ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Communicatiemanagement - 1CM - Onderdelen - Public Relations en Voorlichting
  

Component behoort tot O.O.: Communicatiemanagement
Afstudeerrichting: CM:Communicatiemanagement
Code: 10201
Academiejaar: 2009-2010
Type: kern
Niveau: inleidend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: Semester 2
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 34
Totaal aantal contacturen: 24
Totaal studietijd: 44,2
Deeltijds programma: deel 1 of 2
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Cornil Koen
Hye Dirk
Robijns Iris


 

KORTE OMSCHRIJVING

Je onderzoekt hoe en waarom een bedrijf een identiteit uitstraalt en bij het publiek een imago opbouwt. Je raakt vertrouwd met de technieken die het bedrijf gebruikt in zijn communicatie over zichzelf en zijn product. Je achterhaalt hoe het een goede relatie met de diverse stakeholders uit haar relatienetwerk verzorgt. Ook de overheid en de non-profitsector komen aan bod. In het bijzonder bespreken we de opbouw van diverse campagnes (verkeersveiligheid, gezondheid, enz.) naar verschillende publieksgroepen toe.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
Algemene beroepsgerichte competenties
    Beroepsspecifieke competenties
    • CM310 De student heeft een ruime kijk op de wereld en volgt de maatschappelijke trends.
    • CM314 De student kan ten behoeve van een communicatievraag een probleemanalyse uitvoeren.

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
    • Studenten verwerven kennis en inzicht in de theoretische grondslagen van Public Relations en Voorlichting + basis vakterminologie.
    • Studenten kunnen PR en Voorlichting situeren binnen een algemeen communicatiebeleid.
    • Studenten kunnen de verschillende PR-instrumenten herkennen en omschrijven in functie van doelgroepen, doelstellingen en verschijningsvorm. 
    • Studenten kunnen voorlichtings-en PR-acties/uitingen analyseren en kritisch bespreken.
    LEERINHOUDEN
    • Tijdens de hoorcolleges worden basistheorieën en begrippen in PR en voorlichting besproken en gestoffeerd met voorbeelden. De lector verwacht dat de studenten kritisch hun omgeving analyseren en zelf voorbeelden aandragen om het leergesprek mee vorm te geven. 

    STUDIEMATERIAAL
    • Lesnota's
    • Powerpointslides 
    • Handboek:  Sterk R. & Van Kuppenveld E.(2007).Organisatie en hun bedrijfscomunicatie relatiegericht aangepakt. Woolters-Noordhoff, Groningen-Houten.195p.
    • Voorbeelden, teksten, cases besproken tijdens de hoorcolleges en/of die de studenten zelf dienen te verwerken en te kennen (= zelfstudiemateriaal). 

    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    22

     lesuren

      24,55

    practicum en oefeningen:

    0

     lesuren

      00,00

    vormen van groepsleren:

    0

     lesuren

      00,00

    studietijd buiten contacturen:

    65.6

     klokuren

      73,21

    Verdere toelichting:

    De lector verwacht dat de student het nieuws volgt en in staat is om hierover actualiteitsvragen te beantwoorden.


    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    • Schriftelijk examen op 20 punten: kennis, inzicht en toepassingen in Public relations en Voorlichting alsook enkele kennisvragen over de headlines van het nieuws.  Vragen kunnen komen uit het studiemateriaal én de actualiteit die de student zelf dient te volgen!

    Public Relations en Voorlichting is één van de samenstellende componenten van een omvangrijk opleidingsonderdeel. Voor dergelijke opleidingsonderdelen geldt volgende regel: een tekort voor één van de samenstellende componenten levert altijd een tekort op voor het volledige opleidingsonderdeel.  Zelfs al zou het mathematische gemiddelde van de scores voor de verschillende componenten een cijfer boven of gelijk aan tien opleveren, toch verschijnt er dan voor het gehele opleidingsonderdeel op het rapport ten hoogste een negen. Bovendien wordt er dan bij de deliberatie gekeken naar het tekort voor de betrokken component. Indien een student geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met componenten, en niet gedelibereerd wordt, moet hij herkansen voor de component(en) waarvoor hij een tekort haalde. De component waarvoor hij een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op naar een volgende examenperiode van hetzelfde academiejaar of van het volgende academiejaar. Opgelet, deze overdracht geldt maar voor het volgende academiejaar. Daarna vervalt de overdracht en moet de component opnieuw geëvalueerd worden.

     

     


    tijd voor examinering
    uren
    2

    %
     
     02,23

    Tweede examenperiode
    • Schriftelijk examen op 20 punten.  Inhoud: zie eerste examenperiode.

    Public Relations en Voorlichting  is één van de samenstellende componenten van een omvangrijk opleidingsonderdeel. Voor dergelijke opleidingsonderdelen geldt volgende regel: een tekort voor één van de samenstellende componenten levert altijd een tekort op voor het volledige opleidingsonderdeel.  Zelfs al zou het mathematische gemiddelde van de scores voor de verschillende componenten een cijfer boven of gelijk aan tien opleveren, toch verschijnt er dan voor het gehele opleidingsonderdeel op het rapport ten hoogste een negen. Bovendien wordt er dan bij de deliberatie gekeken naar het tekort voor de betrokken component. Indien een student geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met componenten, en niet gedelibereerd wordt, moet hij herkansen voor de component(en) waarvoor hij een tekort haalde. De component waarvoor hij een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op naar een volgende examenperiode van hetzelfde academiejaar of van het volgende academiejaar. Opgelet, deze overdracht geldt maar voor het volgende academiejaar. Daarna vervalt de overdracht en moet de component opnieuw geëvalueerd worden.