ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

3 Office management - 3MAIB - Onderdelen - Frans : commerciële communicatie/10
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: OF:Office management
Code: 3MAIW
Academiejaar: 2009-2010
Type: kern
Niveau: gespecialiseerd
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: Module 10
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 3
Totaal aantal contacturen: 30
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma: deel 1
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Frans
Lector(en): Bernad Leila


 

KORTE OMSCHRIJVING
In dit opleidingsonderdeel verrijkt de student zijn mondelinge en schriftelijke vaardigheden en leert hij zich vlot uitdrukken in communicatiesituaties typisch voor de beroepspraktijk. De nadruk wordt gelegd op het internationale en het interculturele aspect.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • OF101 Denk- en redeneervaardigheid: op zelfstandig wijze een administratieve unit vlot laten functioneren, waarbij alle taken precies en efficiënt worden uitgevoerd.
  • OF102 Verwerven en verwerken van informatie: administratieve informatie kunnen verzamelen, uitwisselen en verwerken. Informatiedoorstroming efficiënt kunnen begeleiden. Creatief kunnen omgaan met taken rond informatieverwerking.
  • OF103 Vermogen tot kritische reflectie en projectmatig werken.
  • OF106 Communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken, op verschillende niveaus zowel interne als externe communicatie.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • OF208 Teamgericht kunnen werken.
  • OF209 Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën.
  • OF211 Een brede interesse en openheid hebben naar andere culturen, kennis hebben van de actualiteit, de politiek alsook van het maatschappelijke en economische gebeuren.
Beroepsspecifieke competenties
  • OF313 Zorgen voor planning en efficiënt timemanagement: Inzicht in werkorganisatie, planning en kennis van softwarepakketten is evident. Eigen agendabeheer en dat van anderen, planning en acties van de manager bewaken, planning van afspraken met klanten en externe commerciële contacten. Efficiënt gegevens zoeken en beheer van gegevenstabellen.
  • OF314 Productieve informatieverwerking: Ondersteunende kennis : kennis van talen, notuleren, rapporteren, presentatietechnieken en audiovisuele media. Het coördineren van vergaderingen, logistiek ondersteunen en de besluitvorming opvolgen, conferenties voorbereiden of organiseren. In staat zijn brieven en wetenschappelijke publicaties te vertalen.
  • OF316 Informatie verzamelen: Kennis van dossiersystemen, klasseermethoden en elektronische informatieverzameling. Nieuwe dossiers maken en verzamelen van de gegevens. Beheren van dossiers. Informatie verzamelen over congreslocaties en leveranciers. Checklists van taken met opvolging van taakverdeling en deadlines. Prijsberekeningen en prognoses maken in
  • OF338 Zelfstandigheid: Hij/zij is in staat zelfstandig opdrachten te organiseren en systematisch uit te voeren, problemen op te sporen en daaruit een probleemstelling te formuleren, de goede gang van zaken te behartigen in afwezigheid van het diensthoofd.
  • OF339 Accuratesse: Hij/zij is stipt, correct en zorgvuldig bij het werk, kan efficiënt opdrachten organiseren en systematisch uitvoeren, kan foutloos verslagen en brieven uittypen via PC. Hij/zij kan gegevens betrouwbaar registreren en coderen, controleert data in de agenda.
  • OF340 Zin voor samenwerking : Hij/zij kan samenwerken met collega's, zowel uit eigen als uit andere vakdisciplines, kan goed functioneren in teamverband, staat open voor feedback, kan taken delegeren, kan beknopt en duidelijk communiceren met collega's en opdrachtgevers en aan hen rapporteren.
  • OF341 Resultaatgerichtheid: Efficiënt opdrachten uitvoeren binnen een bepaalde tijd en bepaald budget, doelgericht werken om een optimaal resultaat te bekomen, zorgen voor ogenblikkelijke plausibiliteitscontroles bij invoer van gegevens, problemen die ontstaan signaleren en bijdragen tot de oplossing ervan, feedback geven naar collega's.
  • OF347 Kritische ingesteldheid :Hij/zij heeft een houding om het eigen handelen en denken en dat van anderen kritisch te evalueren en is bereid en in staat daarover met de betrokkenen te communiceren.
  • OF351 Contactbereidheid: Hij/zij verstrekt informatie naar klanten/patiënten en werkgever, onthaalt bezoekers op een aangename wijze en bezit de nodige communicatievaardigheden.
  • OF354 Imagobewustheid: Hij/zij is zich bewust van haar eigen verantwoordelijkheid en de gevolgen van haar handelen, komt zelfzeker over, kent zijn/haar positie binnen de organisatie.
  • OF358 Tact: Hij/zij past taalgebruik en houding steeds aan het niveau van de gesprekspartner aan, kan zich relativeren en kan op de juiste manier optreden om een specifieke situatie tot een goed einde te brengen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De verschillende criteria voor efficiënte communicatie begrijpen en toepassen (publieksgerichtheid, taalregister, doelgerichtheid, vormaspecten).
  • Op een duidelijke en efficiënte manier een telefoongesprek voeren, in het bijzonder rond informeren, contacteren, vragen.
  • Aan vergaderingen/discussies met verschillende sprekers deelnemen.
  • Moeiteloos zijn/haar mening, gevoelens en ideeën over algemene en specifieke onderwerpen uiten.
  • Verslagen kunnen opmaken van een gesprek met verschillende sprekers.
  • Verschillende commerciële documenten (als flyers en folders) analyseren en zelf opstellen.
  • Zelfstandig de nodige informatie over een specifiek onderwerp opzoeken en cijfer- en/of beeldmateriaal onder woorden brengen.
  • Artikels en verslagen over een algemene, specifieke en/of vakgerichte thematiek begrijpen en analyseren.
  • Een dossier van documenten (teksten, multimedia, video) samenstellen rond een thema dat aansluit bij de afstudeerrichting.
  • De meeste radio- en tv-programma’s (documentaires, actualiteit, talkshow’s, film, etc.) begrijpen, samenvatten en becommentariëren (kritisch zijn eigen mening geven).
  • De belangrijkste elementen uit gevonden materiaal halen, samenvatten, argumenteren en een persoonlijk standpunt daartegenover innemen.
  • Bij de voorbereiding van een presentatie informatie koppelen aan softwarepakketten zoals Word en en deze integreren in Powerpoint.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
  • Frans in het 1ste en 2de jaar 

Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
  •   Frans: commerciële communicatie/ 9

 


Andere begincompetenties
Toepassingen ICT  (softwarepakketten Word en Powerpoint)

LEERINHOUDEN
  •  Algemene en economische woordenschat
  • Toegespaste grammatica: uitdrukken van een voorwaarde en een wijze/middel
  • Mondelinge en schriftelijke commerciële communicatie: vergaderingen voorbereiden en opvolgen, vergaderen, debatteren en discussiëren, een internationaal evenement organiseren

 


STUDIEMATERIAAL
  • Cursus (zie Blackboard): richtlijnen en afspraken in verband met permanente evaluatie en aanvullend lesmateriaal voor tijdens de contacturen

  • Comme convenu, Werbrouck, Acco, ISBN 90 334 5394 0: voor gebruik tijdens de contacturen en zelfstudie

  • Thematische woordenschat, Zijlstra, Intertaal, ISBN 90 5451 423 X: zelfstudie

  • Grammaire 2000, De Spiegeleer, Wolters Plantijn, ISBN 90 301 50912: zelfstudie

  • Comme il faut, De Spiegeleer, Wolters Plantijn, ISBN 90 301 7567 2 (met CD-ROM): zelfstudie

  • Franstalige media (kranten, tijdschriften, radio, tv, internet): voor de zelfstandige uitwerking van de opdrachten van de permanente evaluatie


WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

14

 lesuren

  15,56

practicum en oefeningen:

9

 lesuren

  10,00

vormen van groepsleren:

4

 lesuren

  04,44

studietijd buiten contacturen:

60

 klokuren

  66,67

Verdere toelichting:
  • Werkcolleges en oefeningen: inoefening van terminologie en zinsstructuren om  te vergaderen, debatteren en discussiëren (via woordenschatoefeningen, luisteroefeningen en korte mondelinge oefeningen zowel in kleine groepjes als klassikaal)
  • Zelfstandig werk: voorbereiding en opvolging van een vergadergesprek; een dossier van documenten (teksten, multimedia, video) samenstellen rond een thema dat aansluit bij de afstudeerrichting.
  • De actualiteit volgen
  • Groepswerk: een presentatie voorbereiden en geven, voorbereiding van een congres
  • Begeleiding: duidelijke uitleg bij opdrachten met gelegenheid om vragen te stellen, feedback bij klassikale (mondelinge) oefeningen, interactief oefenpakket (op CD-ROM)

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • Permanente evaluatie (70%):  rollenspel "Au bureau" (20%), vergaderen/evenement organiseren en voorstellen (30%), een dossier van documenten (teksten, multimedia, video) samenstellen rond een thema dat aansluit bij de afstudeerrichting (20%). Zie Blackboard voor afspraken en richtlijnen.
  • Mondeling examen (30%): vragen met betrekking tot het dossier en gesprek over de actualiteit .

tijd voor examinering
uren
3

%
 
 03,33

Tweede examenperiode
  • Een dossier van documenten (teksten, multimedia, video) samenstellen rond een thema dat aansluit bij de afstudeerrichting. (20%)
  • Mondeling examen (30%): vragen met betrekking tot het dossier en gesprek over de actualiteit.
  • De punten van de mondelinge permanente evaluatie van de eerste examenperiode worden behouden(50%)