ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Communicatiemanagement - 1CM - Onderdelen - Statistiek
  

Component behoort tot O.O.: Research en ICT-toolkit
Afstudeerrichting: CM:Communicatiemanagement
Code: 10207
Academiejaar: 2009-2010
Type: kern
Niveau: inleidend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: Semester 1-2
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 50
Totaal aantal contacturen: 16
Totaal studietijd: 39
Deeltijds programma: deel 1 of 2
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Debandt Willy


 

KORTE OMSCHRIJVING

Je zet de eerste stapjes in de wereld van correlaties, tabellen, grafieken, percenten, centrum- en spreidingsmaten. In het 2e jaar groeit dit opleidingsonderdeel uit tot rasecht communicatieonderzoek.

 


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • CM207 De student kan oplossingsgericht werken.
Beroepsspecifieke competenties
  • CM312 De student kan doelgericht relevante informatie verzamelen, kritisch beoordelen en verwerken.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

De student kan :

  • kritisch nadenken over eigen en andere cijfermatige producten en staat open voor voortdurende bijsturing.
  • de basisbegrippen van de beschrijvende statistiek gebruiken en interpreteren.
  • de relevante communicatieve kenmerken van tabellen en grafieken herkennen en kritisch benaderen.
  • kritisch omgaan met aangeboden cijfermateriaal.
LEERINHOUDEN
  • Algemeen statistische principes
  • Tabellen opstellen en lezen
  • Grafieken lezen en kritisch interpreteren
  • Statistische verwerking van gegevens ( gebruik van percentages, berekening en interpretatie van centrale tendensen en spreidingsmaten zoals mediaan en gemiddelde)
  • Interpretatie van correlatiecoëffiiciënt
  • Indexcijfers

 


STUDIEMATERIAAL
  • Geschreven cursus
  • Eigen notities
  • Oefeningen op BlackBoard
  • Notities op Blackboard
  • Grafieken
  • Computerpresentaties

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

6

 lesuren

  17,65

practicum en oefeningen:

6

 lesuren

  17,65

vormen van groepsleren:

2

 lesuren

  05,88

studietijd buiten contacturen:

18

 klokuren

  52,94

Verdere toelichting:

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • Individuele portfolio met persartikelen (20%, waarvan 15% inhoud, 5% presentatie)
  • Schriftelijk examen (80%) met
  • evaluatiecriteria: de student moet aantonen dat hij de voorgelegde statistische problemen en begrippen kan
          • identificeren
          • begrijpen
          • oplossen
          • kritisch analyseren

     

    Evaluatiecriteria portfolio (20% punten van 1ste examenperiode):

 

1) Inhoud: verzameling van twintig verschillende artikelen uit de geschreven pers met gebruik van grafieken.
2) Vorm: elk artikel is op een A4-blad bevestigd (al dan niet electronisch) met de identificatie van de grafiek en een korte commentaar waarin de kwaliteiten/tekortkomingen ervan worden opgesomd.

3)      Validiteit: twintig grafieken met een verifieerbare bron en publicatiedatum die binnen de grenzen van de opgelegde periode vallen, degelijk geïdentificeerd en kort becommentarieerd.

4) Presentatie: verzorgd, zonder taalfouten
5) Variatie: minstens vijf verschillende bronnen, vijf verschillende soorten grafieken
6) Relevantie: de kritiek/ commentaar van de student moet terecht zijn

 7) Deadline: de portfolio wordt aan de lector overhandigd op de laatste lesdag van de reeks lessen, conform de lessenplanning. Indien je afwezig bent die dag mag je toch je portfolio indienen als je afwezigheid tijdig gewettigd wordt door een medisch attest; Het originele attest bezorg je aan het studentensecretariaat, de kopie ervan aan de lector, en dit binnen de vijf werkdagen vanaf de eerste ziekdag. De portfolio moet dan op het departementale secretariaat ingediend worden, op de eerste dag volgend de ziekteperiode gedekt door het attest.

    Voor een portfolio dat niet of te laat wordt afgegeven, krijgt de student een 0.

    Bij elke vaststelling wordt plagiaat bestraft ( we volgen daarbij een procedure die beschreven staat in de artikels 94 tem 97 van het OER)

    Statistiek is één van de samenstellende componenten van een omvangrijk opleidingsonderdeel. Voor dergelijke opleidingsonderdelen geldt volgende regel: een tekort voor één van de samenstellende componenten levert altijd een tekort op voor het volledige opleidingsonderdeel.  Zelfs al zou het mathematische gemiddelde van de scores voor de verschillende componenten een cijfer boven of gelijk aan tien opleveren, toch verschijnt er dan voor het gehele opleidingsonderdeel op het rapport ten hoogste een negen. Bovendien wordt er dan bij de deliberatie gekeken naar het tekort voor de betrokken component. Indien een student geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met componenten, en niet gedelibereerd wordt, moet hij herkansen voor de component(en) waarvoor hij een tekort haalde. De component waarvoor hij een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op naar een volgende examenperiode van hetzelfde academiejaar of van het volgende academiejaar. Opgelet, deze overdracht geldt maar voor het volgende academiejaar. Daarna vervalt de overdracht en moet de component opnieuw geëvalueerd worden.


tijd voor examinering
uren
2

%
 
 05,88

Tweede examenperiode
  • Schriftelijk examen (100%)
    • Evaluatiecriteria: idem 1ste examenperiode + grafische informatie kritisch kunnen benaderen
  • Statistiek is één van de samenstellende componenten van een omvangrijk opleidingsonderdeel. Voor dergelijke opleidingsonderdelen geldt volgende regel: een tekort voor één van de samenstellende componenten levert altijd een tekort op voor het volledige opleidingsonderdeel.  Zelfs al zou het mathematische gemiddelde van de scores voor de verschillende componenten een cijfer boven of gelijk aan tien opleveren, toch verschijnt er dan voor het gehele opleidingsonderdeel op het rapport ten hoogste een negen. Bovendien wordt er dan bij de deliberatie gekeken naar het tekort voor de betrokken component. Indien een student geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met componenten, en niet gedelibereerd wordt, moet hij herkansen voor de component(en) waarvoor hij een tekort haalde. De component waarvoor hij een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op naar een volgende examenperiode van hetzelfde academiejaar of van het volgende academiejaar. Opgelet, deze overdracht geldt maar voor het volgende academiejaar. Daarna vervalt de overdracht en moet de component opnieuw geëvalueerd worden.