|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Wat is nu eigenlijk communicatie? Hoe denkt men erover? Hoe werkt ze? Welke modellen beheersen de communicatie? Hoe verloopt ze bij de verschillende massamedia en de nieuwe media zoals blogs, chatforums en Wikipedia?
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CM310 De student heeft een ruime kijk op de wereld en volgt de maatschappelijke trends.
- CM314 De student kan ten behoeve van een communicatievraag een probleemanalyse uitvoeren.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student heeft inzicht in de werking van het communicatieproces.
- De student heeft inzicht in de wetenschappelijke bevindingen rond de werking van het communicatieproces.
- De student kan zelf communicatieve situaties analyseren.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Geen
|
Andere begincompetenties
|
Geen
|
LEERINHOUDEN
|
- Bespreking van verschillende communicatievormen: interpersoonlijke communicatie, massacommunicatie, interculturele communicatie ...
- Bespreking wetenschappelijke bevindingen over werking van communicatie tussen mensen
- Analyse van het communicatieproces ondersteund door voorbeelden
- Basisintroductie in de semiotiek
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Lesnota's
- Handboek: Muylle, C. (2005). Communicatieleer. Communicatie: een eerste inkijk. Antwerpen: De Boeck.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
22
|
lesuren
|
03,79
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
55,6
|
klokuren
|
95,86
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- schriftelijk examen: kennis, inzicht, toepassingen communicatieleer.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- schriftelijk examen: kennis, inzicht, toepassingen communicatieleer.
|