ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

3 Office management - 3MMA - Onderdelen - Frans : communicatie/9
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: OF:Office management
Code: 3MMAK
Academiejaar: 2009-2010
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: Module 9
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 3
Totaal aantal contacturen: 30
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma: deel 1
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Frans
Lector(en): Smet Carine


 

KORTE OMSCHRIJVING
In dit opleidingsonderdeel verrijkt de student zijn mondelinge en schriftelijke vaardigheden en leert hij zich vlot uitdrukken in communicatiesituaties typisch voor de medical management assistant.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • OF102 Verwerven en verwerken van informatie: administratieve informatie kunnen verzamelen, uitwisselen en verwerken. Informatiedoorstroming efficiënt kunnen begeleiden. Creatief kunnen omgaan met taken rond informatieverwerking.
  • OF103 Vermogen tot kritische reflectie en projectmatig werken.
  • OF106 Communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken, op verschillende niveaus zowel interne als externe communicatie.
  • OF107 Binnen snel evoluerende werksituatie bereid zijn zich aan te passen via life-long learning.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • OF208 Teamgericht kunnen werken.
  • OF209 Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën.
  • OF210 Het besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk.
  • OF211 Een brede interesse en openheid hebben naar andere culturen, kennis hebben van de actualiteit, de politiek alsook van het maatschappelijke en economische gebeuren.
Beroepsspecifieke competenties
  • OF324 Zorgen voor planning en efficiënt timemanagement: Inzicht in werkorganisatie, planning en kennis van specifieke softwarepakketten (automatisering van briefwisseling, databanken: efficiënt beheren, gegevenstabellen). Agendabeheer verzorgen, hierbij staan afspraken van dokters en patiënten, opname van patiënten en planning van de spreekuren centraal.
  • OF325 Productieve informatieverwerking: Inzicht in beleid en organisatie van de gezondheidszorg, in interne structuren binnen bep. gezondheidsinstellingen en wisselwerking met externe structuren. Notuleren en rapporteren. Coördineren van vergaderingen, voorbereiden of organiseren. Elektronische documenten beheren, agenda opstellen, bezoeken organiseren.
  • OF326 Informatie verstrekken: Basiskennis van anatomie, fysiologie en pathologie. Vragen van patiënten en artsen beantwoorden, patiënten informeren over onderzoeken en gebruik van medicatie. Informatie verstrekken binnen de wettelijke beroepsbevoegdheid en op een patiëntgerichte manier rekeninghouden met het beroepsgeheim en de privacy van de patiënt.
  • OF327 Communicatie: Interne en externe contacten verzorgen, de huisstijl bewaren. Zorgen voor correcte telefonische contacten en communicatie bij de vergaderingen. Verzorgen van schriftelijke, patiëntgerichte communicatie. Inzicht hebben in vereisten bij de voorbereiding en organisatie van vergaderingen en kennis van externe vormgeving.
  • OF329 Reproductieve informatieverwerking: Kennis van elektronische hulpmiddelen, presentatiesoftware en alle aspecten van fotokopiëren . Informatieverwerking op internet, e-mail, archivering van bestanden. Postbehandeling, dossierbeheer en de informatieverwerking van attesten en medische verslagen.Kennis van de medische terminologie is vereist.
  • OF331 Onthaal van patiënten : Inzicht in de communicatiesituatie van de patiënt en kennis van gesprekstechnieken ondersteunen deze taak. Onthaal van patiënten/cliënten staat hier centraal. Opvangen van de crisistelefoon. Het onthaal en het te woord staan van bezoekers en deelnemers aan wetenschappelijke bijeenkomsten.
  • OF332 Coördinatie en leiding : Kennis van planning, reisorganisatie en reserveringen, timemanagement. Leidinggevende bevoegdheid op het niveau van de organisatie van het medische secretariaat. Coördineren van activiteiten zoals wetenschappelijke bijeenkomsten, congressen, training, workshops permanentielijsten. Voorbereiden en organiseren van reizen.
  • OF334 Een wetenschappelijk congres organiseren: Een businessplan kunnen opstellen en het verschil inschatten tussen variabele en vaste kosten. Een break-evenanalyse maken en een ideale inschrijvingsprijs berekenen. Hij/zij kan communicatie documenten, bezoekers rapporten, een korte planning en CRM systemen opstellen.
  • OF338 Zelfstandigheid: Hij/zij is in staat zelfstandig opdrachten te organiseren en systematisch uit te voeren, problemen op te sporen en daaruit een probleemstelling te formuleren, de goede gang van zaken te behartigen in afwezigheid van het diensthoofd.
  • OF339 Accuratesse: Hij/zij is stipt, correct en zorgvuldig bij het werk, kan efficiënt opdrachten organiseren en systematisch uitvoeren, kan foutloos verslagen en brieven uittypen via PC. Hij/zij kan gegevens betrouwbaar registreren en coderen, controleert data in de agenda.
  • OF340 Zin voor samenwerking : Hij/zij kan samenwerken met collega's, zowel uit eigen als uit andere vakdisciplines, kan goed functioneren in teamverband, staat open voor feedback, kan taken delegeren, kan beknopt en duidelijk communiceren met collega's en opdrachtgevers en aan hen rapporteren.
  • OF342 Leergierigheid: Hij/zij heeft aandacht voor nieuwe tendensen en is bereid om bij te scholen, beseft de noodzaak tot levenslang leren, kan opmerkingen aanvaarden en leert uit eigen fouten.
  • OF343 Doorzettingsvermogen: Hij/zij merkt problemen op en probeert er een oplossing voor te vinden, werkt zelfstandig en neemt verantwoordelijkheid.
  • OF346 Assertiviteit: Hij/zij is zich bewust van de eigen verantwoordelijkheden, evalueert eigen handelen en denkt kritisch. Laat afspraken door alle partijen respecteren.
  • OF347 Kritische ingesteldheid :Hij/zij heeft een houding om het eigen handelen en denken en dat van anderen kritisch te evalueren en is bereid en in staat daarover met de betrokkenen te communiceren.
  • OF348 Organisatievermogen: Hij/zij geeft voorrang aan dringende zaken, kan het belangrijke van het onbelangrijke onderscheiden, kan taken op een logische wijze delegeren, heeft een planmatig denkvermogen en is toekomstgericht.
  • OF349 Flexibiliteit: Hij/zij is in staat zich aan te passen aan gewijzigde werkzaamheden op technisch, sociaal en wetenschappelijk gebied, staat open voor vernieuwing, maakt ondanks grote tijdsdruk tijd voor sociaal contact.
  • OF350 Empathie: Hij/zij kan correct vragen en wensen van klanten/patiënten inschatten en daarop inspelen, heeft de vaardigheid om zich in moeilijke situaties uit de slag te trekken.
  • OF351 Contactbereidheid: Hij/zij verstrekt informatie naar klanten/patiënten en werkgever, onthaalt bezoekers op een aangename wijze en bezit de nodige communicatievaardigheden.
  • OF352 Stressbestendigheid: Hij/zij blijft hoffelijk onder alle omstandigheden en pakt problemen met geduld aan. Het op een juiste manier kunnen omgaan met stress.
  • OF353 Zin voor orde: Hij/zij stelt bij het begin van de dag een voorlopige volgorde op van taken die binnen een bepaalde tijd moeten opgevolgd worden, heeft een goed overzicht waardoor ze flexibel kan reageren op onvoorziene omstandigheden.
  • OF358 Tact: Hij/zij past taalgebruik en houding steeds aan het niveau van de gesprekspartner aan, kan zich relativeren en kan op de juiste manier optreden om een specifieke situatie tot een goed einde te brengen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

De student kan

  • de verschillende criteria voor efficiënte communicatie toepassen en een aan de situatie aangepaste brief schrijven.
  • een gesprek, debat of presentatie notuleren en er een schriftelijk verslag van maken.
  • op een duidelijke en efficiënte manier een telefoongesprek voeren, in het bijzonder rond beroepsgerichte activiteiten.
  • een agendaplanning beheren om een eventuele patiënt efficiënt telefonisch een afspraak te geven of inlichtingen te verschaffen.
  • vlot gesprekken/debatten over een bepaald thema voeren.
  • de medische terminologie begrijpen, vertalen (F/N – N/F) en gebruiken in grammaticaal correct gevormde zinnen.
  • teksten en audiovisuele documenten rond specifiek medische onderwerpen vlot lezen, begrijpen, interpreteren, becommentariëren en samenvatten.

.


VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

Frans: in het 1ste en 2de jaar


Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

Andere begincompetenties

Toepassingen ICT:  (Word, Excel, Powerpoint)


LEERINHOUDEN

 

  • Medische en algemene terminologie
  • Schriftelijke communicatie: verslagen schrijven, brieven schrijven naar patiënten, dokters, leveranciers, voorbereiding internationale projectweek (hoe vraag ik een bezoek aan via mail, hoe bevestig ik onze afspraak, ...) 
  • Mondelinge communicatie: vergaderen, telefoneren, een presentatie geven over een medisch onderwerp, debatteren, discussie aangaan betreffende medische actualiteit, voorbereiding internationale projectweek (hoe probeer ik telefonisch aan afspraak vast te leggen indien er geen reactie komt via mail)

STUDIEMATERIAAL
 
  • Santé-médecine.com/Mourlhon-Dallies/CLE International/978-2-09-033180-6: gebruik tijdens de contacturen
  • Bijkomend lesmateriaal (teksten, oefeningen, enz.) zal tijdens de les uitgedeeld worden
  • Medisurf: medische website van CMP media met oa access tot Journal du Médecin, overzicht medische actualiteit, speciale dossiers, patiëntenfiches, enz. 



WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

20

 lesuren

  21,37

practicum en oefeningen:

4

 lesuren

  04,27

vormen van groepsleren:

4

 lesuren

  04,27

studietijd buiten contacturen:

63.6

 klokuren

  67,95

Verdere toelichting:
  • Werkcolleges en oefeningen: brieven schrijven, woordenschat-, luister- en spreekoefeningen zowel in kleine groepjes als klassikaal,

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • 50 % van de punten  permantente evaluatie =
    • opdrachten(schriftelijk en mondeling) die tijdens de les worden opgegeven en/of uitgewerkt (vandaar is aanwezigheid tijdens de les belangrijk)
    • schriftelijke en mondeling aangekondigde testen.

Als je afwezig bent voor een aangekondigde test, mag je deze activiteit inhalen op voorwaarde dat je afwezigheid gewettigd is door een medisch attest.  Dit attest bezorg je op het studentensecretariaat en een kopie aan de lector en dit binnen de 5 werkdagen. je maakt zelf, binnen de 5 werkdagen, een afspraak omtrent het tijdstip en de wijze waarop je de test kan inhalen. Indien je binnen de termijn van 5 dagen geen medisch attest voorlegt ben je ongewettigd afwezig en krijg je een 0 op de test.
  • 50 % van de punten schriftelijk examen van de geziene leerstof.

 

tijd voor examinering
uren
2

%
 
 02,14

Tweede examenperiode
  • Mondelinge presentatie en gesprek over een medisch onderwerp (30%)
  • Schriftelijk examen  over de geziene leerstof (70%)