij kan deze zoektocht plaatsen tegenover het eigentijds denken.
  • De student kan de relatie leggen tussen de Europese zoektocht naar de waarheid en de zoektocht naar het geluk.
  • De student kan zich kritisch opstellen tegenover het hedendaags "common sense" denken.
  • De student kan eigen mens - en wereldbeeld kritisch plaatsen.
  • De student beschikt over een verfijnd arsenaal om zingevingsvragen evenwichtig te verwoorden.
  • De student kan vanuit de analyse van de eigen traditie, problemen rond de confrontatie met niet- Europese mens- en wereldbeelden duiden.
  • De student kan met de aangereikte filosofische denkkaders de actualiteit benaderen.
LEERINHOUDEN
  • De cursus geeft een overzicht van de belangrijkste filosofische problemen, de voorgestelde oplossingen, en de samenhang ervan met de ontwikkeling van de Westerse cultuur.
  • Algemeen menselijke vragen, zoals ze geformuleerd werden gedurende 2500 jaar komen ter sprake: het zoeken en twijfelen rond de oorsprong van mens en wereld, rond het onderscheid tussen goed en kwaad, rond de zin van het bestaan.
  • Het klassiek filosofisch gedachtengoed wordt geconfronteerd met hedendaagse stellingnames en met actuele vraagstukken.
  • Speciale aandacht gaat uit naar het kentheoretisch probleem.
  • Tijdens de werkcolleges wordt de geziene leerstof toegepast op actuele problemen, en worden examenvragen ingeoefend.
  • Tijdens de werkcolleges wordt coaching gegeven rond de vervangende taak van een deel van de leerstof. De basis voor deze taak is de lectuur van Alain De Botton, De troost van de filosofie. De preciese opdracht wordt toegelicht tijdens het werkcollege, en staat uitgelegd in de map Filosofie op de P-schijf.

STUDIEMATERIAAL
  • Kristin Meerts, Filosofie, cursus.
  • A. De Botton, De troost van de filosofie, 2009.
  • L. Abicht, Filosofie is voor iedereen. Inleiding op 2500 jaar denken, Leuven, 1992.
  • D. Palmer, Filosofie voor beginners. Het ondraaglijk gewicht van de filosofie lichter gemaakt, Utrecht, 1999 (niet verplicht).

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

22

 lesuren

  37,29

practicum en oefeningen:

12

 lesuren

  20,34

vormen van groepsleren:

6

 lesuren

  10,17

studietijd buiten contacturen:

17

 klokuren

  28,81

Verdere toelichting:

Naast de wekelijkse hoorcolleges worden een aantal werkcolleges ingericht in kleinere groep. Tijdens de werkcolleges kan de leerstof terug worden uitgelegd, worden examenvragen en oplossingsmethoden ingeoefend, wordt over de leerstof gediscussieerd, en wordt de band met de actualiteit uitgediept.

Tijdens de werkcolleges wordt ook de vervangende taak van een deel van de leerstof gecoacht.


EVALUATIE

Eerste examenperiode

Schriftelijk examen: kennisvraag wordt gekoppeld aan inzicht aan de hand van een actualiteitsprobleem.

De studenten kunnen, indien zij dat wensen een vervangende deeltaak maken. Zij kunnen op die manier de helft van het examen vervangen. (10 van de 20 punten). In dat geval valt het eerste deel van de cursus weg, nl tot en met de 16de eeuw. De cursus moet wel gekend zijn vanaf Descartes tot het einde.Over dit gedeelte moet ook examen worden gedaan (ook 10 van de 20 punten). De deadlines om in te schrijven en om af te geven staan op de e-campus.

Filosofie is één van de samenstellende componenten van een omvangrijk opleidingsonderdeel. Voor dergelijke opleidingsonderdelen geldt volgende regel: een tekort voor één van de samenstellende componenten levert altijd een tekort op voor het volledige opleidingsonderdeel.  Zelfs al zou het mathematische gemiddelde van de scores voor de verschillende componenten een cijfer boven of gelijk aan tien opleveren, toch verschijnt er dan voor het gehele opleidingsonderdeel op het rapport ten hoogste een negen. Bovendien wordt er dan bij de deliberatie gekeken naar het tekort voor de betrokken component. Indien een student geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met componenten, en niet gedelibereerd wordt, moet hij herkansen voor de component(en) waarvoor hij een tekort haalde. De component waarvoor hij een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op naar een volgende examenperiode van hetzelfde academiejaar of van het volgende academiejaar. Opgelet, deze overdracht geldt maar voor het volgende academiejaar. Daarna vervalt de overdracht en moet de component opnieuw geëvalueerd worden.


tijd voor examinering
uren
2

%
 
 03,39

Tweede examenperiode

Schriftelijk examen: kennisvraag wordt gekoppeld aan inzicht aan de hand van een actualiteitsprobleem.

De studenten kunnen, indien zij dat wensen een vervangende deeltaak maken. Zij kunnen op die manier de helft van het examen vervangen (10 van de 20 punten). In dat geval valt het eerste deel van de cursus weg, nl tot en met de 16 de eeuw. De cursus moet wel gekend zijn vanaf Descartes tot het einde. Over dit gedeelte moet ook examen worden gedaan (ook 10 van de 20 punten). De deadline om de taak af te geven is de eerste examendag van de 2e zittijd.

Filosofie is één van de samenstellende componenten van een omvangrijk opleidingsonderdeel. Voor dergelijke opleidingsonderdelen geldt volgende regel: een tekort voor één van de samenstellende componenten levert altijd een tekort op voor het volledige opleidingsonderdeel.  Zelfs al zou het mathematische gemiddelde van de scores voor de verschillende componenten een cijfer boven of gelijk aan tien opleveren, toch verschijnt er dan voor het gehele opleidingsonderdeel op het rapport ten hoogste een negen. Bovendien wordt er dan bij de deliberatie gekeken naar het tekort voor de betrokken component. Indien een student geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met componenten, en niet gedelibereerd wordt, moet hij herkansen voor de component(en) waarvoor hij een tekort haalde. De component waarvoor hij een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op naar een volgende examenperiode van hetzelfde academiejaar of van het volgende academiejaar. Opgelet, deze overdracht geldt maar voor het volgende academiejaar. Daarna vervalt de overdracht en moet de component opnieuw geëvalueerd worden.