ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

3 Office management - 3MMA - Onderdelen - Med. recht & deontologie: case studies/9
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: OF:Office management
Code: 00075
Academiejaar: 2009-2010
Type: kernondersteunend
Niveau: gespecialiseerd
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: Module 9
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 3
Totaal aantal contacturen: 28
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma: deel 1
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Dijkhoffz Willeke


 

KORTE OMSCHRIJVING

Het vaak medisch recht en deontologie behandelt belangrijke topics op het domein van het gezondheidsrecht, die relevant kunnen zijn voor de beroepspraktijk van de student.

Zo komt de patiënrechtenwet aan bod, waarin een 7- tal patiëntenrechten besproken zullen worden. Het beroepsgeheim, abortus, beslissingen bij het levenseinde, het medisch dossier , .. zijn andere voorbeelden uit de cursus.

De leerstof zal steeds worden getoetst door het voorleggen van praktijksituaties. Ook het groepswerk heeft een praktijkgerichte inslag.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • OF102 Verwerven en verwerken van informatie: administratieve informatie kunnen verzamelen, uitwisselen en verwerken. Informatiedoorstroming efficiënt kunnen begeleiden. Creatief kunnen omgaan met taken rond informatieverwerking.
  • OF103 Vermogen tot kritische reflectie en projectmatig werken.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • OF209 Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën.
  • OF210 Het besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk.
  • OF211 Een brede interesse en openheid hebben naar andere culturen, kennis hebben van de actualiteit, de politiek alsook van het maatschappelijke en economische gebeuren.
Beroepsspecifieke competenties
  • OF325 Productieve informatieverwerking: Inzicht in beleid en organisatie van de gezondheidszorg, in interne structuren binnen bep. gezondheidsinstellingen en wisselwerking met externe structuren. Notuleren en rapporteren. Coördineren van vergaderingen, voorbereiden of organiseren. Elektronische documenten beheren, agenda opstellen, bezoeken organiseren.
  • OF336 Discretie: Hij/zij leeft strikt het beroepsgeheim na, en zorgt ervoor dat er geen (medische) dossiers, contracten, personeels- of patiëntengegevens blijven rondslingeren.
  • OF338 Zelfstandigheid: Hij/zij is in staat zelfstandig opdrachten te organiseren en systematisch uit te voeren, problemen op te sporen en daaruit een probleemstelling te formuleren, de goede gang van zaken te behartigen in afwezigheid van het diensthoofd.
  • OF347 Kritische ingesteldheid :Hij/zij heeft een houding om het eigen handelen en denken en dat van anderen kritisch te evalueren en is bereid en in staat daarover met de betrokkenen te communiceren.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • Kennis van het beroepsgeheim en ethische aspecten van het medisch secretariaat.
  • Kennis van de rechten en plichten van de persoon als patiënt en als werknemer.
  • De student verwerft inzicht in de juridisch- ethische positie van de patiënt.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
geen
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
geen
Andere begincompetenties
  • Denk- en redeneervaardigheid. 
  • Het verwerven en verwerken van informatie. 
  • Het vermogen tot kritische reflectie en projectmatig werken.
  • Productieve informatieverwerking.

LEERINHOUDEN
  • Studie van medische teksten, casussen , internetsites inzake deontologie,..
  • Voorgaande teksten vormen een toepassing van de leerstof en vormen aanleiding tot gedachtenuitwisseling met integratie van de leerstof.

STUDIEMATERIAAL

Eigen cursus Medische Recht, Handboek 'Je Rechten als Patiënt', 2008, uitgeverij EPO,  ISBN: 9789064454882 .

Aanvullend studiemateriaal op een speciale map op E-Campus ( wetteksten, powerpoints,..)


WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

20

 lesuren

  21,51

practicum en oefeningen:

4

 lesuren

  04,30

vormen van groepsleren:

4

 lesuren

  04,30

studietijd buiten contacturen:

65

 klokuren

  69,89

Verdere toelichting:
  • Hoorcolleges
  • Vraag- en leergesprekken
  • Biobiotheekopdrachten
  • Praktische oefeningen nav de leerstof
  • Groepsgespreken en groepsopdrachten

EVALUATIE

Eerste examenperiode

De evaluatie gebeurt d.m.v een mondeling af te leggen eindexamen (op 3/4 van de punten), en participatie binnen het groepswerk (op 1/4 van de punten).


tijd voor examinering
uren
0

%
 
 00,00

Tweede examenperiode
Mondeling examen

 

 

3 Office management - 3MMA - Onderdelen - Frans : communicatie/9
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: OF:Office management
Code: 3MMAK
Academiejaar: 2009-2010
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: Module 9
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 3
Totaal aantal contacturen: 30
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma: deel 1
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Frans
Lector(en): Smet Carine


 

KORTE OMSCHRIJVING
In dit opleidingsonderdeel verrijkt de student zijn mondelinge en schriftelijke vaardigheden en leert hij zich vlot uitdrukken in communicatiesituaties typisch voor de medical management assistant.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • OF102 Verwerven en verwerken van informatie: administratieve informatie kunnen verzamelen, uitwisselen en verwerken. Informatiedoorstroming efficiënt kunnen begeleiden. Creatief kunnen omgaan met taken rond informatieverwerking.
  • OF103 Vermogen tot kritische reflectie en projectmatig werken.
  • OF106 Communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken, op verschillende niveaus zowel interne als externe communicatie.
  • OF107 Binnen snel evoluerende werksituatie bereid zijn zich aan te passen via life-long learning.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • OF208 Teamgericht kunnen werken.
  • OF209 Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën.
  • OF210 Het besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk.
  • OF211 Een brede interesse en openheid hebben naar andere culturen, kennis hebben van de actualiteit, de politiek alsook van het maatschappelijke en economische gebeuren.
Beroepsspecifieke competenties
  • OF324 Zorgen voor planning en efficiënt timemanagement: Inzicht in werkorganisatie, planning en kennis van specifieke softwarepakketten (automatisering van briefwisseling, databanken: efficiënt beheren, gegevenstabellen). Agendabeheer verzorgen, hierbij staan afspraken van dokters en patiënten, opname van patiënten en planning van de spreekuren centraal.
  • OF325 Productieve informatieverwerking: Inzicht in beleid en organisatie van de gezondheidszorg, in interne structuren binnen bep. gezondheidsinstellingen en wisselwerking met externe structuren. Notuleren en rapporteren. Coördineren van vergaderingen, voorbereiden of organiseren. Elektronische documenten beheren, agenda opstellen, bezoeken organiseren.
  • OF326 Informatie verstrekken: Basiskennis van anatomie, fysiologie en pathologie. Vragen van patiënten en artsen beantwoorden, patiënten informeren over onderzoeken en gebruik van medicatie. Informatie verstrekken binnen de wettelijke beroepsbevoegdheid en op een patiëntgerichte manier rekeninghouden met het beroepsgeheim en de privacy van de patiënt.
  • OF327 Communicatie: Interne en externe contacten verzorgen, de huisstijl bewaren. Zorgen voor correcte telefonische contacten en communicatie bij de vergaderingen. Verzorgen van schriftelijke, patiëntgerichte communicatie. Inzicht hebben in vereisten bij de voorbereiding en organisatie van vergaderingen en kennis van externe vormgeving.
  • OF329 Reproductieve informatieverwerking: Kennis van elektronische hulpmiddelen, presentatiesoftware en alle aspecten van fotokopiëren . Informatieverwerking op internet, e-mail, archivering van bestanden. Postbehandeling, dossierbeheer en de informatieverwerking van attesten en medische verslagen.Kennis van de medische terminologie is vereist.
  • OF331 Onthaal van patiënten : Inzicht in de communicatiesituatie van de patiënt en kennis van gesprekstechnieken ondersteunen deze taak. Onthaal van patiënten/cliënten staat hier centraal. Opvangen van de crisistelefoon. Het onthaal en het te woord staan van bezoekers en deelnemers aan wetenschappelijke bijeenkomsten.
  • OF332 Coördinatie en leiding : Kennis van planning, reisorganisatie en reserveringen, timemanagement. Leidinggevende bevoegdheid op het niveau van de organisatie van het medische secretariaat. Coördineren van activiteiten zoals wetenschappelijke bijeenkomsten, congressen, training, workshops permanentielijsten. Voorbereiden en organiseren van reizen.
  • OF334 Een wetenschappelijk congres organiseren: Een businessplan kunnen opstellen en het verschil inschatten tussen variabele en vaste kosten. Een break-evenanalyse maken en een ideale inschrijvingsprijs berekenen. Hij/zij kan communicatie documenten, bezoekers rapporten, een korte planning en CRM systemen opstellen.
  • OF338 Zelfstandigheid: Hij/zij is in staat zelfstandig opdrachten te organiseren en systematisch uit te voeren, problemen op te sporen en daaruit een probleemstelling te formuleren, de goede gang van zaken te behartigen in afwezigheid van het diensthoofd.
  • OF339 Accuratesse: Hij/zij is stipt, correct en zorgvuldig bij het werk, kan efficiënt opdrachten organiseren en systematisch uitvoeren, kan foutloos verslagen en brieven uittypen via PC. Hij/zij kan gegevens betrouwbaar registreren en coderen, controleert data in de agenda.
  • OF340 Zin voor samenwerking : Hij/zij kan samenwerken met collega's, zowel uit eigen als uit andere vakdisciplines, kan goed functioneren in teamverband, staat open voor feedback, kan taken delegeren, kan beknopt en duidelijk communiceren met collega's en opdrachtgevers en aan hen rapporteren.
  • OF342 Leergierigheid: Hij/zij heeft aandacht voor nieuwe tendensen en is bereid om bij te scholen, beseft de noodzaak tot levenslang leren, kan opmerkingen aanvaarden en leert uit eigen fouten.
  • OF343 Doorzettingsvermogen: Hij/zij merkt problemen op en probeert er een oplossing voor te vinden, werkt zelfstandig en neemt verantwoordelijkheid.
  • OF346 Assertiviteit: Hij/zij is zich bewust van de eigen verantwoordelijkheden, evalueert eigen handelen en denkt kritisch. Laat afspraken door alle partijen respecteren.
  • OF347 Kritische ingesteldheid :Hij/zij heeft een houding om het eigen handelen en denken en dat van anderen kritisch te evalueren en is bereid en in staat daarover met de betrokkenen te communiceren.
  • OF348 Organisatievermogen: Hij/zij geeft voorrang aan dringende zaken, kan het belangrijke van het onbelangrijke onderscheiden, kan taken op een logische wijze delegeren, heeft een planmatig denkvermogen en is toekomstgericht.
  • OF349 Flexibiliteit: Hij/zij is in staat zich aan te passen aan gewijzigde werkzaamheden op technisch, sociaal en wetenschappelijk gebied, staat open voor vernieuwing, maakt ondanks grote tijdsdruk tijd voor sociaal contact.
  • OF350 Empathie: Hij/zij kan correct vragen en wensen van klanten/patiënten inschatten en daarop inspelen, heeft de vaardigheid om zich in moeilijke situaties uit de slag te trekken.
  • OF351 Contactbereidheid: Hij/zij verstrekt informatie naar klanten/patiënten en werkgever, onthaalt bezoekers op een aangename wijze en bezit de nodige communicatievaardigheden.
  • OF352 Stressbestendigheid: Hij/zij blijft hoffelijk onder alle omstandigheden en pakt problemen met geduld aan. Het op een juiste manier kunnen omgaan met stress.
  • OF353 Zin voor orde: Hij/zij stelt bij het begin van de dag een voorlopige volgorde op van taken die binnen een bepaalde tijd moeten opgevolgd worden, heeft een goed overzicht waardoor ze flexibel kan reageren op onvoorziene omstandigheden.
  • OF358 Tact: Hij/zij past taalgebruik en houding steeds aan het niveau van de gesprekspartner aan, kan zich relativeren en kan op de juiste manier optreden om een specifieke situatie tot een goed einde te brengen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

De student kan

  • de verschillende criteria voor efficiënte communicatie toepassen en een aan de situatie aangepaste brief schrijven.
  • een gesprek, debat of presentatie notuleren en er een schriftelijk verslag van maken.
  • op een duidelijke en efficiënte manier een telefoongesprek voeren, in het bijzonder rond beroepsgerichte activiteiten.
  • een agendaplanning beheren om een eventuele patiënt efficiënt telefonisch een afspraak te geven of inlichtingen te verschaffen.
  • vlot gesprekken/debatten over een bepaald thema voeren.
  • de medische terminologie begrijpen, vertalen (F/N – N/F) en gebruiken in grammaticaal correct gevormde zinnen.
  • teksten en audiovisuele documenten rond specifiek medische onderwerpen vlot lezen, begrijpen, interpreteren, becommentariëren en samenvatten.

.


VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

Frans: in het 1ste en 2de jaar


Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

Andere begincompetenties

Toepassingen ICT:  (Word, Excel, Powerpoint)


LEERINHOUDEN

 

  • Medische en algemene terminologie
  • Schriftelijke communicatie: verslagen schrijven, brieven schrijven naar patiënten, dokters, leveranciers, voorbereiding internationale projectweek (hoe vraag ik een bezoek aan via mail, hoe bevestig ik onze afspraak, ...) 
  • Mondelinge communicatie: vergaderen, telefoneren, een presentatie geven over een medisch onderwerp, debatteren, discussie aangaan betreffende medische actualiteit, voorbereiding internationale projectweek (hoe probeer ik telefonisch aan afspraak vast te leggen indien er geen reactie komt via mail)

STUDIEMATERIAAL
 
  • Santé-médecine.com/Mourlhon-Dallies/CLE International/978-2-09-033180-6: gebruik tijdens de contacturen
  • Bijkomend lesmateriaal (teksten, oefeningen, enz.) zal tijdens de les uitgedeeld worden
  • Medisurf: medische website van CMP media met oa access tot Journal du Médecin, overzicht medische actualiteit, speciale dossiers, patiëntenfiches, enz. 



WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

20

 lesuren

  21,37

practicum en oefeningen:

4

 lesuren

  04,27

vormen van groepsleren:

4

 lesuren

  04,27

studietijd buiten contacturen:

63.6

 klokuren

  67,95

Verdere toelichting:
  • Werkcolleges en oefeningen: brieven schrijven, woordenschat-, luister- en spreekoefeningen zowel in kleine groepjes als klassikaal,

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • 50 % van de punten  permantente evaluatie =
    • opdrachten(schriftelijk en mondeling) die tijdens de les worden opgegeven en/of uitgewerkt (vandaar is aanwezigheid tijdens de les belangrijk)
    • schriftelijke en mondeling aangekondigde testen.

Als je afwezig bent voor een aangekondigde test, mag je deze activiteit inhalen op voorwaarde dat je afwezigheid gewettigd is door een medisch attest.  Dit attest bezorg je op het studentensecretariaat en een kopie aan de lector en dit binnen de 5 werkdagen. je maakt zelf, binnen de 5 werkdagen, een afspraak omtrent het tijdstip en de wijze waarop je de test kan inhalen. Indien je binnen de termijn van 5 dagen geen medisch attest voorlegt ben je ongewettigd afwezig en krijg je een 0 op de test.
  • 50 % van de punten schriftelijk examen van de geziene leerstof.

 

tijd voor examinering
uren
2

%
 
 02,14

Tweede examenperiode
  • Mondelinge presentatie en gesprek over een medisch onderwerp (30%)
  • Schriftelijk examen  over de geziene leerstof (70%)

 

 

3 Office management - 3MMA - Onderdelen - Engels : communicatie/9
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: OF:Office management
Code: 3MMAL
Academiejaar: 2009-2010
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: Module 9
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 3
Totaal aantal contacturen: 30
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma: deel 1
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Engels
Lector(en): Hoefnagels Hilde


 

KORTE OMSCHRIJVING
Enerzijds wordt de kennis van de studenten van de vaktermen uitgebreid, verder bouwend op vorig (2MMA) studiejaar. Allerlei oefeningen worden aangeboden om deze terminologie in te oefenen.
Anderzijds worden een reeks teksten aangeboden in een ruimer kader: algemene teksten betreffende gezondheid, medicatie, voeding etc en items die in de actualiteit leven (bv mythes en waarheden rond olijfolie, omega 3-olie, soyaproducten....)
Een derde luik van de cursus bestaat uit de inbreng van de studenten adhv een presentatie van een gezondheidsthema. Ze bereiden deze presentatie grondig voor en stellen ze voor aan docent en hun studiegenoten. De presentaties door de studenten worden ook aanzien als leerstof en ook hierover zullen de studenten ondervraagd worden op het examen.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • OF102 Verwerven en verwerken van informatie: administratieve informatie kunnen verzamelen, uitwisselen en verwerken. Informatiedoorstroming efficiënt kunnen begeleiden. Creatief kunnen omgaan met taken rond informatieverwerking.
  • OF103 Vermogen tot kritische reflectie en projectmatig werken.
  • OF106 Communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken, op verschillende niveaus zowel interne als externe communicatie.
  • OF107 Binnen snel evoluerende werksituatie bereid zijn zich aan te passen via life-long learning.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • OF208 Teamgericht kunnen werken.
  • OF209 Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën.
  • OF210 Het besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk.
  • OF211 Een brede interesse en openheid hebben naar andere culturen, kennis hebben van de actualiteit, de politiek alsook van het maatschappelijke en economische gebeuren.
Beroepsspecifieke competenties
  • OF324 Zorgen voor planning en efficiënt timemanagement: Inzicht in werkorganisatie, planning en kennis van specifieke softwarepakketten (automatisering van briefwisseling, databanken: efficiënt beheren, gegevenstabellen). Agendabeheer verzorgen, hierbij staan afspraken van dokters en patiënten, opname van patiënten en planning van de spreekuren centraal.
  • OF325 Productieve informatieverwerking: Inzicht in beleid en organisatie van de gezondheidszorg, in interne structuren binnen bep. gezondheidsinstellingen en wisselwerking met externe structuren. Notuleren en rapporteren. Coördineren van vergaderingen, voorbereiden of organiseren. Elektronische documenten beheren, agenda opstellen, bezoeken organiseren.
  • OF326 Informatie verstrekken: Basiskennis van anatomie, fysiologie en pathologie. Vragen van patiënten en artsen beantwoorden, patiënten informeren over onderzoeken en gebruik van medicatie. Informatie verstrekken binnen de wettelijke beroepsbevoegdheid en op een patiëntgerichte manier rekeninghouden met het beroepsgeheim en de privacy van de patiënt.
  • OF331 Onthaal van patiënten : Inzicht in de communicatiesituatie van de patiënt en kennis van gesprekstechnieken ondersteunen deze taak. Onthaal van patiënten/cliënten staat hier centraal. Opvangen van de crisistelefoon. Het onthaal en het te woord staan van bezoekers en deelnemers aan wetenschappelijke bijeenkomsten.
  • OF336 Discretie: Hij/zij leeft strikt het beroepsgeheim na, en zorgt ervoor dat er geen (medische) dossiers, contracten, personeels- of patiëntengegevens blijven rondslingeren.
  • OF338 Zelfstandigheid: Hij/zij is in staat zelfstandig opdrachten te organiseren en systematisch uit te voeren, problemen op te sporen en daaruit een probleemstelling te formuleren, de goede gang van zaken te behartigen in afwezigheid van het diensthoofd.
  • OF340 Zin voor samenwerking : Hij/zij kan samenwerken met collega's, zowel uit eigen als uit andere vakdisciplines, kan goed functioneren in teamverband, staat open voor feedback, kan taken delegeren, kan beknopt en duidelijk communiceren met collega's en opdrachtgevers en aan hen rapporteren.
  • OF342 Leergierigheid: Hij/zij heeft aandacht voor nieuwe tendensen en is bereid om bij te scholen, beseft de noodzaak tot levenslang leren, kan opmerkingen aanvaarden en leert uit eigen fouten.
  • OF345 Zin voor initiatief: Hij/zij weet op welke vlakken zelf beslissingen kunnen en moeten genomen worden, helpt spontaan bij dringend werk, formuleert suggesties om problemen op te lossen, herinnert de verantwoordelijke eraan binnen welke timing taken moeten afgehandeld zijn.
  • OF346 Assertiviteit: Hij/zij is zich bewust van de eigen verantwoordelijkheden, evalueert eigen handelen en denkt kritisch. Laat afspraken door alle partijen respecteren.
  • OF347 Kritische ingesteldheid :Hij/zij heeft een houding om het eigen handelen en denken en dat van anderen kritisch te evalueren en is bereid en in staat daarover met de betrokkenen te communiceren.
  • OF348 Organisatievermogen: Hij/zij geeft voorrang aan dringende zaken, kan het belangrijke van het onbelangrijke onderscheiden, kan taken op een logische wijze delegeren, heeft een planmatig denkvermogen en is toekomstgericht.
  • OF352 Stressbestendigheid: Hij/zij blijft hoffelijk onder alle omstandigheden en pakt problemen met geduld aan. Het op een juiste manier kunnen omgaan met stress.
  • OF354 Imagobewustheid: Hij/zij is zich bewust van haar eigen verantwoordelijkheid en de gevolgen van haar handelen, komt zelfzeker over, kent zijn/haar positie binnen de organisatie.
  • OF356 Beslissingsvermogen : Hij/zij weet van dringende taken wat prioritair is en neemt gepaste beslissingen ten aanzien van noodsituaties.
  • OF358 Tact: Hij/zij past taalgebruik en houding steeds aan het niveau van de gesprekspartner aan, kan zich relativeren en kan op de juiste manier optreden om een specifieke situatie tot een goed einde te brengen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • Studenten kunnen medische teksten begrijpen aan de hand van ontleding van de vakterminologie - analyse van de woorddelen.
  • De medische terminologie wordt actief en passief verder uitgebreid.
  • Studenten kunnen ad rem reageren aan de telefoon.
  • Studenten kunnen een medische tekst vertalen.
  • Studenten kunnen de inhoud van een medische tekst, gesproken of geschreven, beknopt en in vaktermen, weergeven.
  • Studenten kunnen zelfstandig een presentatie van een pathologie opstellen en professioneel naar voren brengen

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

geslaagd zijn voor Engels in het 1ste en 2de jaar


Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

Andere begincompetenties

2MOF met vrucht hebben beëindigd en dus moeiteloos medische termen kunnen begrijpen aan de hand van analyse van de woorddelen.


LEERINHOUDEN
  • Medische terminologie verder uitbouwen, werkend rond themata die de studenten zelf aanbrengen dmv hun presentatie. De pathologie wordt verder besproken door vraag- en antwoordgesprekken tussen studenten en docent
  • Teksten uit het vakgebied individueel vertalen en klassikaal bespreken.
  • Studenten oefenen telefoongesprekken in
  • Oefeningen op medische terminologie.
  • Een medische tekst kunnen samenvatten.

STUDIEMATERIAAL
Eigen cursus docent

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

10

 lesuren

  16,67

practicum en oefeningen:

10

 lesuren

  16,67

vormen van groepsleren:

8

 lesuren

  13,33

studietijd buiten contacturen:

30

 klokuren

  50,00

Verdere toelichting:
Opzoekingen, groepswerk, individuele oefeningen met klassikale verbetering, onderwijs-leergesprek, presentaties door studenten, begeleide zelfstudie en thuisstudie.

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • Mondelinge presentatie over medische aanverwant onderwerp, in de loop van de module op 5 punten
  • Schriftelijk examen: 15 punten

tijd voor examinering
uren
2

%
 
 03,33

Tweede examenperiode
Schriftelijk examen op 20 punten

 

 

3 Office management - 3MMA - Onderdelen - Medische vorming/9
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: OF:Office management
Code: 3MMAM
Academiejaar: 2009-2010
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: Module 9
Aantal studiepunten: 6
Wegingscoëfficient: 6
Totaal aantal contacturen: 65
Totaal studietijd: 156
Deeltijds programma: deel 1
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Michels Nele


 

KORTE OMSCHRIJVING

Het vak medisch vorming omvat in module 9 de opleidingsonderdelen Neurologie en Medische Beeldvorming.
In het onderdeel Neurologie wordt dieper ingegaan op de anatomie en fysiologie van de hersenen, het ruggenmerg en de perifere zenuwen, alsook de meest voorkomende neurologische aandoeningen.
Het onderdeel Medische Beeldvorming omvat de verschillende technieken en onderzoeken die gebeuren in de medische beeldvorming, zoals radiografie, CT-scan, PET-scan, NMR e.d., alsook de verschillende soorten endoscopieën, de elektromyografie en het elektroencefalografie. Hierbij wordt ook aandacht besteed aan de voorbereidingen en de nazorg bij deze onderzoeken.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • OF102 Verwerven en verwerken van informatie: administratieve informatie kunnen verzamelen, uitwisselen en verwerken. Informatiedoorstroming efficiënt kunnen begeleiden. Creatief kunnen omgaan met taken rond informatieverwerking.
  • OF103 Vermogen tot kritische reflectie en projectmatig werken.
  • OF106 Communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken, op verschillende niveaus zowel interne als externe communicatie.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • OF209 Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën.
Beroepsspecifieke competenties
  • OF326 Informatie verstrekken: Basiskennis van anatomie, fysiologie en pathologie. Vragen van patiënten en artsen beantwoorden, patiënten informeren over onderzoeken en gebruik van medicatie. Informatie verstrekken binnen de wettelijke beroepsbevoegdheid en op een patiëntgerichte manier rekeninghouden met het beroepsgeheim en de privacy van de patiënt.
  • OF329 Reproductieve informatieverwerking: Kennis van elektronische hulpmiddelen, presentatiesoftware en alle aspecten van fotokopiëren . Informatieverwerking op internet, e-mail, archivering van bestanden. Postbehandeling, dossierbeheer en de informatieverwerking van attesten en medische verslagen.Kennis van de medische terminologie is vereist.
  • OF333 Ondersteuning en hulpverlening: Een elementaire kennis van EHBO-technieken is noodzakelijk. Hij/zij kan eerste hulp bij ongevallen toepassen en een aantal eenvoudige medische gegevens van de patiënt (lengte, gewicht ?) registreren.
  • OF336 Discretie: Hij/zij leeft strikt het beroepsgeheim na, en zorgt ervoor dat er geen (medische) dossiers, contracten, personeels- of patiëntengegevens blijven rondslingeren.
  • OF342 Leergierigheid: Hij/zij heeft aandacht voor nieuwe tendensen en is bereid om bij te scholen, beseft de noodzaak tot levenslang leren, kan opmerkingen aanvaarden en leert uit eigen fouten.
  • OF358 Tact: Hij/zij past taalgebruik en houding steeds aan het niveau van de gesprekspartner aan, kan zich relativeren en kan op de juiste manier optreden om een specifieke situatie tot een goed einde te brengen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • Medische termen in het domein van de neurologie kunnen verklaren en correct kunnen schrijven, zodat de student vlot medische verslagen, brieven, vergaderverslagen, wetenschappelijke publicaties e.d kan typen.
  • Neurlogische aandoeningen kunnen begrijpen vanuit de kennis van de anatomie en fysiologie van het zenuwstelsel.
  • Snel informatie kunnen opzoeken over alle neurologische pathologieën, informatie geven aan artsen/patiënten over zelfhulpgroepen en andere organisaties in de gezondheidszorg.
  • Aan patiënten kunnen uitleggen wat een medisch en/of medisch-technisch onderzoek inhoudt, alsook informatie kunnen geven over de voorbereiding van het onderzoek en de nazorg,dit zowel in het domein van de neurologie als de medische beeldvorming.
  • Het onthaal en de uitleg over onderzoeken en organisaties moet zowel in het Nederlands, Frans als het Engels kunnen gegeven worden.
  • Eerste hulp bij ongevallen kunnen toepassen, leren gepast reageren op ongeval- en noodsituaties.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
  • Medische vorming 1st en 2de jaar

Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

Andere begincompetenties
  • Beheersen van de leerstof medische vorming 1st en 2de jaar
  • Anatomie en fysiologie van de bloedsomloop en de longen
  • Anatomie en fysiologie van de wervelkolom en schedelbeenderen
  • Frans
  • Engels

LEERINHOUDEN
  • De bouw van het zenuwstelsel (zenuwweefsel, hersenen en ruggenmerg).
  • De productie en circulatie van het hersenvocht.
  • De zenuwfysiologie.
  • Het animaal vs autonoom zenuwstelsel.
  • De belangrijkste neurologische aandoeningen ( CVA, TIA, coma, hersentumoren, de ziekte van Parkinson, multiple sclerose, epilepsie, migraine, dementie, ...).
  • Medisch-technische onderzoeken in de neurologie.
  • Medische beeldvormingstechnieken: radiodiagnostiek, endoscopie, EEG, EMG, Isotopenonderzoek, NMR
  • Voorbereiding en nazorg bij onderzoeken in de medische beeldvorming.
  • Cursus EHBO.

STUDIEMATERIAAL
  • cursus aangevuld met eigen notities
  • medische verslagen
  • zakwoordenboek der geneeskunde van Coëlho, uitgeverij Elsevier
  • blackboard 

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

50

 lesuren

  21,19

practicum en oefeningen:

6

 lesuren

  02,54

vormen van groepsleren:

4

 lesuren

  01,69

studietijd buiten contacturen:

171

 klokuren

  72,46

Verdere toelichting:
  • Onderwijsleergesprek.
  • Formatieve toetsen.
  • Zelfstandig neurologisch of radiologisch verslag verklaren, analyseren en bespreken in groep (oefeningen).
  • Vakoverschrijdend (Engels): Informatie opzoeken over een neurologische aandoening en betrokken gezondheidsorganisaties (vb MS, Parkinson, ALS....) en presenteren voor de klasgroep in het Engels (groepsleren), dit samen met de lector Engels.
  • Vakoverschrijdend (Frans): Aan patiënten kunnen uitleggen wat een medisch en/of medisch-technisch onderzoek inhoudt, alsook informatie kunnen geven over de voorbereiding van het onderzoek en de nazorg. Deze uitleg moet in het Frans kunnen gegeven worden.
  • De studenten organiseren samen een digitale bibliotheek op blackboard en plaatsen de informatie die ze vinden in deze elecktronische leeromgeving.
  • EHBO: 3 uur hoorcollege + 4 uur praktijk.

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • Permanente evaluatie: schriftelijke toets(en) ter evaluatie van de reeds verworven kennis en correcte schrijfwijze van de medische termen (totaal 2 punten van de 20).
  • Evaluatie van de mondelinge presentaties in het Frans en Engels
    Evaluatiecriteria: overzichtelijke structuur, inhoudelijke gegevens, duidelijke presentatie, opmaak in digitale leeromgeving, verslag (in totaal 4 punten van de 20). De beoordeling van de talen gebeurt door de taallectoren 
  • Eindevaluatie: schriftelijk examen met kennis- en inzichtvragen. Mogelijke soorten vragen zijn: open vragen, stellingvragen (waar/niet waar + verklaar je antwoord), meerkeuzevragen en casusvragen (totaal 14 punten van de 20).

tijd voor examinering
uren
5

%
 
 02,12

Tweede examenperiode

Eindevaluatie: schriftelijk examen met kennis- en inzichtvragen. Mogelijke soorten vragen zijn: open vragen, stellingsvragen (waar/ niet waar + verklaar je antwoord), meerkeuzevragen en casusvragen (totaal 20 punten van de 20).

 

 

 

3 Office management - 3MMA - Onderdelen - Fin.&adm. manag. ziekenh.&soc.profit/10
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: OF:Office management
Code: 3MMAN
Academiejaar: 2009-2010
Type: kernondersteunend
Niveau: gespecialiseerd
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: Module 10
Aantal studiepunten: 5
Wegingscoëfficient: 5
Totaal aantal contacturen: 56
Totaal studietijd: 130
Deeltijds programma: deel 1
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Van de Sande Jean Pierre


 

KORTE OMSCHRIJVING

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • OF102 Verwerven en verwerken van informatie: administratieve informatie kunnen verzamelen, uitwisselen en verwerken. Informatiedoorstroming efficiënt kunnen begeleiden. Creatief kunnen omgaan met taken rond informatieverwerking.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • OF209 Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën.
  • OF210 Het besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk.
Beroepsspecifieke competenties
  • OF325 Productieve informatieverwerking: Inzicht in beleid en organisatie van de gezondheidszorg, in interne structuren binnen bep. gezondheidsinstellingen en wisselwerking met externe structuren. Notuleren en rapporteren. Coördineren van vergaderingen, voorbereiden of organiseren. Elektronische documenten beheren, agenda opstellen, bezoeken organiseren.
  • OF326 Informatie verstrekken: Basiskennis van anatomie, fysiologie en pathologie. Vragen van patiënten en artsen beantwoorden, patiënten informeren over onderzoeken en gebruik van medicatie. Informatie verstrekken binnen de wettelijke beroepsbevoegdheid en op een patiëntgerichte manier rekeninghouden met het beroepsgeheim en de privacy van de patiënt.
  • OF330 Medische registratie & financiële administratie: MKG, nomenclatuur, sociale zekerheid, boekhouding en medische terminologie. Registreren van medische gegevens, verzamelen, verwerken en opvolgen van MKG. Financiële administratie opvolgen, facturatie van medische, paramedische en hospitaalkosten. Prestaties van de verschillende diensten boeken.
  • OF331 Onthaal van patiënten : Inzicht in de communicatiesituatie van de patiënt en kennis van gesprekstechnieken ondersteunen deze taak. Onthaal van patiënten/cliënten staat hier centraal. Opvangen van de crisistelefoon. Het onthaal en het te woord staan van bezoekers en deelnemers aan wetenschappelijke bijeenkomsten.
  • OF342 Leergierigheid: Hij/zij heeft aandacht voor nieuwe tendensen en is bereid om bij te scholen, beseft de noodzaak tot levenslang leren, kan opmerkingen aanvaarden en leert uit eigen fouten.
  • OF348 Organisatievermogen: Hij/zij geeft voorrang aan dringende zaken, kan het belangrijke van het onbelangrijke onderscheiden, kan taken op een logische wijze delegeren, heeft een planmatig denkvermogen en is toekomstgericht.
  • OF349 Flexibiliteit: Hij/zij is in staat zich aan te passen aan gewijzigde werkzaamheden op technisch, sociaal en wetenschappelijk gebied, staat open voor vernieuwing, maakt ondanks grote tijdsdruk tijd voor sociaal contact.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
geen

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
geen
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
geen
Andere begincompetenties
geen
LEERINHOUDEN
  • Beschrijving van de sociale zekerheid in België
    • geschiedenis
    • takken en stelsels van de sociale zekerheid
  • Ziekenhuisadministratie en -facturatie:
    • inleidende begrippen ziekenhuisfacturatie
    • riziv-administratie
    • onderdelen van de ziekenhuisfactuur
    • betalingsopvolging
    • rusthuisadministratie en -facturatie

STUDIEMATERIAAL
Cursus
WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

56

 lesuren

  35,90

practicum en oefeningen:

0

 lesuren

  00,00

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

100

 klokuren

  64,10

Verdere toelichting:
  • Hoorcolleges met bespreking van de theorie aan de hand van reële voorbeelden.
  • Bezoek aan ziekenhuis met toetsing aan de praktijk.
  • Bespreken van documenten.

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • Mondeling 20 punten
  • Bespreking van case(s)

tijd voor examinering
uren
0

%
 
 00,00

Tweede examenperiode
  • Mondeling 20 punten
  • Bespreking van case(s)

 

 

3 Office management - 3MMA - Onderdelen - Medische vorming/10
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: OF:Office management
Code: 3MMAO
Academiejaar: 2009-2010
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: Module 10
Aantal studiepunten: 4
Wegingscoëfficient: 4
Totaal aantal contacturen: 44
Totaal studietijd: 104
Deeltijds programma: deel 1
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Lannie Patrick


 

KORTE OMSCHRIJVING

Medische specialismen en subspecialismen: dermatologie, oftalmologie, pediatrie, NKO, nefrologie
Psychosociale aspecten van gezondheidszorg
Medische terminologie + vakoverschrijdende casuïstiek


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • OF102 Verwerven en verwerken van informatie: administratieve informatie kunnen verzamelen, uitwisselen en verwerken. Informatiedoorstroming efficiënt kunnen begeleiden. Creatief kunnen omgaan met taken rond informatieverwerking.
  • OF103 Vermogen tot kritische reflectie en projectmatig werken.
  • OF105 Leiding kunnen geven binnen een secretariaat en deeltaken kunnen delegeren. Beperkt management taken aankunnen. Bij afwezigheid van de manager lopende zaken kunnen opvolgen.
  • OF106 Communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken, op verschillende niveaus zowel interne als externe communicatie.
  • OF107 Binnen snel evoluerende werksituatie bereid zijn zich aan te passen via life-long learning.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • OF208 Teamgericht kunnen werken.
  • OF209 Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën.
Beroepsspecifieke competenties
  • OF326 Informatie verstrekken: Basiskennis van anatomie, fysiologie en pathologie. Vragen van patiënten en artsen beantwoorden, patiënten informeren over onderzoeken en gebruik van medicatie. Informatie verstrekken binnen de wettelijke beroepsbevoegdheid en op een patiëntgerichte manier rekeninghouden met het beroepsgeheim en de privacy van de patiënt.
  • OF327 Communicatie: Interne en externe contacten verzorgen, de huisstijl bewaren. Zorgen voor correcte telefonische contacten en communicatie bij de vergaderingen. Verzorgen van schriftelijke, patiëntgerichte communicatie. Inzicht hebben in vereisten bij de voorbereiding en organisatie van vergaderingen en kennis van externe vormgeving.
  • OF331 Onthaal van patiënten : Inzicht in de communicatiesituatie van de patiënt en kennis van gesprekstechnieken ondersteunen deze taak. Onthaal van patiënten/cliënten staat hier centraal. Opvangen van de crisistelefoon. Het onthaal en het te woord staan van bezoekers en deelnemers aan wetenschappelijke bijeenkomsten.
  • OF336 Discretie: Hij/zij leeft strikt het beroepsgeheim na, en zorgt ervoor dat er geen (medische) dossiers, contracten, personeels- of patiëntengegevens blijven rondslingeren.
  • OF339 Accuratesse: Hij/zij is stipt, correct en zorgvuldig bij het werk, kan efficiënt opdrachten organiseren en systematisch uitvoeren, kan foutloos verslagen en brieven uittypen via PC. Hij/zij kan gegevens betrouwbaar registreren en coderen, controleert data in de agenda.
  • OF340 Zin voor samenwerking : Hij/zij kan samenwerken met collega's, zowel uit eigen als uit andere vakdisciplines, kan goed functioneren in teamverband, staat open voor feedback, kan taken delegeren, kan beknopt en duidelijk communiceren met collega's en opdrachtgevers en aan hen rapporteren.
  • OF342 Leergierigheid: Hij/zij heeft aandacht voor nieuwe tendensen en is bereid om bij te scholen, beseft de noodzaak tot levenslang leren, kan opmerkingen aanvaarden en leert uit eigen fouten.
  • OF343 Doorzettingsvermogen: Hij/zij merkt problemen op en probeert er een oplossing voor te vinden, werkt zelfstandig en neemt verantwoordelijkheid.
  • OF345 Zin voor initiatief: Hij/zij weet op welke vlakken zelf beslissingen kunnen en moeten genomen worden, helpt spontaan bij dringend werk, formuleert suggesties om problemen op te lossen, herinnert de verantwoordelijke eraan binnen welke timing taken moeten afgehandeld zijn.
  • OF347 Kritische ingesteldheid :Hij/zij heeft een houding om het eigen handelen en denken en dat van anderen kritisch te evalueren en is bereid en in staat daarover met de betrokkenen te communiceren.
  • OF349 Flexibiliteit: Hij/zij is in staat zich aan te passen aan gewijzigde werkzaamheden op technisch, sociaal en wetenschappelijk gebied, staat open voor vernieuwing, maakt ondanks grote tijdsdruk tijd voor sociaal contact.
  • OF350 Empathie: Hij/zij kan correct vragen en wensen van klanten/patiënten inschatten en daarop inspelen, heeft de vaardigheid om zich in moeilijke situaties uit de slag te trekken.
  • OF351 Contactbereidheid: Hij/zij verstrekt informatie naar klanten/patiënten en werkgever, onthaalt bezoekers op een aangename wijze en bezit de nodige communicatievaardigheden.
  • OF355 Analytisch denkvermogen: Hij/zij kan objectief de juiste beslissingen nemen bij het uitvoeren of doorverwijzen van taken.
  • OF358 Tact: Hij/zij past taalgebruik en houding steeds aan het niveau van de gesprekspartner aan, kan zich relativeren en kan op de juiste manier optreden om een specifieke situatie tot een goed einde te brengen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

* alle geziene medische termen correct kunnen schrijven en kunnen verklaren

* niet geziene medische termen kunnen ontleden a.d.h.v. gekende woorddelen

* de termen uit de anatomie, fysiologie en pathologie correct kunnen schrijven, kunnen verklaren en kunnen situeren in de context;

* de aangeduide leerstof gestructureerd en overzichtelijk kunnen weergeven (duidelijk uitleg geven over medische onderwerpen kan tot één van de beroepstaken behoren), zowel schriftelijk als mondeling

* de attitude bezitten om nog niet gekende termen, die men in dossiers of in literatuur aantreft, op te zoeken in een medisch verklarend woordenboek

* de attitude bezitten om medische teksten en gegevens uitsluitend op basis van objectieve kennis te benaderen

* een medisch verslag kunnen opstellen en de gebruikte medische termen begrijpen, ze correct kunnen schrijven en ze kunnen onderbrengen in de medische specialiteit waar ze bijhoren

* de student kan voor de belangrijke aandoeningen het ziektebeeld met zijn ontstaan, symptomen en onderzoeken uitleggen en maakt daarbij gebruik van de specifieke termen die horen bij dit ziektebeeld

* de student kan de minder belangrijke aandoeningen uitleggen met hun termen

* de student kan een ziektegeschiedenis begrijpen vanuit de samenhang tussen lichaam en geest

* de student kan de psychosociale problemen van bepaalde doelgroepen omschrijven


VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

* geslaagd zijn voor Medische vorming/4, Medische vorming/5, Medische vorming/6, en Medische vorming/7.


Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

Andere begincompetenties

* de student kan hoofdzaken van bijzaken onderscheiden en gaat zelf actief en spontaan op zoek naar uitleg en inzicht over de leerstof


LEERINHOUDEN
  • Medische terminologie (volledig herhalen).
  • NKO: structuur, functie en ziekten van het gehoor en het evenwichtsapparaat, de neus en de keel.
  • Oftalmologie : structuur, functie en ziekten van het visueel apparaat
  • Dermatologie: uitgebreide illustratie van de frequentste huidziekten.
  • Pediatrie frequente aandoeningen met nadruk op de neonatologie
  • Nefrologie: anatomie, fysiologie, pathologie urinair stelsel; waterhuishouding 
  • Psychosociale aspecten van het medisch handelen, complementaire geneeskunde. 
  • Casuïstiek: vakoverschrijdende patiëntendossiers 

STUDIEMATERIAAL
  • syllabus - Universitas
  • gecommentarieerd geneesmiddelenrepertorium (BCFI)
  • Educatiemappen : raadplegen van de gebruikte powerpoint presentaties
  • Medische terminologie, Pennin & Velthoven - Uitgeverij Nijgh & Van Ditmar
  • Medisch verklarend woordenboek, aanbevolen: M.B. Coelho's Zakwoordenboek der geneeskunde - Uitgeverij Elseviers
  • Medische verslagen

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

42

 lesuren

  36,84

practicum en oefeningen:

0

 lesuren

  00,00

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

70

 klokuren

  61,40

Verdere toelichting:
  • Hoorcollege met inbegrip van leergesprekken; leerbegeleiding gebeurt tijdens de lessen, bij het begin (beantwoorden van vragen), bij het verbeteren van toetsen of aansluitend bij andere evaluatievormen. 
  • Bekijken van beeldmateriaal met aanvullende bespreking.
  • Groepsdiscussie na individuele voorbereiding.

 


EVALUATIE

Eerste examenperiode

Evaluatie op de casuïstiek: 4 punten van de 20

Schriftelijk examen : multiple choice, kennis van de medische termen staat centraal
Het schriftelijk examen wordt nadien mondeling verdedigd met: nadruk op inzicht en verbanden
16 punten van de 20


tijd voor examinering
uren
2

%
 
 01,75

Tweede examenperiode

Schriftelijk examen : multiple choice, kennis van de medische termen staat centraal
Het schriftelijk examen wordt nadien mondeling verdedigd met: nadruk op inzicht en verbanden
20 punten van de 20

 

 

3 Office management - 3MMA - Onderdelen - Quadrat : medische software/10
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: OF:Office management
Code: 3MMAP
Academiejaar: 2009-2010
Type: kern
Niveau: gespecialiseerd
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: Module 10
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 3
Totaal aantal contacturen: 30
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma: deel 1
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Gyzemans Anja


 

KORTE OMSCHRIJVING

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • OF101 Denk- en redeneervaardigheid: op zelfstandig wijze een administratieve unit vlot laten functioneren, waarbij alle taken precies en efficiënt worden uitgevoerd.
  • OF102 Verwerven en verwerken van informatie: administratieve informatie kunnen verzamelen, uitwisselen en verwerken. Informatiedoorstroming efficiënt kunnen begeleiden. Creatief kunnen omgaan met taken rond informatieverwerking.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • OF208 Teamgericht kunnen werken.
  • OF209 Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën.
Beroepsspecifieke competenties

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
    • Een algemeen beeld verwerven van een geïntegreerd elektronisch medisch dossier en afspraakbeheer in een ziekenhuis.
    • Medische verslagen door middel van het gebruik van software kunnen registreren en opvragen.
    • Via een softwarepakket agenda's beheren zowel individueel als in groepen. 
    • Routinetaken door middel van software automatiseren en integreren in nieuwe situaties.
    • Kijk- en do stage op de werkvloer (ziekenhuis)

    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
    Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

    geen


    Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
    geen
    Andere begincompetenties
    • Basis PC-kennis, basiskennis Word
    • Verwerken van informatie met kritisch denkpatroon

    LEERINHOUDEN
    • Qdoc-reporting:
      • basisprincipes
      • patiëntenbestand
      • verslagen aanmaken, wijzigen en beheren
      • aanmaken van standaardteksten en standaardbesluiten
      • beveiligen en valideren van verslagen
    • Q-planner:
      • basisprincipes
      • definiëren van de basisgegevens
      • boeken van afspraken
      • behandelen van afspraken
      • afdrukken
      • oplossen van conflicten
    • Q-manager:
      • basisprincipes
      • definiëren van de basisgegevens
      • beheer van database
      • implentatie naar andere tools
    • Stage op de werkvloer

     




    STUDIEMATERIAAL
    Eigen notities, aangevuld met syllabus tijdens de cursus
    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    24

     lesuren

      25,81

    practicum en oefeningen:

    4

     lesuren

      04,30

    vormen van groepsleren:

    2

     lesuren

      02,15

    studietijd buiten contacturen:

    63

     klokuren

      67,74

    Verdere toelichting:
    • Hoorcolleges met oefeningen
    • Werkcolleges
    • Groepsopdrachten
    • Kijk- en do-stage op de werkvloer

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    • Permanente evaluatie tijdens het verloop van de cursus: initiatief nemen, zelfstandig werken, samenwerken in groep, vlotte kennis van de reeds gegeven leerstof: 5 punten
    • Mondeling examen: 15 punten

    tijd voor examinering
    uren
    0

    %
     
     00,00

    Tweede examenperiode
    Mondeling examen op 20 punten

     

     

    3 Office management - 3MMA - Onderdelen - MKG registratie/10
      

    O.O. heeft componenten: Neen
    Afstudeerrichting: OF:Office management
    Code: 3MMAQ
    Academiejaar: 2009-2010
    Type: kern
    Niveau: gespecialiseerd
    Programmajaar: 3
    Periode binnen het modeltraject: Module 10
    Aantal studiepunten: 3
    Wegingscoëfficient: 3
    Totaal aantal contacturen: 32
    Totaal studietijd: 78
    Deeltijds programma: deel 1
    Examencontract: mogelijk
    Deliberatie: mogelijk
    Vrijstelling of overdracht: mogelijk
    Onderwijstaal: Nederlands
    Lector(en): Van den Heuvel Martine
    van den Heuvel Martine


     

    KORTE OMSCHRIJVING

    De 'MKG registratie' maakt deel uit van de verplichte MZG registratie voor alle ziekenhuizen, opgelegd vanuit de FOD. MKG is een gestandaardiseerde en gecodeerde samenvatting van klinische en administratieve gegevens van elk verblijf in een acuut ziekenhuis van een patiënt  gebaseerd op het medisch dossier van de patiënt.

    Zo worden de ICD-9-CM (International Classification of Diseases) codeerrichtlijnen en afspraken behandeld, alsook de nationaal geldende richtlijnen van de FOD en alle regels die er zijn om op gestandaardiseerde wijze de gegevens te coderen.


    COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
     Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

    Algemene competenties

    • OF101 Denk- en redeneervaardigheid: op zelfstandig wijze een administratieve unit vlot laten functioneren, waarbij alle taken precies en efficiënt worden uitgevoerd.
    • OF102 Verwerven en verwerken van informatie: administratieve informatie kunnen verzamelen, uitwisselen en verwerken. Informatiedoorstroming efficiënt kunnen begeleiden. Creatief kunnen omgaan met taken rond informatieverwerking.
    • OF103 Vermogen tot kritische reflectie en projectmatig werken.
    • OF106 Communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken, op verschillende niveaus zowel interne als externe communicatie.
    • OF107 Binnen snel evoluerende werksituatie bereid zijn zich aan te passen via life-long learning.
    Algemene beroepsgerichte competenties
    • OF208 Teamgericht kunnen werken.
    • OF209 Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën.
    Beroepsspecifieke competenties
    • OF325 Productieve informatieverwerking: Inzicht in beleid en organisatie van de gezondheidszorg, in interne structuren binnen bep. gezondheidsinstellingen en wisselwerking met externe structuren. Notuleren en rapporteren. Coördineren van vergaderingen, voorbereiden of organiseren. Elektronische documenten beheren, agenda opstellen, bezoeken organiseren.
    • OF330 Medische registratie & financiële administratie: MKG, nomenclatuur, sociale zekerheid, boekhouding en medische terminologie. Registreren van medische gegevens, verzamelen, verwerken en opvolgen van MKG. Financiële administratie opvolgen, facturatie van medische, paramedische en hospitaalkosten. Prestaties van de verschillende diensten boeken.
    • OF336 Discretie: Hij/zij leeft strikt het beroepsgeheim na, en zorgt ervoor dat er geen (medische) dossiers, contracten, personeels- of patiëntengegevens blijven rondslingeren.
    • OF338 Zelfstandigheid: Hij/zij is in staat zelfstandig opdrachten te organiseren en systematisch uit te voeren, problemen op te sporen en daaruit een probleemstelling te formuleren, de goede gang van zaken te behartigen in afwezigheid van het diensthoofd.
    • OF339 Accuratesse: Hij/zij is stipt, correct en zorgvuldig bij het werk, kan efficiënt opdrachten organiseren en systematisch uitvoeren, kan foutloos verslagen en brieven uittypen via PC. Hij/zij kan gegevens betrouwbaar registreren en coderen, controleert data in de agenda.
    • OF340 Zin voor samenwerking : Hij/zij kan samenwerken met collega's, zowel uit eigen als uit andere vakdisciplines, kan goed functioneren in teamverband, staat open voor feedback, kan taken delegeren, kan beknopt en duidelijk communiceren met collega's en opdrachtgevers en aan hen rapporteren.
    • OF341 Resultaatgerichtheid: Efficiënt opdrachten uitvoeren binnen een bepaalde tijd en bepaald budget,doelgericht werken om een optimaal resultaat te bekomen, zorgen voor ogenblikkelijke plausibiliteitcontroles bij invoer van gegevens, problemen die ontstaan signaleren en bijdragen tot de oplossing ervan, feedback geven naar collega's.
    • OF342 Leergierigheid: Hij/zij heeft aandacht voor nieuwe tendensen en is bereid om bij te scholen, beseft de noodzaak tot levenslang leren, kan opmerkingen aanvaarden en leert uit eigen fouten.
    • OF343 Doorzettingsvermogen: Hij/zij merkt problemen op en probeert er een oplossing voor te vinden, werkt zelfstandig en neemt verantwoordelijkheid.
    • OF345 Zin voor initiatief: Hij/zij weet op welke vlakken zelf beslissingen kunnen en moeten genomen worden, helpt spontaan bij dringend werk, formuleert suggesties om problemen op te lossen, herinnert de verantwoordelijke eraan binnen welke timing taken moeten afgehandeld zijn.
    • OF346 Assertiviteit: Hij/zij is zich bewust van de eigen verantwoordelijkheden, evalueert eigen handelen en denkt kritisch. Laat afspraken door alle partijen respecteren.
    • OF355 Analytisch denkvermogen: Hij/zij kan objectief de juiste beslissingen nemen bij het uitvoeren of doorverwijzen van taken.

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
    • De codeerster moet door haar vaardigheden, kennis en aangereikte hulpmiddelen de juiste code kunnen toekennen aan diagnoses en procedures.
    • De codeerster moet door analytisch denken tegenstrijdige, onduidelijke of dubbelzinnige zaken in het patiëntendossier kunnen opmerken.

    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
    Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
    geen
    Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

    geen


    Andere begincompetenties
    • Denk- en redeneervaardigheden
    • Analytische vaardigheden

    LEERINHOUDEN
    • ICD-9-CM Classificatie
    • Conventies ICD-9-CM
    • Minimale Klinsche Gegevens
    • Het medisch dossier als brondocument
    • Basisstappen van codering
    • Basiscodeerrichtlijnen
    • Classificatie van aandoeningen en procedures

    STUDIEMATERIAAL
    • Codeerhandboek ICD-9-CM, Internationaal Classification of diseases, versie 1996
    • Codeerhandboek 2007-2008 , FOD volksgezondheid en leefmilieu
    • slides
    • evt. medisch woordenboek
    • evt. vertaalwoordenboeken EN/NE
    • praktische oefeningen

    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    28

     lesuren

      28,87

    practicum en oefeningen:

    0

     lesuren

      00,00

    vormen van groepsleren:

    0

     lesuren

      00,00

    studietijd buiten contacturen:

    65

     klokuren

      67,01

    Verdere toelichting:
    • Hoorcolleges 
    • Praktische oefeningen nav de leerstof

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode

    Schriftelijk examen: 20 punten

    eerste deel : theoretisch deel, gesloten boek

    tweede deel : praktisch deel, open boek


    tijd voor examinering
    uren
    4

    %
     
     04,12

    Tweede examenperiode

    Schriftelijk examen : 20 punten

    eerste deel : theoretisch deel, gesloten boek

    tweede deel : praktisch deel, open boek

     

     

    3 Office management - 3MMA - Onderdelen - Bedrijfsstage/11 & 12
      

    O.O. heeft componenten: Neen
    Afstudeerrichting: OF:Office management
    Code: 3MMAR
    Academiejaar: 2009-2010
    Type: kern
    Niveau: gespecialiseerd
    Programmajaar: 3
    Periode binnen het modeltraject: Module 11-12
    Aantal studiepunten: 30
    Wegingscoëfficient: 30
    Totaal aantal contacturen: 878
    Totaal studietijd: 780
    Deeltijds programma: deel 2
    Examencontract: niet mogelijk
    Deliberatie: niet mogelijk
    Vrijstelling of overdracht: mogelijk
    Onderwijstaal: Nederlands
    Lector(en): Michels Nele
    Smet Carine


     

    KORTE OMSCHRIJVING

    De bedrijfsstage vormt de afsluiter van de opleiding Medical Office Management. De kennis en de vaardigheden verworven binnen de hogeschool en de stage gelopen tijdens het tweede jaar, vormen de basis van een geslaagde stageperiode. De student moet tijdens de stageperiode evolueren tot een professioneel zelfstandige office manager, aangepast aan het arbeidsritme, het teamwork en de inhoudelijke beroepseisen.

    De bedrijfsstage bestaat uit 2 onderdelen: 1  internationale projectweek + 15 stageweken in een gezondheidsinstelling 


    COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
     Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

    Algemene competenties

    • OF101 Denk- en redeneervaardigheid: op zelfstandig wijze een administratieve unit vlot laten functioneren, waarbij alle taken precies en efficiënt worden uitgevoerd.
    • OF102 Verwerven en verwerken van informatie: administratieve informatie kunnen verzamelen, uitwisselen en verwerken. Informatiedoorstroming efficiënt kunnen begeleiden. Creatief kunnen omgaan met taken rond informatieverwerking.
    • OF103 Vermogen tot kritische reflectie en projectmatig werken.
    • OF104 Creativiteit: innoverende bijdragen kunnen leveren bij de organisatorische aanpassingen en werkmethodes binnen het secretariaat.
    • OF105 Leiding kunnen geven binnen een secretariaat en deeltaken kunnen delegeren. Beperkt management taken aankunnen. Bij afwezigheid van de manager lopende zaken kunnen opvolgen.
    • OF106 Communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken, op verschillende niveaus zowel interne als externe communicatie.
    • OF107 Binnen snel evoluerende werksituatie bereid zijn zich aan te passen via life-long learning.
    Algemene beroepsgerichte competenties
    • OF208 Teamgericht kunnen werken.
    • OF209 Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën.
    • OF210 Het besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk.
    • OF211 Een brede interesse en openheid hebben naar andere culturen, kennis hebben van de actualiteit, de politiek alsook van het maatschappelijke en economische gebeuren.
    Beroepsspecifieke competenties
    • OF324 Zorgen voor planning en efficiënt timemanagement: Inzicht in werkorganisatie, planning en kennis van specifieke softwarepakketten (automatisering van briefwisseling, databanken: efficiënt beheren, gegevenstabellen). Agendabeheer verzorgen, hierbij staan afspraken van dokters en patiënten, opname van patiënten en planning van de spreekuren centraal.
    • OF325 Productieve informatieverwerking: Inzicht in beleid en organisatie van de gezondheidszorg, in interne structuren binnen bep. gezondheidsinstellingen en wisselwerking met externe structuren. Notuleren en rapporteren. Coördineren van vergaderingen, voorbereiden of organiseren. Elektronische documenten beheren, agenda opstellen, bezoeken organiseren.
    • OF326 Informatie verstrekken: Basiskennis van anatomie, fysiologie en pathologie. Vragen van patiënten en artsen beantwoorden, patiënten informeren over onderzoeken en gebruik van medicatie. Informatie verstrekken binnen de wettelijke beroepsbevoegdheid en op een patiëntgerichte manier rekeninghouden met het beroepsgeheim en de privacy van de patiënt.
    • OF327 Communicatie: Interne en externe contacten verzorgen, de huisstijl bewaren. Zorgen voor correcte telefonische contacten en communicatie bij de vergaderingen. Verzorgen van schriftelijke, patiëntgerichte communicatie. Inzicht hebben in vereisten bij de voorbereiding en organisatie van vergaderingen en kennis van externe vormgeving.
    • OF328 Informatie verzamelen: Medische dossiersystemen, klasseermethoden en elektronische informatieverzameling. Communicatie via internet. Nieuwe medische dossiers opstarten, zorgen voor de verzameling van de gegevens van patiënten en zorgverstrekkers.Zorgen voor het beheer van de dossiers met bijhorende documenten en resultaten van technische prestaties
    • OF329 Reproductieve informatieverwerking: Kennis van elektronische hulpmiddelen, presentatiesoftware en alle aspecten van fotokopiëren . Informatieverwerking op internet, e-mail, archivering van bestanden. Postbehandeling, dossierbeheer en de informatieverwerking van attesten en medische verslagen.Kennis van de medische terminologie is vereist.
    • OF330 Medische registratie & financiële administratie: MKG, nomenclatuur, sociale zekerheid, boekhouding en medische terminologie. Registreren van medische gegevens, verzamelen, verwerken en opvolgen van MKG. Financiële administratie opvolgen, facturatie van medische, paramedische en hospitaalkosten. Prestaties van de verschillende diensten boeken.
    • OF331 Onthaal van patiënten : Inzicht in de communicatiesituatie van de patiënt en kennis van gesprekstechnieken ondersteunen deze taak. Onthaal van patiënten/cliënten staat hier centraal. Opvangen van de crisistelefoon. Het onthaal en het te woord staan van bezoekers en deelnemers aan wetenschappelijke bijeenkomsten.
    • OF333 Ondersteuning en hulpverlening: Een elementaire kennis van EHBO-technieken is noodzakelijk. Hij/zij kan eerste hulp bij ongevallen toepassen en een aantal eenvoudige medische gegevens van de patiënt (lengte, gewicht ?) registreren.
    • OF335 Brieven en wetenschappelijke publicaties vertalen en verbeteren (taalkundig, bij door artsen zelf getypte brieven of ingebracht via spraaktechnologie).
    • OF336 Discretie: Hij/zij leeft strikt het beroepsgeheim na, en zorgt ervoor dat er geen (medische) dossiers, contracten, personeels- of patiëntengegevens blijven rondslingeren.
    • OF338 Zelfstandigheid: Hij/zij is in staat zelfstandig opdrachten te organiseren en systematisch uit te voeren, problemen op te sporen en daaruit een probleemstelling te formuleren, de goede gang van zaken te behartigen in afwezigheid van het diensthoofd.
    • OF339 Accuratesse: Hij/zij is stipt, correct en zorgvuldig bij het werk, kan efficiënt opdrachten organiseren en systematisch uitvoeren, kan foutloos verslagen en brieven uittypen via PC. Hij/zij kan gegevens betrouwbaar registreren en coderen, controleert data in de agenda.
    • OF340 Zin voor samenwerking : Hij/zij kan samenwerken met collega's, zowel uit eigen als uit andere vakdisciplines, kan goed functioneren in teamverband, staat open voor feedback, kan taken delegeren, kan beknopt en duidelijk communiceren met collega's en opdrachtgevers en aan hen rapporteren.
    • OF341 Resultaatgerichtheid: Efficiënt opdrachten uitvoeren binnen een bepaalde tijd en bepaald budget,doelgericht werken om een optimaal resultaat te bekomen, zorgen voor ogenblikkelijke plausibiliteitcontroles bij invoer van gegevens, problemen die ontstaan signaleren en bijdragen tot de oplossing ervan, feedback geven naar collega's.
    • OF342 Leergierigheid: Hij/zij heeft aandacht voor nieuwe tendensen en is bereid om bij te scholen, beseft de noodzaak tot levenslang leren, kan opmerkingen aanvaarden en leert uit eigen fouten.
    • OF343 Doorzettingsvermogen: Hij/zij merkt problemen op en probeert er een oplossing voor te vinden, werkt zelfstandig en neemt verantwoordelijkheid.
    • OF344 Loyaliteit: Hij/zij toont respect voor bestaande regels en normen, is oprecht wanneer er fouten werden begaan en probeert ze zo vlug mogelijk te herstellen.
    • OF345 Zin voor initiatief: Hij/zij weet op welke vlakken zelf beslissingen kunnen en moeten genomen worden, helpt spontaan bij dringend werk, formuleert suggesties om problemen op te lossen, herinnert de verantwoordelijke eraan binnen welke timing taken moeten afgehandeld zijn.
    • OF346 Assertiviteit: Hij/zij is zich bewust van de eigen verantwoordelijkheden, evalueert eigen handelen en denkt kritisch. Laat afspraken door alle partijen respecteren.
    • OF347 Kritische ingesteldheid :Hij/zij heeft een houding om het eigen handelen en denken en dat van anderen kritisch te evalueren en is bereid en in staat daarover met de betrokkenen te communiceren.
    • OF348 Organisatievermogen: Hij/zij geeft voorrang aan dringende zaken, kan het belangrijke van het onbelangrijke onderscheiden, kan taken op een logische wijze delegeren, heeft een planmatig denkvermogen en is toekomstgericht.
    • OF349 Flexibiliteit: Hij/zij is in staat zich aan te passen aan gewijzigde werkzaamheden op technisch, sociaal en wetenschappelijk gebied, staat open voor vernieuwing, maakt ondanks grote tijdsdruk tijd voor sociaal contact.
    • OF350 Empathie: Hij/zij kan correct vragen en wensen van klanten/patiënten inschatten en daarop inspelen, heeft de vaardigheid om zich in moeilijke situaties uit de slag te trekken.
    • OF351 Contactbereidheid: Hij/zij verstrekt informatie naar klanten/patiënten en werkgever, onthaalt bezoekers op een aangename wijze en bezit de nodige communicatievaardigheden.
    • OF352 Stressbestendigheid: Hij/zij blijft hoffelijk onder alle omstandigheden en pakt problemen met geduld aan. Het op een juiste manier kunnen omgaan met stress.
    • OF353 Zin voor orde: Hij/zij stelt bij het begin van de dag een voorlopige volgorde op van taken die binnen een bepaalde tijd moeten opgevolgd worden, heeft een goed overzicht waardoor ze flexibel kan reageren op onvoorziene omstandigheden.
    • OF354 Imagobewustheid: Hij/zij is zich bewust van haar eigen verantwoordelijkheid en de gevolgen van haar handelen, komt zelfzeker over, kent zijn/haar positie binnen de organisatie.
    • OF355 Analytisch denkvermogen: Hij/zij kan objectief de juiste beslissingen nemen bij het uitvoeren of doorverwijzen van taken.
    • OF356 Beslissingsvermogen : Hij/zij weet van dringende taken wat prioritair is en neemt gepaste beslissingen ten aanzien van noodsituaties.
    • OF357 Dienstverlenende ingesteldheid: Hij/zij kan adviseren met betrekking tot technieken en apparatuur, is bereid extra opdrachten uit te voeren, neemt deel aan vormende activiteiten en helpt spontaan bij dringend werk en moeilijkheden.
    • OF358 Tact: Hij/zij past taalgebruik en houding steeds aan het niveau van de gesprekspartner aan, kan zich relativeren en kan op de juiste manier optreden om een specifieke situatie tot een goed einde te brengen.

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
    1. Het leren kennen van de instelling: de verschillende departementen en medische diensten, de doelstellingen van het ziekenhuis/gezondheidsinstelling/praktijk, het beleid, de werking, organisatie en ontwikkelingstendensen; het leren kennen van de beroepsuitoefening.
    2. De student organiseert een reis van 1 week naar het buitenland binnnen de E.U. (excl. Nederland) binnen een vooropgesteld budget.
    3. De student (in team) organiseert tevens minimum 2 bezoeken in het gekozen land aan bedrijven met verschillend karakter binnen het kader van de opleiding. vb. ziekenhuizen, farmaceutische industrie, artsenpraktijk, mutualiteit enz. 
    4. De student wint via bezoek, interviews, .. ,  informatie in over inplanting, historiek, activiteit(en) van de instelling en situeert dit binnen de gezondheidorganisatie van dat land. 
    5. De student brengt in het buitenland een bezoek aan een school van het type hoger onderwijs, waar een opleiding gegeven wordt binnen de gezondheidszorg en die vergelijkbaar is met een Belgische school. vb. medisch secretariaat, verpleegkunde, geneeskunde of andere opleiding binnen de gezondheidszorg. De organisatie hiervan ligt in eigen handen. Daarbij maakt de student een overzicht van de organisatie en aard van de school en opleiding, mogelijke studierichtingen, programma, aantal studenten en eventuele vergelijking met België. 
    6. De student organiseert een culturele activiteit in het buitenland 
    7. De organisatie van de verschillende bezoeken gebeurt door zelf contact te leggen met pesonen in het buitenland, zowel telefonisch, schriftelijk als via e-mail. Dit laat toe de talenkennis van de student te ontwikkelen. 
    8. De student verwerft ervaring in het leggen van internationale bedrijfscontacten. 
    9. Het zelfstandig organiseren zal de zin voor initiatief en assertiviteit ontwikkelen. 
    10. De student organiseert de buitenlandse reis en activiteiten binnen een bepaald budget en een bepaalde tijdsspanne. Hij/zij leert een dead-line te respecteren.

    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
    Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

    geslaagd zijn voor het 1ste en 2de jaar


    Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
    alle opleidingsonderdelen van module 9 en 10
    Andere begincompetenties
    • ICT-vaardigheden.
    • Grondige kennis van de medische en farmacologische terminologie.
    • Grondige kennis van het Nederlands.
    • Goede kennis van medische terminologie in het Frans en Engels.
    • Kennis van de organisatie van de gezondheidszorg.
    • Kennis van ziekenhuishygiëne en EHBO.
    • Kennis van RIZIV-regelementering.
    • Een professionele ingesteldheid.
    • Bereid zijn tot het aanvaarden en toepassen van interne gedragscodes van de instelling.
    • Discretie, tact, orde, stiptheid, nauwkeurigheid, zin voor initiatief, efficiëntie, verantwoordelijkheid, stressbestendigheid, vlot en sociaalvaardigheid.
    • Zelfstandigheid, zin voor samenwerking, resultaatgerichtheid, organisatievermogen, kritische ingesteldheid, flexibiliteit, assertiviteit, leergierigheid 

    LEERINHOUDEN
    Leerinhoud van de voorgaande modules.
    STUDIEMATERIAAL
    • 'Richtlijnen stage, 'internationele stage' en aanverwante documenten.
    • Toelichting en 'just-in-time' informatie via blackboard.

    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    10

     lesuren

      01,08

    practicum en oefeningen:

    800

     lesuren

      86,58

    vormen van groepsleren:

    60

     lesuren

      06,49

    studietijd buiten contacturen:

    46

     klokuren

      04,98

    Verdere toelichting:
    • Oriënterend hoorcollege: stagelessen.
    • Groepsintervisie met coaching door lector(en).
    • Ervaringsleren: praktijk in het werkveld.
    • Individuele begeleiding.
    • Monitoraat.

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode

    Totaal praktijkmodule: 100 punten met volgende verdeling:
      • Evaluatie van de stage door de stageplaats: 40 punten: de student wordt beoordeeld op vaardigheden, attitudes en kennis. Bij aanvang van de stage krijgt de student een gedetailleerde lijst van de evaluatiecriteria.
      • Evaluatie van de stage door de stagebegeleider van de school: 20 punten: Evaluatiecriteria zijn: aanwezigheid tijdens de vergaderingen en groepsintervisie, naleven van afspraken, verzorgd voorkomen en correct taalgebruik, feedback en evaluatiegesprek met stagementor op de stageplaats naar aanleiding van de stageprestaties, constructieve omgang met alle werkpartners.
        • 60% van de punten staan bijgevolg op het effectief stagelopen op de stageplaats. De stagebegeleider brengt minstens één bezoek in de loop van de stageperiode en staat aanvullend telefonisch en schriftelijk in contact met zowel stagementor als stagiair. De stagiair krijgt een tussentijdse evaluatie met feedback.
        • Tijdens de laatste groepsintervisie, na afloop van de stageperiode, legt de stagiair een aanwezigheidsformulier aan de stagebegeleider voor. Dit aanwezigheidsformulier dient ondertekend te zijn door de stagementor van het bedrijf en bewijst de geleverde prestaties. Indien de stagiair niet het minimum aantal uren stage heeft gelopen, zoals vastgelegd in de stageovereenkomst, kan de student niet slagen voor de stage.
      • Evaluatie van de tussentijdse verslagen en het stageverslag: 20 punten: Evaluatiecriteria: overzichtelijke structuur (voorwoord, inhoudstafel, inhoud, besluit in Nederlands, Frans en Engels), inhoud (beschrijving van de instelling en de afdelng, takenpakket + frequentie, zelfreflectie), taalgebruik (taalfouten, zinsconstructies, vlotheid), kritische zin.
      • Evaluatie van de internationale stageweek: 20 punten: Evaluatiecriteria: organisatie van de bezoeken, presentatie, verslaggeving, taalgebruik, persoonlijke evaluatie, budgettering. Indien de student niet deelneemt aan de internationale stageweek kan zij/hij niet slagen voor de stage.

    tijd voor examinering
    uren
    8

    %
     
     00,87

    Tweede examenperiode

    De stage kan niet worden overgedaan in de tweede zittijd.