1 Communicatiemanagement - 1CM - Onderdelen - Informatica |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Research en ICT-toolkit |
Afstudeerrichting: |
CM:Communicatiemanagement |
Code: |
10206 |
Academiejaar: |
2009-2010 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
Semester 1-2 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
50 |
Totaal aantal contacturen: |
14 |
Totaal studietijd: |
39 |
Deeltijds programma: |
deel 1 of 2 |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Mairiaux Philippe
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Steeds meer bedrijven verwachten van hun werknemers dat ze met de computer kunnen werken. Logisch dus dat je de basis van de MS Word, Excel en PowerPoint onder de knie hebt.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CM101 De student kan strategisch redeneren.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CM207 De student kan oplossingsgericht werken.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CM309 De student kan probleemoplossend analyseren en strategisch denken.
- CM312 De student kan doelgericht relevante informatie verzamelen, kritisch beoordelen en verwerken.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
De studenten kunnen teksten opmaken, tabellen, kolommen met Word 2007 opstellen. Ze kunnen logische problemen uit de praktijk oplossen met Excel 2007. Vervolgens kunnen ze het werkblad opmaken en uiteindelijk kunnen ze grafieken aanmaken. Met PowerPoint 2007 kunnen ze een diavoorstelling.
|
|
LEERINHOUDEN
|
document creëren, bewaren, ophalen, wijzigen, afdrukken; marges instellen, tekst uitlijnen, tekst opmaken, tekst selecteren, kopiëren, verplaatsen, tekst zoeken en vervangen zoekopdracht;
alineaopmaak, tabulaties, paginaopmaak; secties, kolommen, tabellen, multimedia.
gegevens invoeren, wijzigen, afdrukken; map bewaren, ophalen, wijzigen; met formules/functies werken, wiskundige en logische operatoren; relatieve, gemengde en absolute celadressen; formules kopiëren; selectie maken, kolommen /rijen verbergen, toevoegen, verwijderen, blokkeren; cellen wissen, verwijderen, toevoegen; cellen opmaken, voorwaardelijke opmaak, pagina-instelling; cellen kopiëren, verplaatsen, intelligent kopiëren;
grafieken aanmaken, wijzigen.
nieuwe dia maken, inlassen, verwijderen, verbergen, volgorde wijzigen, presentatie bewaren, ophalen, wijzigen, afdrukken; achtergrondkleur, indeling, tabel, voettekst; presentatie uitvoeren, onderbreken, doorlopend maken, aanwijzer, aantekeningen animaties, overgang tussen de dia’s, dia's verbergen, tijdsduur; multi-media objecten invoeren, grafische vormen, grafieken; actieknoppen;
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Word (facultatief): MSWord 2007 (Uitgeverij De Boeck) + oefeningen
- PowerPoint (facultatief): PowerPoint 2007 (Uitgeverij De Boeck) + oefeningen
- Excel: eigen cursus + eigen oefeningen
- Voor Word, PowerPoint en Excel: http://www.gratiscursus.be
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
practicum en oefeningen:
|
13
|
lesuren
|
48,15
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
13
|
klokuren
|
48,15
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Openboek examen op computer in de vorm van meerkeuzevragen. De student krijgt een zeker aantal meerkeuzevragen. Hij mag daarvoor zijn boeken, cursussen en andere notities gebruiken en mag tijdens het examen Word, PowerPoint en Excel eveneens gebruiken. Duur: 50'.
Informatica is één van de samenstellende componenten van een omvangrijk opleidingsonderdeel. Voor dergelijke opleidingsonderdelen geldt volgende regel: een tekort voor één van de samenstellende componenten levert altijd een tekort op voor het volledige opleidingsonderdeel. Zelfs al zou het mathematische gemiddelde van de scores voor de verschillende componenten een cijfer boven of gelijk aan tien opleveren, toch verschijnt er dan voor het gehele opleidingsonderdeel op het rapport ten hoogste een negen. Bovendien wordt er dan bij de deliberatie gekeken naar het tekort voor de betrokken component. Indien een student geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met componenten, en niet gedelibereerd wordt, moet hij herkansen voor de component(en) waarvoor hij een tekort haalde. De component waarvoor hij een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op naar een volgende examenperiode van hetzelfde academiejaar of van het volgende academiejaar. Opgelet, deze overdracht geldt maar voor het volgende academiejaar. Daarna vervalt de overdracht en moet de component opnieuw geëvalueerd worden.
.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Openboek examen op computer in de vorm van meerkeuzevragen. De student krijgt een zeker aantal meerkeuzevragen. Hij mag daarvoor zijn boeken, cursussen en andere notities gebruiken en mag tijdens het examen Word, PowerPoint en Excel eveneens gebruiken. Duur: 50'.
Informatica is één van de samenstellende componenten van een omvangrijk opleidingsonderdeel. Voor dergelijke opleidingsonderdelen geldt volgende regel: een tekort voor één van de samenstellende componenten levert altijd een tekort op voor het volledige opleidingsonderdeel. Zelfs al zou het mathematische gemiddelde van de scores voor de verschillende componenten een cijfer boven of gelijk aan tien opleveren, toch verschijnt er dan voor het gehele opleidingsonderdeel op het rapport ten hoogste een negen. Bovendien wordt er dan bij de deliberatie gekeken naar het tekort voor de betrokken component. Indien een student geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met componenten, en niet gedelibereerd wordt, moet hij herkansen voor de component(en) waarvoor hij een tekort haalde. De component waarvoor hij een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op naar een volgende examenperiode van hetzelfde academiejaar of van het volgende academiejaar. Opgelet, deze overdracht geldt maar voor het volgende academiejaar. Daarna vervalt de overdracht en moet de component opnieuw geëvalueerd worden.
|
|
| |
|