ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Communicatiemanagement - 1CM - Onderdelen - Geïntegreerde communicatie
  

Component behoort tot O.O.: Communicatiemanagement
Afstudeerrichting: CM:Communicatiemanagement
Code: 10199
Academiejaar: 2009-2010
Type: kern
Niveau: inleidend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: Semester 1
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 33
Totaal aantal contacturen: 12
Totaal studietijd: 42,9
Deeltijds programma: deel 1 of 2
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Van den Bulck Helga


 

KORTE OMSCHRIJVING

De huidige communicatiemanagers staan voor de belangrijke uitdaging het hele bedrijf, organisatie of instelling met diensten en producten op een klare, duidelijke en opvallende manier aan het publiek kenbaar te maken. Niet alleen mogelijke consumenten, maar ook stakeholders en andere relatiegroepen moeten op een positieve wijze worden aangesproken. Deze doelstelling kan men slechts bereiken met een geïntegreerde aanpak.
Het vak geïntegreerde communicatie omvat een overzicht van de strategieën die gebruikt worden om de instrumenten van de communicatiemix te implementeren. Gespecialiseerde communicatiefuncties die vroeger los van elkaar werden uitgevoerd zoals adverteren, public relations, interne communicatie... worden gecombineerd in "through-the-line" communicatie. De synergie die hierdoor ontstaat geeft een onovertroffen meerwaarde aan de optimalisatie van het effect van de communicatie.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • CM101 De student kan strategisch redeneren.
Algemene beroepsgerichte competenties
    Beroepsspecifieke competenties
    • CM309 De student kan probleemoplossend analyseren en strategisch denken.
    • CM310 De student heeft een ruime kijk op de wereld en volgt de maatschappelijke trends.
    • CM314 De student kan ten behoeve van een communicatievraag een probleemanalyse uitvoeren.
    • CM318 De student kan een communicatieplan plaatsen en verantwoorden in zijn maatschappelijke context.

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
    • de student kent de evolutie van de huidige strategische communicatieaanpak en blijft ze volgen.
    • de student leert de nieuwe invalshoeken, voorbeelden en casestudies van IMC kennen.
    LEERINHOUDEN
    • integratie van marketingcommunicatie
    • integratie van bedrijfscommunicatie
    • factoren in de ontwikkeling van IMC
    • integratieniveaus
    • obstakels voor IMC
    • communicatiebureaus en geïntegreerde communicatie
    • het geïntegreerde communicatieplan

     


    STUDIEMATERIAAL
    • Handboek: Patrick de Pelsmacker, Maggie Geuens en Joeri Van den Bergh (2008); Marketingcommunicatie Hoofdstuk 1
    • Handboek:  Trench, R.& Yeomans, L. (2008). Organisatiecommunicatie. Inleiding in professioneel communicatiemanagement. Hoofdstuk 10
    • Power Point presentatie
    • Voorbeelden, teksten, cases besproken tijdens de hoorcolleges


     


    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    10

     lesuren

      35,71

    practicum en oefeningen:

    0

     lesuren

      00,00

    vormen van groepsleren:

    0

     lesuren

      00,00

    studietijd buiten contacturen:

    16

     klokuren

      57,14

    Verdere toelichting:

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode

    schriftelijk examen (multiple choice)

    Geïntegreerde communicatie is één van de samenstellende componenten van een omvangrijk opleidingsonderdeel. Voor dergelijke opleidingsonderdelen geldt volgende regel: een tekort voor één van de samenstellende componenten levert altijd een tekort op voor het volledige opleidingsonderdeel.  Zelfs al zou het mathematische gemiddelde van de scores voor de verschillende componenten een cijfer boven of gelijk aan tien opleveren, toch verschijnt er dan voor het gehele opleidingsonderdeel op het rapport ten hoogste een negen. Bovendien wordt er dan bij de deliberatie gekeken naar het tekort voor de betrokken component. Indien een student geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met componenten, en niet gedelibereerd wordt, moet hij herkansen voor de component(en) waarvoor hij een tekort haalde. De component waarvoor hij een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op naar een volgende examenperiode van hetzelfde academiejaar of van het volgende academiejaar. Opgelet, deze overdracht geldt maar voor het volgende academiejaar. Daarna vervalt de overdracht en moet de component opnieuw geëvalueerd worden.

     


    tijd voor examinering
    uren
    2

    %
     
     07,14

    Tweede examenperiode

    schriftelijk examen (multiple choice)

    Geïntegreerde communicatie is één van de samenstellende componenten van een omvangrijk opleidingsonderdeel. Voor dergelijke opleidingsonderdelen geldt volgende regel: een tekort voor één van de samenstellende componenten levert altijd een tekort op voor het volledige opleidingsonderdeel.  Zelfs al zou het mathematische gemiddelde van de scores voor de verschillende componenten een cijfer boven of gelijk aan tien opleveren, toch verschijnt er dan voor het gehele opleidingsonderdeel op het rapport ten hoogste een negen. Bovendien wordt er dan bij de deliberatie gekeken naar het tekort voor de betrokken component. Indien een student geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met componenten, en niet gedelibereerd wordt, moet hij herkansen voor de component(en) waarvoor hij een tekort haalde. De component waarvoor hij een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op naar een volgende examenperiode van hetzelfde academiejaar of van het volgende academiejaar. Opgelet, deze overdracht geldt maar voor het volgende academiejaar. Daarna vervalt de overdracht en moet de component opnieuw geëvalueerd worden.